3.3 Risico's gerubriceerd 3.3.1 Interne risico's Zelfanalyse risico's Interne risico's Procesbeheersing Juridische risico's Planning control ICT Informatie en communicatietechnologie Personeel Financiële positie Externe risico's Economische ontwikkeling Rijksbeleid Maatschappelijke ontwikkelingen Interne risico's vloeien voort uit onvolkomenheden in de beleids- en bedrijfsvoering van bestuur en ambtelijke organisatie. Procesbeheersing Er wordt veel tijd en energie van bestuur en ambtenaren gestoken in het ontwikkelen van beleid en in het besluitvormingsproces. Daarvoor worden beleidsnota's geproduceerd, wordt gewerkt aan draagvlak, het openen van mogelijkheden voor inspraak en het ruimte geven aan procedures. De feitelijke uitvoering van het beleid is waar het de burgers uiteindelijk om gaat. Daarom is het van cruciale betekenis om strategisch beleid om te zetten in programma's en vervolgens programma's te vertalen in uitgewerkte producten en projecten. De operationele uitvoering vindt vervolgens plaats in een organisatie die in staat is om de benodigde stappen op de juiste manier, parallel aan elkaar en in de juiste snelheid af te leggen. Er wordt naar verhouding te weinig tijd gestoken in de bedrijfsvoering en de juiste middelenmix, die nodig is voor het realiseren van het nieuwe beleid waartoe is besloten2. Uit de inventarisatie wordt duidelijk dat procesbeheersing een zwak onderdeel in de organisatie is. Door procesbeschrijvingen in de administratieve organisatie (AO) en door het inbouwen van interne controlemomenten (IC) kunnen veel risico's worden beheerst. Uit de zelfanalyse zijn de volgende aandachtsgebieden af te leiden waarop een sterkere mate van procesbeheersing moet worden toegepast: 2 Deze vaststelling is ook gedaan in het kader een interne doorlichting (2001) van onderdelen van de organisatie met behulp van het INK-kwaliteitsmodel. 13 Zelfanalyse risico's Administratieve organisatie en controle De dienst Algemene Zaken heeft inmiddels diverse onderzoeken gestart waarvan AO IC deel uitmaken. Het gaat om: treasury, belastingen, facilitair bedrijf en salarisadministratie3 De risico's in deze processen zijn hoog. Binnen de dienst Welzijn hebben risico's in AO IC met name te maken met termijnbewaking van formele behandelingstermijnen bij verschillende processen en van aanvragen en afrekenen (financiële verantwoording) van rijksvergoedingen. Risico's die hierdoor ontstaan zijn bijvoorbeeld juridische procedures, het moeten honoreren van aanvragen (die anders moesten/konden worden afgewezen) en het niet ontvangen of terug moeten betalen van rijksvergoedingen. De dienst Stadsontwikkeling en -beheer signaleert dat voor diverse onderdelen van de AO IC in het proces van investeringen en grondexploitatie verdere verbeteringen noodzakelijk zijn. Het uitblijven van deze verbeteringen kan immers leiden tot kredietoverschrijding, terugvordering of korting van middelen, juridische procedures, grondverwerving zonder dekking, fiscale risico's en inkomstenderving. Ook signaleert de dienst in dit verband risico's voor het product parkeren. Rampenbestrijding Om adequaat te kunnen reageren op calamiteiten die zich voor kunnen doen op het grondgebied van de gemeente is een organisatie voor rampenbestrijding geformeerd en is een gemeentelijk rampenplan opgesteld (coördinatie: dienst Algemene Zaken). Dit plan is actueel en jaarlijks wordt twee tot drie keer geoefend. Op basis van landelijke adviezen, die naar aanleiding van de gebeurtenissen in Volendam en Enschede zijn uitgebracht, worden de gemeentelijke draaiboeken nog op onderdelen geactualiseerd. De tekortkoming die als risico is gesignaleerd schuilt in het ontbreken van structurele capaciteit bij de diensten Welzijn en Stadsontwikkeling en -beheer voor het beheer van de deelplannen en draaiboeken. Een voorstel voor formatieuitbreiding is inmiddels in procedure gebracht. Hoewel de bedrijfsvoering bij de Brandweer met een beperkte vergroting van de formatie is verbeterd om gebruiksvergunningen (brandbeveiliging van publieks ruimten) te verlenen, leidt dit slechts in beperkte mate tot een risico-reductie omdat nog een substantieel deel van de objecten moet worden gecontroleerd. Het gaat in Leeuwarden om ongeveer 1350 gebruiksvergunningplichtige inrichtingen (theaters, tentoonstellingsruimten, horecabedrijven, etc.), die zijn ingedeeld in vier prioriteiten, zoals het ministerie van Binnenlandse Zaken die aangeeft. De prioriteitsklassen zijn ingedeeld op basis van het aantal bezoekers. Van categorie 1 (direct noodzakelijk) is 82% van de vergunningen afgegeven, het overblijvende deel betreft kantoorgebouwen in verbouw. Van categorie 2 (noodzakelijk) is 70% verleend. Van categorie 3 (zeer gewenst) is 30% van de vergunningen verleend en voor categorie 4 is nog geen inspanning gepleegd. In een tussentijdse accountantscontrole is de salarisadministratie getoetst en deze blijkt - evenals het grondbedrijf - inmiddels op orde te zijn. 14

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 101