Zelfanalyse risico's Hoewel resultaten ten aanzien van de control van inhoud, proces en financiën zeker geboekt zijn, moet worden geconstateerd dat dienstcontrollers en concerncontrollers sterk in beslag worden genomen door dagelijkse uitvoeringsvraagstukken. Hierdoor krijgt de control onvoldoende aandacht, waardoor leemten in de organisatie te traag worden opgelost. De meer dualistische verhouding die in de nieuwe beleidsperiode tussen gemeenteraad en college gaat ontstaat, verlangt een versterking van het instrumentarium waarover de gemeenteraad kan beschikken, zowel in zijn sturende taak (uitspraken doen over de door hem verlangde hoofdrichting) als in zijn controlerende taak ten aanzien van de uitvoering van het bestuurs- programma van het college. Dit vraagt een nadere analyse van het sturingsconcept en onderdelen van de planning controlcyclus. Informatie- en communicatietechnologie (ICT) De toepassing van informatie- en communicatietechnologie vormt een geweldig hulpmiddel en vergroot de productiviteit van de organisatie. Het heeft in korte tijd een hoge vlucht genomen. Met het benutten van deze technologie zijn er evenwel nieuwe afhankelijkheden gaan ontstaan, waardoor opnieuw naar waarborgen moet worden gezocht. In technische zin zijn al de nodige maatregelen getroffen om b.v. uitval te voorkomen (stroomvoorziening, uitwijkmogelijkheden). Maar er zijn meer risico's. Geautomatiseerde gegevensverwerking vergt een juiste en volledige invoer van basisgegevens, zorg voor gegevensbeheer, voortgangssignalering (termijnkalender), toegankelijkheid van het systeem, afstemming op andere programma's. Ook het vraagstuk van beveiliging vraagt bijzondere aandacht. Bij de dienst Algemene Zaken worden risico's onderkend bij de postregistratie door onvolkomenheden in registratie en bewaking van de inkomende post. Aan de bedrijfsvoering van Sociale Zaken zijn financiële risico's verbonden. Bij overschrijding van kritische grenswaarden van het rijk kunnen boetes worden opgelegd. Onderkend wordt dat grenswaardenoverschrijding dreigt vanwege productieverlies en kwaliteitsterugval bij de implementatie van een nieuw softwaresysteem, de invoering van de Euro en doorvoeren van een reorganisatie. De dienst Stadsontwikkeling en -beheer onderkent een aantal risico's ten aanzien van ICT binnen de projectorganisatie (systematiek van het huidige financiële systeem versus behoefte vanuit de projectorganisatie) en bij diverse andere bedrijfsprocessen. Personeel Kwantitatieve bezetting Het management signaleert dat er in aantal sectoren te weinig personeel is en dat de werkdruk te hoog is (ziekteverzuim). In de werkplanningen op individueel-, sector- en dienstniveau is het nodig een nadrukkelijke relatie te Zelfanalyse risico's leggen tussen de ambities en de beschikbare menskracht. Op dit moment gebeurt dit onvoldoende. Bij de afhandeling van bezwaarschriften bij Algemene Zaken wordt een knelpunt in de verwerkingscapaciteit geconstateerd. Het werkaanbod is dusdanig hoog, dat spanning blijft bestaan. Het met voldoen aan wettelijke afhandelingtermijnen brengt risico's met zich mee. De reorganisatie van de bedrijfsvoering van de dienst Welzijn moet bijdragen aan het onderdrukken van het risico van de kwantitatieve bezetting in relatie tot de hoeveelheid taken en de kwetsbaarheid. De werkdruk wordt over het algemeen als 'te hoog' ervaren. Bij de sector Sociale Zaken is het ziekteverzuim hoog, waardoor het werkproces stagneert. Binnen de dienst Stadsontwikkeling en -beheer is als risico aangegeven dat door werkdruk en personeelstekort de zorgvuldigheid van het werk in gevaar kan komen. Kwalitatieve bezetting De ontwikkeling van de regisserende overheid in een snel veranderende omgeving stelt andere eisen aan de kwaliteit van onze medewerkers. Het gaat nu om externe oriëntatie, samenwerking met partners, integraal en vraag georiënteerd werken. In de huidige organisatie zijn de vereiste competenties nog onvoldoende aanwezig of ontwikkeld. Ook zijn er in de organisatie een aantal kwetsbare éénmansfuncties. Bij de bedoelde eenmansfuncties zoals in het geval van treasury, belastingen (één applicatiebeheerder, één fiscaal jurist)5, verzekeringen, leerplichtregister (één applicatiebeheerder) zit de kwetsbaarheid, vooral voor juridische kennis, vaak in één persoon. Wanneer deze persoon uitvalt, ontstaan hoge kosten voor tijdelijke inhuur. De dienst Stadsontwikkeling en -beheer heeft diverse kwetsbare functies en/of specialismen aangegeven, zoals de regiefunctionaris afval en op het gebied van geluid en energie. Deze kwetsbare functies kunnen in geval van ziekte of uitval leiden tot een onzorgvuldige uitvoering van de werkzaamheden of een onjuiste besluitvorming, omdat de kennis te veel in één persoon is geconcentreerd. Gemeentebreed wordt inhuur van derden als risicovol benoemd. Betrokkenheid en verantwoordelijkheid van de eigen organisatie kan hierdoor verminderen. Als risico wordt onvoldoende interactie tussen met externen bemenste project organisatie en de lijnorganisatie aangegeven. Dit risico kan leiden tot een ondoelmatig procesverloop. Tot slot kan worden vastgesteld dat een geactualiseerd (concernbreed) beleid op het terrein van integriteit ontbreekt. Gelet op het grotere verloop in het personeelsbestand de afgelopen jaren, neemt de behoefte aan een vastgelegd integriteitsbeleid toe. 5 Inmiddels zijn beide functies naar 2 fte's opgehoogd. 18

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 103