4 Risicomanagement 3.3.3 Gewenste risicoprofiel 4.1 Inleiding 4.2 Prioritering van de acties Zelfanalyse risico's De aanpak van de risico's zoals die wordt beschreven in het vervolg van dit rapport moet leiden tot een nieuw risicoprofiel. Dit profiel zal gestalte gaan krijgen aan de hand van het doorvoeren van de in de inventarisatie opgesomde verbeteringsmaatregelen. Het treffen van deze maatregelen alleen is in onze ogen niet voldoende. Er dient een nieuw evenwicht te gaan ontstaan tussen de bestuurlijke opdracht gericht op economische en sociale versterking van de gemeente en de kwaliteit van de bedrijfsvoering. Daarom zal in het volgende hoofdstuk een organisatiestructuur worden voorgesteld waarbinnen een plan van aanpak wordt opgesteld voor de uitwerking van deze nieuwe balans. Deze procesmatige benadering levert op dat op alle relevante onderdelen expliciet wordt vastgesteld welk risico van het bedrijfsvoeringproces aanvaarbaar wordt geacht en waarna dit profiel als zodanig wordt vastgesteld. 21 Zelfanalyse risico's Door de beschrijving van de geïnventariseerde risico's in het voorgaande hoofdstuk hebben we een beeld geschetst van het aanvaardbare risicoprofiel dat we voor onze organisatie als gewenst hebben aangemerkt. In dit hoofdstuk werken we een plan van aanpak nader uit om dit gewenste risicoprofiel te bereiken. Zoals uit het overzicht duidelijk wordt, doen niet alle risico's zich op dezelfde wijze en met de zelfde mate van urgentie voor. We beginnen daarom met een voorstel voor prioritering van de aanpak van risico's. Daarmee bereiken we dat we de risico's in de goede volgorde terugbrengen tot een aanvaardbaar niveau. Aan de hand van de wegingscriteria die hiervoor onder 3.2 zijn genoemd, kan een prioriteitstelling worden doorgevoerd. Daarin hebben we een voorname betekenis toegekend aan de consequenties van risico's (zeer ernstig, ernstig) en de mate van urgentie (acuut, potentieel) Dit leidt tot de onderstaande categorie indeling: 1Acute risico's waarvan de gevolgen zeer ernstig kunnen zijn (ongeacht of ze snel of met snel te verhelpen zijn); 2. Potentiële risico's waarvan de gevolgen zeer ernstig kunnen zijn (ongeacht of ze snel of niet snel te verhelpen zijn); 3. Alle snel te verhelpen acute of potentiële risico's waarvan de gevolgen ernstig kunnen zijn. De toepassing van de criteria leidt tot het volgende overzicht: Cat 1 (acuut/ernstig) Cat 2 (potentieel/ernstig) Cat 3 (snel te verhelpen/ernstig) Belastingen, verbeterings traject Mandatering, doorlichting en aanscherping Investeringen, grondexploitatie: bewaking en procesbeheersing Preventie, brandveiligheid 0 Rampenbestrijding, veiligheid burger, vergunningverlening en handhaving Concern Historisch Centrum Leeuwarden (zorgvuldig openbaarheidsregime) Algemene zaken Treasury (kwetsbaarheid) Publiekszaken, burgerzaken Facilitair bedrijf, bedrijfsvoering algemeen Juridische en Veiligheidszaken, kwetsbaarheid bij verzekeringen 22

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 105