4 Risicomanagement
3.3.3 Gewenste risicoprofiel
4.1 Inleiding
4.2 Prioritering van de acties
Zelfanalyse risico's
De aanpak van de risico's zoals die wordt beschreven in het vervolg van dit
rapport moet leiden tot een nieuw risicoprofiel. Dit profiel zal gestalte gaan
krijgen aan de hand van het doorvoeren van de in de inventarisatie opgesomde
verbeteringsmaatregelen.
Het treffen van deze maatregelen alleen is in onze ogen niet voldoende. Er dient
een nieuw evenwicht te gaan ontstaan tussen de bestuurlijke opdracht gericht
op economische en sociale versterking van de gemeente en de kwaliteit van de
bedrijfsvoering. Daarom zal in het volgende hoofdstuk een organisatiestructuur
worden voorgesteld waarbinnen een plan van aanpak wordt opgesteld voor de
uitwerking van deze nieuwe balans. Deze procesmatige benadering levert op
dat op alle relevante onderdelen expliciet wordt vastgesteld welk risico van het
bedrijfsvoeringproces aanvaarbaar wordt geacht en waarna dit profiel als
zodanig wordt vastgesteld.
21
Zelfanalyse risico's
Door de beschrijving van de geïnventariseerde risico's in het voorgaande
hoofdstuk hebben we een beeld geschetst van het aanvaardbare risicoprofiel
dat we voor onze organisatie als gewenst hebben aangemerkt. In dit hoofdstuk
werken we een plan van aanpak nader uit om dit gewenste risicoprofiel te
bereiken.
Zoals uit het overzicht duidelijk wordt, doen niet alle risico's zich op dezelfde
wijze en met de zelfde mate van urgentie voor. We beginnen daarom met een
voorstel voor prioritering van de aanpak van risico's. Daarmee bereiken we dat
we de risico's in de goede volgorde terugbrengen tot een aanvaardbaar niveau.
Aan de hand van de wegingscriteria die hiervoor onder 3.2 zijn genoemd, kan
een prioriteitstelling worden doorgevoerd. Daarin hebben we een voorname
betekenis toegekend aan de consequenties van risico's (zeer ernstig, ernstig) en
de mate van urgentie (acuut, potentieel) Dit leidt tot de onderstaande categorie
indeling:
1Acute risico's waarvan de gevolgen zeer ernstig kunnen zijn (ongeacht of ze
snel of met snel te verhelpen zijn);
2. Potentiële risico's waarvan de gevolgen zeer ernstig kunnen zijn (ongeacht
of ze snel of niet snel te verhelpen zijn);
3. Alle snel te verhelpen acute of potentiële risico's waarvan de gevolgen
ernstig kunnen zijn.
De toepassing van de criteria leidt tot het volgende overzicht:
Cat 1 (acuut/ernstig)
Cat 2 (potentieel/ernstig)
Cat 3 (snel te verhelpen/ernstig)
Belastingen,
verbeterings
traject
Mandatering,
doorlichting en
aanscherping
Investeringen,
grondexploitatie:
bewaking en
procesbeheersing
Preventie, brandveiligheid
0 Rampenbestrijding,
veiligheid burger,
vergunningverlening en
handhaving
Concern
Historisch Centrum Leeuwarden
(zorgvuldig openbaarheidsregime)
Algemene zaken
Treasury (kwetsbaarheid)
Publiekszaken, burgerzaken
Facilitair bedrijf, bedrijfsvoering algemeen
Juridische en Veiligheidszaken,
kwetsbaarheid bij verzekeringen
22