4.3 Invoering van risicomanagement
Zelfanalyse risico's
Cat 1 (acuut/ernstig)
Cat 2 (potentieel/ernstig)
Cat 3 (snel te verhelpen/ernstig)
Welzijn
Subsidieproces (Sagem)
Stadsontwikkeling en -beheer:
Geautomatiseerde gegevensverwerking
diverse processen
0 Besteding ISV-middelen 1e periode
0 Vorderingen
Budgethouderschap
Subsidies
Parkeren (inning gelden)
Kamerverhuur
Investeringen stadsvernieuwingsprojecten
(verantwoording)
Uitvoering van wettelijke regelingen
De prioriteitstelling is toegepast op alle risico's die zijn genoemd in bijlage 1.
Waar de aard van de risico's als 'bestuurlijk' zijn aangemerkt, kan per risico
nader worden beoordeeld of daaraan ten opzichte van de huidige weging een
hogere prioriteit moet worden toegekend.
De gemaakte risico-inventarisatie (Bijlage 1.) en de prioriteiten die daaruit zijn
benoemd in het voorgaande overzicht vormen het uitgangspunt voor een door te
voeren intensivering van de aandacht voor risico's (risicomanagement).
Bij risicomanagement gaat er om het zoveel mogelijk herkennen en beheersen
van risico's die mensen, roerende en onroerende goederen en activiteiten
bedreigen. Dat kan door:
voortdurend deze risico's te inventariseren en in beeld te brengen;
beleid te formuleren waarmee de risico's tegemoet getreden worden
(vermijden, verminderen, overdragen, zelf dragen) tegen zo laag mogelijke
kosten/lasten.
Al sinds 1995 besteden wij bij de gemeentebegroting in de vorm van een
risicoparagraaf aandacht aan de risico's die voorzienbaar zijn en die van
substantiële betekenis voor de gemeente zijn.
Wij willen het risicomanagement verankeren in de organisatie op de manier die
hierna wordt beschreven. Ook vinden we het nodig om een versnelling door te
voeren waarmee een vergroting van de inspanningen teweeg wordt gebracht.
Invoering van risicomanagement op deze wijze moet leiden tot risicobewustzijn
en een vanzelfsprekende integratie hiervan in alle geledingen van de
bestuurlijke en ambtelijke organisatie.
23
Zelfanalyse risico's
Procesbeheersing
Om een actueel beeld te krijgen en te blijven houden van de risico's die de
gemeente bedreigen moeten er periodiek activiteiten worden doorgevoerd op
het gebied van risicomanagement. Van belang daarbij is dat risicomanagement
niet 'weer wat nieuws' is, maar dat het gezien wordt als een onderdeel van de
verdere verbetering van de bedrijfsvoering. Regelmatig terugkerende activiteiten
geven aan risicomanagement het karakter van een permanente monitor en
hebben betrekking op: inventarisatie, analyse, prioriteiten vaststellen,
maatregelen voorbereiden en invoeren, evaluatie van de bereikte resultaten.
Om de continuïteit te borgen zullen deze activiteiten een herkenbare plaats
krijgen in de planning en controlcyclus. Doordat de risicoparagraaf onderdeel is
van de begrotingscyclus is gewaarborgd dat invulling daarvan permanent
geactualiseerd wordt.
Wij stellen voor aan het opnemen van risicomanagement in de planning
controlcyclus als volgt invulling te geven
Elke dienst/sector stelt een programma voor risicomanagement op, als
onderdeel van de vaste afspraken tussen het bestuur en het ambtelijk
management, waarin is vastgelegd:
dat er risico-inventarisie/analyse/evaluatie wordt doorgevoerd;
op welke bedrijfsonderdelen dat zal gebeuren;
welke ondersteuning/instrumenten hiervoor nodig zijn;
op welke wijze de uitvoering zal geschieden;
de follow-up van de resultaten van de risicoanalyse;
op welke termijn de activiteiten worden uitgevoerd;
regeling van taken en verantwoordelijkheden.
Wanneer daartoe aanleiding bestaat wordt in de dienstmaraps over
afwijkingen gerapporteerd. Zonodig worden deze gegevens verwerkt in de
bestuursrapportage.
Elke dienst rapporteert jaarlijks, als onderdeel van de reguliere
jaarverslaglegging van de diensten, over de volgende risicomanagement
activiteiten:
geïnventariseerde en geanalyseerde risico's
de uitwerking en implementatie van maatregelen
de evaluatie van de maatregelen
schaden en de afhandeling daarvan
eventuele knelpunten.
Verankering in de organisatie
Wij zullen de controllers belasten met de introductie en implementatie van de
activiteiten op het gebied van het risicomanagement. Waar nodig zullen leiding
gevenden van de gemeente (sectormanagers, betrokken medewerkers per
sector) aanvullend worden geschoold op het gebied van deze deskundigheid.
Wij willen zoals gezegd een extra inspanning leveren. Daarvoor is het gewenst
dat er op projectbasis een aanspreekpunt komt van waaruit de intensivering
wordt vormgegeven. Wij stellen daarom voor een Projectorganisatie als volgt
vorm te geven:
24