4.3 Invoering van risicomanagement Zelfanalyse risico's Cat 1 (acuut/ernstig) Cat 2 (potentieel/ernstig) Cat 3 (snel te verhelpen/ernstig) Welzijn Subsidieproces (Sagem) Stadsontwikkeling en -beheer: Geautomatiseerde gegevensverwerking diverse processen 0 Besteding ISV-middelen 1e periode 0 Vorderingen Budgethouderschap Subsidies Parkeren (inning gelden) Kamerverhuur Investeringen stadsvernieuwingsprojecten (verantwoording) Uitvoering van wettelijke regelingen De prioriteitstelling is toegepast op alle risico's die zijn genoemd in bijlage 1. Waar de aard van de risico's als 'bestuurlijk' zijn aangemerkt, kan per risico nader worden beoordeeld of daaraan ten opzichte van de huidige weging een hogere prioriteit moet worden toegekend. De gemaakte risico-inventarisatie (Bijlage 1.) en de prioriteiten die daaruit zijn benoemd in het voorgaande overzicht vormen het uitgangspunt voor een door te voeren intensivering van de aandacht voor risico's (risicomanagement). Bij risicomanagement gaat er om het zoveel mogelijk herkennen en beheersen van risico's die mensen, roerende en onroerende goederen en activiteiten bedreigen. Dat kan door: voortdurend deze risico's te inventariseren en in beeld te brengen; beleid te formuleren waarmee de risico's tegemoet getreden worden (vermijden, verminderen, overdragen, zelf dragen) tegen zo laag mogelijke kosten/lasten. Al sinds 1995 besteden wij bij de gemeentebegroting in de vorm van een risicoparagraaf aandacht aan de risico's die voorzienbaar zijn en die van substantiële betekenis voor de gemeente zijn. Wij willen het risicomanagement verankeren in de organisatie op de manier die hierna wordt beschreven. Ook vinden we het nodig om een versnelling door te voeren waarmee een vergroting van de inspanningen teweeg wordt gebracht. Invoering van risicomanagement op deze wijze moet leiden tot risicobewustzijn en een vanzelfsprekende integratie hiervan in alle geledingen van de bestuurlijke en ambtelijke organisatie. 23 Zelfanalyse risico's Procesbeheersing Om een actueel beeld te krijgen en te blijven houden van de risico's die de gemeente bedreigen moeten er periodiek activiteiten worden doorgevoerd op het gebied van risicomanagement. Van belang daarbij is dat risicomanagement niet 'weer wat nieuws' is, maar dat het gezien wordt als een onderdeel van de verdere verbetering van de bedrijfsvoering. Regelmatig terugkerende activiteiten geven aan risicomanagement het karakter van een permanente monitor en hebben betrekking op: inventarisatie, analyse, prioriteiten vaststellen, maatregelen voorbereiden en invoeren, evaluatie van de bereikte resultaten. Om de continuïteit te borgen zullen deze activiteiten een herkenbare plaats krijgen in de planning en controlcyclus. Doordat de risicoparagraaf onderdeel is van de begrotingscyclus is gewaarborgd dat invulling daarvan permanent geactualiseerd wordt. Wij stellen voor aan het opnemen van risicomanagement in de planning controlcyclus als volgt invulling te geven Elke dienst/sector stelt een programma voor risicomanagement op, als onderdeel van de vaste afspraken tussen het bestuur en het ambtelijk management, waarin is vastgelegd: dat er risico-inventarisie/analyse/evaluatie wordt doorgevoerd; op welke bedrijfsonderdelen dat zal gebeuren; welke ondersteuning/instrumenten hiervoor nodig zijn; op welke wijze de uitvoering zal geschieden; de follow-up van de resultaten van de risicoanalyse; op welke termijn de activiteiten worden uitgevoerd; regeling van taken en verantwoordelijkheden. Wanneer daartoe aanleiding bestaat wordt in de dienstmaraps over afwijkingen gerapporteerd. Zonodig worden deze gegevens verwerkt in de bestuursrapportage. Elke dienst rapporteert jaarlijks, als onderdeel van de reguliere jaarverslaglegging van de diensten, over de volgende risicomanagement activiteiten: geïnventariseerde en geanalyseerde risico's de uitwerking en implementatie van maatregelen de evaluatie van de maatregelen schaden en de afhandeling daarvan eventuele knelpunten. Verankering in de organisatie Wij zullen de controllers belasten met de introductie en implementatie van de activiteiten op het gebied van het risicomanagement. Waar nodig zullen leiding gevenden van de gemeente (sectormanagers, betrokken medewerkers per sector) aanvullend worden geschoold op het gebied van deze deskundigheid. Wij willen zoals gezegd een extra inspanning leveren. Daarvoor is het gewenst dat er op projectbasis een aanspreekpunt komt van waaruit de intensivering wordt vormgegeven. Wij stellen daarom voor een Projectorganisatie als volgt vorm te geven: 24

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 106