4.4 Externe doorlichting Zelfanalyse risico's Het college is opdrachtgever voor het verbeteringstraject. De eindverantwoordelijkheid berust bij een stuurgroep, die bestaat uit de directieleden, een interne projectleider en een externe adviseur. De stuurgroep is opdrachtnemer en is verantwoordelijk voor de voortgang van het traject. De stuurgroep stuurt twee projectgroepen aan. De eerste projectgroep wordt gevormd door de concern- en dienstcontrollers. De leiding komt te berusten bij een nog aan te stellen interne projectleider. Hieraan wordt als procesbegeleider een externe adviseur toegevoegd die met name beschikt over deskundigheid op het gebied van risicomanagement. De projectgroep zorgt voor de uitvoering van het programma, introduceert het risicomanagement in de staande organisatie zoals hiervoor is geschetst en draagt er zorg voor dat als eerste de actiepunten ter hand worden genomen die prioriteit hebben gekregen. Als taken gelden verder: leveren van een inhoudelijke bijdrage gericht op de kwaliteit van verbeteringsvoorstellen en de planning, toetsen aanvaardbaarheid van het tijdstip van effectuering van maatregelen toetsen effectiviteit van voorgestelde maatregelen tezamen met de sectoren implementeren en evalueren verbetervoorstellen doen van voorstellen met betrekking tot de in te zetten capaciteit. De implementatie is een sectorverantwoordelijkheid. De sector wordt hierbij ondersteund en begeleid door de projectgroep. Het projectteam momtort de daadwerkelijke invoering van de maatregelen. Controle en actualisatie van de administratieve organisatie is een structurele aangelegenheid voor de controllers. Er wordt tweemaandelijks gerapporteerd aan de directieraad, het college van B. en W. en de raadscommissie Bestuur en Middelen. De tweede projectgroep zal worden aangestuurd door een extern adviseur, de samenstelling daarvan moet nog nader bepaald worden. De taken van deze projectgroep bestaan uit het ten uitvoer brengen van de in paragraaf 4.4 genoemde audits. Voor enkele risicogebieden stellen wij voor een externe toetsing van de risico inventarisatie te doen plaatsvinden en wel voor de volgende onderdelen: Grondexploitatie en de daarmee verbonden projecten De grootste investeringsbedragen gaan de komende jaren om in de grondexploitatie en de daarbijbehorende projecten. Hiermee worden zowel de projecten die door de gemeente zelf worden uitgevoerd bedoeld, als de projecten die in "publiek-private-samenwerking" (de zgn. PPS-constructies) worden uitgevoerd. Het betreft in het algemeen projecten die zich uitstrekken over een langere tijdsperiode. 25 Zelfanalyse risico's De kans dat zich daarbij na verloop van tijd afwijkingen gaan voordoen ten opzichte van de voorgenomen planning is groot. Markten zijn voortdurend in beweging. Dit betekent dat hoge eisen worden gesteld aan de interne organisatie ter beheersing van de projecten en ter monitoring van economische en marktontwikkelingen. Hoewel voor belangrijke grote projecten met een hoog risicoprofiel reeds een 'second opinion' wordt gevraagd bij een extern adviseur, lijkt gezien het omvangrijke karakter van de risico's in deze processen van belang om externe doorlichting aan te bevelen. Belastingen Bekend is dat de risico's bij het team Belastingen zeer ernstig en acuut zijn. Uit externe onderzoeken door PriceWaterhouseCoopers en bureau Monsma zijn een aantal verbeterpunten voortgekomen. Gezien het grote financiële belang dat met het goed functioneren van het team gemoeid is, zijn we er voorstander van om extern te toetsen of de verbetermaatregelen goed zijn ingevoerd en doorgevoerd Tevens zal nagegaan moeten worden of de organisatie rond heffingen en belastingen die door andere sectoren uitgevoerd wordt aan de eisen voldoet. Regiefunctie Het gemeentelijk beleid is gericht op het waar mogelijk op afstand plaatsen van de uitvoering. Dit betekent dat de directe mogelijkheden van de gemeente om te sturen en in te grijpen van karakter verandert. Het is van groot belang de regiefunctie goed te definiëren. De regiefunctie betreft niet alleen het ontwikkelen van beleid, maar ook controle op de uitvoering, contractbeheer, enz. Formeel blijft de verantwoordelijkheid voor de uitvoering bij de gemeente Uit de inventarisaties komt naar voren dat de risico's op dit gebied in potentie ernstig van aard kunnen zijn. Gelet op het gemeentelijk beleid en toekomstige ontwikkelingen stellen wij voor de invulling van de regiefunctie bij diverse organisaties en/of instellingen met een verschillende juridische structuur door te lichten (bv. in de vorm van een BV, Stichting, Bestuurscommissie), en de uitkomsten en aanbevelingen als voorbeeld te laten dienen voor andere soortgelijke projecten. Juridische audit Gebrek aan juridische kennis komt op meerdere plaatsen naar voren in de inventarisatie. De risico's zijn in potentie aanwezig, en kunnen ernstige gevolgen hebben. Dit bevestigt het eerder genomen besluit tot het uitvoeren van juridische audits in het kader van de invoering van een juridisch kwaliteitszorgsysteem. De uitvoering van dit project is opgeschort en ingebracht in dit onderzoek. Juridische kwaliteitszorg vereist nadere aandacht. Hiermee kan gestart worden door de processen bij de hiervoor genoemde aandachtspunten aan een juridische audit te onderwerpen. Verbeteringsvoorstellen met betrekking tot de overige gemelde processen waarin juridische risico's schuilen worden aan het projectteam Risicomanagement voorgelegd. 26

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 107