5.2 Veranderingen in beeld 5.3 Evenwicht en verankering Zelfanalyse risico's Met de keuze voor de in gang gezette ontwikkelingstrajecten zoals LIS en ORION is de gemeentelijke organisatie bezig zich te ontwikkelen vanuit een lijn organisatie naar een project- en procesorganisatie en vanuit een traditioneel sturende organisatie naar een regisserende en een coproducerende Door de integrale aanpak van beleidsontwikkeling en -uitvoering, en door de onmogelijkheid van de gemeente om grote opgaven zoals stedelijke vernieuwing, stadsuitbreidingen en grotestedenbeleid op eigen kracht tot een goed einde te brengen, wordt het aantal activiteiten steeds kleiner dat nog binnen het verband van de lijnorganisatie van een sector of dienst te managen ofte realiseren valt. In de diensten en op concernniveau wordt daarom in verschillende trajecten, in nauw overleg en samenspraak met de werkvloer en de medezeggenschap, gewerkt aan de ontwikkeling van nieuwe organisatie vormen die beter aansluiten bij de vraag. Zo worden meer zaken in een projectorganisatie uitgevoerd en vindt beleidsontwikkeling en -uitvoering in samenwerking tussen verschillende sectoren plaats. In de externe samenwerking is steeds vaker sprake van procesmanagement. Over de volle breedte is een ontwikkeling te zien van groei naar wat een 'netwerkorganisatie genoemd kan worden. Voorbeelden hiervan zijn de instelling van een projectenbureau bij de dienst Stadsontwikkeling en -beheer en de invoering van clustering van sectoren bij de dienst Welzijn. In de ontwikkelingsfase waarin de gemeente zich bevindt, is het van groot belang om door te gaan met het vernieuwen en verbeteren van bepaalde onderdelen, met name door in de mensen in de organisatie te investeren. Dit vormt een proces van geleidelijke organisatieontwikkelingen, die - na te zijn afgerond - hun verankering krijgen in aanpassingen van de organisatiestructuur. Dit kan met bereikt worden door schoksgewijze structuurveranderingen zoals de ontwikkeling in het verleden van onze gemeente te zien heeft gegeven. Vooral in de rol van strategische partner of regisseur speelt de kwaliteit en de professionaliteit waarmee de gemeentelijke vertegenwoordigers opereren een grote rol. Dat geldt voor bestuurders, managers en medewerkers. Ook de bezetting van projecten die gericht zijn op externe oriëntatie is cruciaal; kwalitatief hoog niveau en continuïteit is nodig, zo niet dan verliest de gemeente gezag en invloed. Functioneren in de complexe netwerkmaatschappij van vandaag vraagt om een organisatie waarin medewerkers flexibel en responsief kunnen functioneren. Dat betekent dat managers en medewerkers over voldoende handelingsruimte moeten kunnen beschikken om met krachtige partners samen naar oplossingen te zoeken. Uiteraard zonder daarbij de politieke verantwoordelijkheid uit het oog te verliezen. De verscheidenheid aan rollen waarvoor de gemeente staat, maakt het noodzakelijk de werkprocessen verschillend te organiseren en mensen op verschillende wijze te laten samenwerken. Daarvoor moet kunnen worden beschikt over vormen van mandaat die passen bij de opdracht die zij met andere partners moeten invullen. Maar tegelijkertijd moet ook duidelijker worden 29 Zelfanalyse risico's afgesproken binnen welke kaders wordt gehandeld, welke werkafspraken daarover worden gemaakt en hoe verantwoording wordt afgelegd over de behaalde resultaten. Organisatieverandering - en zeker cultuurverandering - is een ingewikkeld proces waarbij iedereen een rol heeft: bestuur, management, de individuele medewerkers en de overlegorganen. Wil deze lijn van veranderen succesvol zijn, dan is goed voorbeeldgedrag van belang (de verandering start vanuit de top), moet er open over worden gecommuniceerd en is het van belang snel concreet resultaat te bereiken. Aandacht voor communicatie en draagvlak in de organisatie is hierbij van essentieel belang om een diepe doorwerking in de totale organisatie te realiseren. In het door de externe adviseur te hanteren auditmodel wordt naast de traditionele 'hard controls' veel aandacht geschonken aan de zogenaamde 'soft controls' Juist in een veranderende organisatie zijn aspecten als leiderschap, communicatie en samenwerking van doorslaggevend belang. Het gaat om een pro-actieve houding waarin vooral wordt gekeken naar de kansen en bedreigingen voor de komende jaren, en niet wordt gefixeerd op zaken die in het verleden niet goed gingen. Daarom wordt binnen de gemeente gewerkt aan een concernbrede visie op organisatieontwikkeling en personeels management. Over de koers die daarin wordt uitgestippeld willen wij in het voorjaar van 2002 met uw raad op hoofdlijnen van gedachten wisselen. Daarbij komt ook het gegeven aan de orde dat door de verandering in wetgeving in de komende beleidsperiode de bestuurlijke verhoudingen zullen gaan veranderen. Door de dualisering van het bestuur zullen de rollen van raad en college ingrijpend gaan wijzigen en komt het huidige managementconcept ('integraal management') en besturingsmodel (diensten-sectoren) in een ander daglicht te staan. Over de doorwerking hiervan voor de gemeentelijke organisatie en het besturingsconcept willen wij in de genoemde uiteenzetting met uw raad komen tot een nadere standpuntbepaling. Aan het managen van een organisatie waarin de verantwoordelijkheid laag in de organisatie wordt gelegd worden hoge eisen gesteld. Zo dienen managers na te gaan of van de bevoegdheden een juist gebruik is gemaakt en of de output aan de daaraan te stellen eisen voldoet. Een groot deel van de tijdsbesteding van managers is gericht op inhoud en strategische beleidsontwikkeling. Gelet op de enorme werkdruk hebben managers te weinig ruimte voor en geven zij minder prioriteit aan het dechargeren van medewerkers, waardoor medewerkers onvoldoende worden aangesproken op hun verantwoordelijkheden. Op alle niveaus is het noodzakelijk om te komen tot prioritering van beleids- ambities en uitvoeringstrajecten. Daarmee stelt het bestuur eisen aan de 30

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 109