5.4 Afronding Zelfanalyse risico's organisatie en omgekeerd mag de organisatie ook een aantal zaken van het bestuur verwachten: het bestuur zal zijn politiek leiderschap tonen door heldere en realistische doelen te formuleren; het stelt voldoende middelen en faciliteiten beschikbaar om de aan de organisatie gestelde eisen te kunnen realiseren. In het vervolg op de risico-inventarisatie die nu is uitgevoerd gaan we meer en nadrukkelijk kijken naar risico's en de minimale vereisten die van belang zijn voor een goed bedrijfsvoeringproces Dat doen we door gelijktijdig oog te houden voor de inhoudelijke dimensie (vakinhoud), de organisatie van werkprocessen en financiën De rode draad is en blijft de balans tussen wat we doen en de mogelijkheden en middelen die er zijn om dit tot uitvoering te brengen. Naast de dadendrang met betrekking tot beleidsontwikkelingen en innovaties mag het niet ontbreken aan het vermogen om nieuwe ontwikkelingen te implementeren en met het nodige geduld de opgezette structuur of de daarbij behorende werkhouding, kennis- of vaardigheidsontwikkeling tot stand te brengen en nieuwe werkprocessen in te slijpen. Dan pas krijgt de gemeente als ondernemende overheid grip op het realiteitsgehalte van de ambities en is er sprake van afhechting van ontwikkelingen in de bedrijfsvoering Het risicomanagementbeleid zoals dat hiervoor is geschetst, zien wij als het kader waarbinnen bestaande en nieuwe activiteiten ten aanzien van de beheersing van risico's worden uitgevoerd. Wij denken dit op de juiste plaats te hebben verankerd in de ambtelijke organisatie (controllers) en daaraan met een projectstructuur met ondersteuning van externe deskundigheid een extra stimulans te hebben gegeven die op relatief korte termijn tot resultaten kan komen. Met de brede inventarisatie van de risicogebieden is de eerste fase van het opgedragen onderzoek afgerond. Met externe begeleiding" wordt nu de tweede fase gestart. Daarin wordt alle energie ingezet op het tot uitvoering brengen van een groot aantal belangrijke verbeteringsmaatregelen. Deze verbeteringsacties moeten passen in de organisatieontwikkeling. Die organisatieontwikkeling, waarvan de contouren inmiddels zijn geschetst, sluit aan op de politiek-strategische missie van de gemeente. Via regelmatige verslaglegging aan de Commissie Bestuur en Middelen zal de gemeenteraad over de ontwikkeling van dit traject op de hoogte worden gehouden en waar nodig zullen afzonderlijke voorstellen aan de raad worden voorgelegd. 6 De externe ondersteuning door Boer&Croon Management Consultants bij de risico- inventarisatie zal in de tweede fase niet worden voortgezet. Daarvoor gaan we op zoek naar externe deskundigheid die qua methodiek beter aansluit bij het gekozen ontwikkelingsmodel. 31 Zelfanalyse risico's De externe en interne kosten in de tweede fase worden geraamd op respectievelijk (incl. BTW) 190 995 en 255.000. Voor de externe kosten wordt voorgesteld een bedrag van 105.000 ten laste te brengen van het de post "juridische kaders en kwaliteitszorg". Zowel het restantbedrag van 85.995 als de volledige interne kosten zullen worden gedekt door herallocatie van middelen danwel herprioritering van taken. 32

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 110