5.4 Afronding
Zelfanalyse risico's
organisatie en omgekeerd mag de organisatie ook een aantal zaken van het
bestuur verwachten:
het bestuur zal zijn politiek leiderschap tonen door heldere en realistische
doelen te formuleren;
het stelt voldoende middelen en faciliteiten beschikbaar om de aan de
organisatie gestelde eisen te kunnen realiseren.
In het vervolg op de risico-inventarisatie die nu is uitgevoerd gaan we meer en
nadrukkelijk kijken naar risico's en de minimale vereisten die van belang zijn
voor een goed bedrijfsvoeringproces Dat doen we door gelijktijdig oog te houden
voor de inhoudelijke dimensie (vakinhoud), de organisatie van werkprocessen
en financiën
De rode draad is en blijft de balans tussen wat we doen en de mogelijkheden en
middelen die er zijn om dit tot uitvoering te brengen. Naast de dadendrang met
betrekking tot beleidsontwikkelingen en innovaties mag het niet ontbreken aan
het vermogen om nieuwe ontwikkelingen te implementeren en met het nodige
geduld de opgezette structuur of de daarbij behorende werkhouding, kennis- of
vaardigheidsontwikkeling tot stand te brengen en nieuwe werkprocessen in te
slijpen. Dan pas krijgt de gemeente als ondernemende overheid grip op het
realiteitsgehalte van de ambities en is er sprake van afhechting van
ontwikkelingen in de bedrijfsvoering
Het risicomanagementbeleid zoals dat hiervoor is geschetst, zien wij als het
kader waarbinnen bestaande en nieuwe activiteiten ten aanzien van de
beheersing van risico's worden uitgevoerd. Wij denken dit op de juiste plaats te
hebben verankerd in de ambtelijke organisatie (controllers) en daaraan met een
projectstructuur met ondersteuning van externe deskundigheid een extra
stimulans te hebben gegeven die op relatief korte termijn tot resultaten kan
komen.
Met de brede inventarisatie van de risicogebieden is de eerste fase van het
opgedragen onderzoek afgerond. Met externe begeleiding" wordt nu de tweede
fase gestart. Daarin wordt alle energie ingezet op het tot uitvoering brengen van
een groot aantal belangrijke verbeteringsmaatregelen.
Deze verbeteringsacties moeten passen in de organisatieontwikkeling. Die
organisatieontwikkeling, waarvan de contouren inmiddels zijn geschetst, sluit
aan op de politiek-strategische missie van de gemeente. Via regelmatige
verslaglegging aan de Commissie Bestuur en Middelen zal de gemeenteraad
over de ontwikkeling van dit traject op de hoogte worden gehouden en waar
nodig zullen afzonderlijke voorstellen aan de raad worden voorgelegd.
6 De externe ondersteuning door Boer&Croon Management Consultants bij de risico-
inventarisatie zal in de tweede fase niet worden voortgezet. Daarvoor gaan we op zoek naar
externe deskundigheid die qua methodiek beter aansluit bij het gekozen ontwikkelingsmodel.
31
Zelfanalyse risico's
De externe en interne kosten in de tweede fase worden geraamd op
respectievelijk (incl. BTW) 190 995 en 255.000. Voor de externe kosten
wordt voorgesteld een bedrag van 105.000 ten laste te brengen van het de
post "juridische kaders en kwaliteitszorg". Zowel het restantbedrag van 85.995
als de volledige interne kosten zullen worden gedekt door herallocatie van
middelen danwel herprioritering van taken.
32