Deloitte Touche Deloitte &Touche 6/08 11 januari 2002 Beide benaderingen passen in onderstaand schema, waarin de vier benaderingen staan aangegeven: Top/down (doelstelling) Bottum/up (proces) Self assesment Externe uitvoering Beide risicobenaderingen zijn methodisch verantwoord, waarbij een gecombineerde toepassing uiteraard leidt tot een completer beeld, omdat toepassing van beide analyses niet per definitie tot dezelfde uitkomsten hoeft te leiden. Veelal is het zo dat een bottum-up benadering vooral de risico's in de bedrijfsvoering zichtbaar maakt, waar een top-down benadering risico's zichtbaar maakt die vooral een bestuurlijk/politiek karakter hebben. Afhankelijk van het doel is voor beide benaderingen iets te zeggen. Gezien de achtergrond van het ontstaan van de vraagstelling is de door de gemeente gevolgde risico-analyse te verdedigen, met dien verstande dat op enig moment een completering via een top-down benadering wel wenselijk wordt geacht. Een belangrijk onderdeel van de risico-analyse is de prioritering. In de zelfanalyse wordt hieraan aandacht besteed. In de toelichting worden drie categorieën onderscheiden op basis waarvan mogelijke acties kunnen worden ondernomen.De categorie-indeling is gebaseerd op een combinatie van de invalshoeken "consequenties "(zeer ernstig en ernstig) en "mate van urgentie" (acuut en potentieel). Dit komt min of meer overeen met de gebruikelijke risico-indeling "waarschijnlijkheid" en "impact". Opgemerkt wordt dat het schema niet alleen de risico's aangeeft, maar tevens de processen en organisatie-onderdelen waar de risico's betrekking op hebben. 7/08 11 januari 2002 4. Benchmark getoetst aan een riSicoraamwerk dat is gebaseerd op een viertal risicoanalyses van min of meer vergelijkbare (in termen van inwoneraantallen) gemeenten. Het raamwerk zoals dat hieronder is weergegeven bevat de belangrijkste risicocategorieën die men mag verwachten bij een gemeente met een inwonertal van ca. 100.000. Hierbij wordt volledigheidshalve opgemerkt dat het risicocategorieën betreffen die vanuit een bottum-up benadering zijn geïnventariseerd. Het raamwerk zelf is onderverdeeld in externe risico's, risico's die betrekking hebben op de zogenoemde "hard controls" (basisbeheersmaatregelen) en risico's die betrekking hebben op de zogenoemde "soft controls" (beheersmaatregelen die slechts in hun effecten zichtbaar zijn). Ter toelichting wordt nog opgemerkt dat externe risico's weliswaar een behoorlijke impact kunnen hebben op het realiseren van de bestuurlijke doelstellingen van de gemeente Leeuwarden, maar door de bank genomen niet of nauwelijks beïnvloedbaar zijn. Zo is het merendeel van de wet- en regelgeving voor de gemeente vaak een gegeven en daarmee niet beïnvloedbaar. Dit geldt uiteraard niet voor de interne risico's, die juist in hoge mate beïnvloedbaar zijn. Uiteraard is er ook op het punt van beïnvloedbaarheid een verschil tussen de hard- en de soft controls. Waar (risico's) met betrekking tot de hard controls vaak snel en effectief zijn te beïnvloeden en daarmee zijn te verbeteren, geldt dat in veel mindere mate voor risico's in de sfeer van de soft controls. Zo zijn risico's die samenhangen met cultuuraspecten aanzienlijk lastiger af te dekken dan risico's die samenhangen met de AO/IC. f mtv«éWH® Rapport Second Opinion risico-analyse Leeuwarden Second opinion Een belangrijk onderdeel van de second-opinion wordt gevormd door de Benchmark benchmark. Hierbij wordt de zelfanalyse van de gemeente Leeuwarden Rapport Second Opinion risico-analyse Leeuwarden

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 127