2 Inhoudelijke aanpak Deloitte Touche Deloitte Touche ad 1. gepresenteerd. Op 8 januari wordt de risico-analyse in het College van B&W besproken. Doel van de second opinion is een oordeel te geven over de benoemde risico's in vergelijking met de belangrijkste risico's bij andere gemeenten. Hiertoe zal een benchmark worden gehanteerd, waarbij de risico's voor de Gemeente Leeuwarden met andere gemeenten zullen worden vergeleken. Gegeven de aard van het onderzoek (second opinion) wordt geen zekerheid gegeven dat alle risico's zijn geraakt. Verder zal in worden gegaan op de gehanteerde methodiek van risico-analyse. ad 2. belangrijkste aandachtsgebieden (Grondexploitatie, Belastingen, Juridische Zaken, Regiefunctie, Aanbestedingen en Integriteit) een nader onderzoek worden uitgevoerd in de vorm van een operational audit. Doel van een operational audit is het beoordelen van de effectiviteit en efficiency van de genomen beheersmaatregelen. Deze operational audits hebben een sterk adviserend karakter, de audits moeten leiden tot verbetervoorstellen voor het afdekken van de geïdentificeerde risico's. Ook zal in de audits nadrukkelijk aandacht worden besteed aan de relatie met het (nieuwe) besturingsmodel en de organisatiestructuur. 1.3 Leeswijzer In hoofdstuk 2 beschrijven wij de inhoudelijke aanpak van de opdracht. De organisatie van de opdracht is weergegeven in hoofdstuk 3. Planning en begroting zijn opgenomen in de hoofdstukken 4 en 5. De fasering van de opdracht is als volgt: Na kennismaking met B&W/directieraad zal, na definitieve opdrachtverstrekking, zo snel mogelijk worden gestart met het uitvoeren van de second-opinion op de uitgevoerde risico-analyse. Zoals in het vorige hoofdstuk vermeld richt de second-opinion zich op twee aspecten: Methodiek: Op basis van onze ervaring met het begeleiden en uitvoeren van risico-management processen binnen grote publieke instellingen zullen wij een oordeel geven over de gehanteerde methodiek van risico-analyse en de gevolgen daarvan voor de uitkomsten. Benchmark; Deloitte Touche mag vele Gemeenten tot haar cliënten rekenen. Door onze werkzaamheden voor deze Gemeenten kunnen wij bogen veel ervaring binnen deze sector. Deze ervaringsgegevens kunnen dienen als benchmark voor de bij de Gemeente Leeuwarden aangetroffen risico's. Aangegeven zal worden of de geconstateerde risico's specifiek zijn voor Leeuwarden of dat het risico's betreft die bij meerdere gemeenten voorkomen. Tevens zal worden beoordeeld of belangrijke risico's zijn gemist in de analyse. Second-opinion De risico-analyse wordt op 21 januari aan de Gemeenteraad Uitvoering audits Na bespreking van de risico-analyse in de Gemeenteraad zal voor de Offerte second opinion risico analyse en uitvoering audits Gemeente Leeuwarden 3 FASE 1 Dec. 2001/Jan. 2002 Second-opinion Kennismaken B&W/directieraad Uitvoeren second-opinion Opstellen presentatie second-opinion Bespreken presentatie 1 Toelichten in de Commissie-vergadering FASE 2 Februari-Juni 2002 Uitvoeren audits (6x) FASE 3 Implementatie (optioneel) Vooronderzoek, inclusief opstellen auditmemorandum Bureau-onderzoek Veldonderzoek Analyse Rapportage, inclusief verbeterplannen en 'doorkijk' naar besturingsmodel en organisatiestructuur Fase 1: Second Opinion Offerte second opinion risico analyse en uitvoering audits Gemeente Leeuwarden 4

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 132