2 Inhoudelijke aanpak
Deloitte
Touche
Deloitte
Touche
ad 1.
gepresenteerd. Op 8 januari wordt de risico-analyse in het College van
B&W besproken. Doel van de second opinion is een oordeel te geven
over de benoemde risico's in vergelijking met de belangrijkste risico's bij
andere gemeenten. Hiertoe zal een benchmark worden gehanteerd,
waarbij de risico's voor de Gemeente Leeuwarden met andere
gemeenten zullen worden vergeleken. Gegeven de aard van het
onderzoek (second opinion) wordt geen zekerheid gegeven dat alle
risico's zijn geraakt. Verder zal in worden gegaan op de gehanteerde
methodiek van risico-analyse.
ad 2.
belangrijkste aandachtsgebieden (Grondexploitatie, Belastingen,
Juridische Zaken, Regiefunctie, Aanbestedingen en Integriteit) een nader
onderzoek worden uitgevoerd in de vorm van een operational audit. Doel
van een operational audit is het beoordelen van de effectiviteit en
efficiency van de genomen beheersmaatregelen. Deze operational
audits hebben een sterk adviserend karakter, de audits moeten leiden tot
verbetervoorstellen voor het afdekken van de geïdentificeerde risico's.
Ook zal in de audits nadrukkelijk aandacht worden besteed aan de
relatie met het (nieuwe) besturingsmodel en de organisatiestructuur.
1.3 Leeswijzer
In hoofdstuk 2 beschrijven wij de inhoudelijke aanpak van de opdracht.
De organisatie van de opdracht is weergegeven in hoofdstuk 3. Planning
en begroting zijn opgenomen in de hoofdstukken 4 en 5.
De fasering van de opdracht is als volgt:
Na kennismaking met B&W/directieraad zal, na definitieve
opdrachtverstrekking, zo snel mogelijk worden gestart met het uitvoeren
van de second-opinion op de uitgevoerde risico-analyse. Zoals in het
vorige hoofdstuk vermeld richt de second-opinion zich op twee aspecten:
Methodiek:
Op basis van onze ervaring met het begeleiden en uitvoeren van
risico-management processen binnen grote publieke instellingen
zullen wij een oordeel geven over de gehanteerde methodiek van
risico-analyse en de gevolgen daarvan voor de uitkomsten.
Benchmark;
Deloitte Touche mag vele Gemeenten tot haar cliënten rekenen.
Door onze werkzaamheden voor deze Gemeenten kunnen wij bogen
veel ervaring binnen deze sector. Deze ervaringsgegevens kunnen
dienen als benchmark voor de bij de Gemeente Leeuwarden
aangetroffen risico's. Aangegeven zal worden of de geconstateerde
risico's specifiek zijn voor Leeuwarden of dat het risico's betreft die
bij meerdere gemeenten voorkomen. Tevens zal worden beoordeeld
of belangrijke risico's zijn gemist in de analyse.
Second-opinion De risico-analyse wordt op 21 januari aan de Gemeenteraad
Uitvoering audits Na bespreking van de risico-analyse in de Gemeenteraad zal voor de
Offerte second opinion risico analyse en uitvoering audits Gemeente Leeuwarden
3
FASE 1
Dec. 2001/Jan. 2002
Second-opinion
Kennismaken B&W/directieraad
Uitvoeren second-opinion
Opstellen presentatie second-opinion
Bespreken presentatie
1 Toelichten in de Commissie-vergadering
FASE 2
Februari-Juni 2002
Uitvoeren audits
(6x)
FASE 3
Implementatie
(optioneel)
Vooronderzoek, inclusief opstellen auditmemorandum
Bureau-onderzoek
Veldonderzoek
Analyse
Rapportage, inclusief verbeterplannen en
'doorkijk' naar besturingsmodel en organisatiestructuur
Fase 1: Second Opinion
Offerte second opinion risico analyse en uitvoering audits Gemeente Leeuwarden
4