Rampenplan van de gemeente Leeuwarden Het college van burgemeester en wethouders draagt zorg voor een voldoende afstemming met aangrenzende gemeenten over de informatieverschaffing en de inhoud van de te verstrekken informatie. Zij dragen er zorg voor dat deze informatie permanent toegankelijk is voor het publiek. Het voorlichtingsplan wordt aan de leden van de raad en de Commissaris van de Koningin toegezonden. 3.2 Regels betreffende de wijze waarop de burgemeester in de acute fase informatie verschaft over rampen en zware ongevallen De burgemeester draagt zorg voor de informatieverschaffing aan: I de bevolking, de burgemeesters van omliggende gemeenten, de coördinerend burgemeester, de Commissaris van de Koningin en de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties terzake: a. de oorsprong, de omvang en de gevolgen van een ramp die of een zwaar ongeval dat de bevolking en het milieu bedreigt of treft; b. de bij de ramp of zwaar ongeval te volgen gedragslijn. II de bij de bestrijding van rampen en zware ongevallen betrokken personen terzake: a. een ramp die of een zwaar ongeval dat de bevolking en het milieu bedreigt of treft; b. de risico's die hun inzet bij de ramp of het zwaar ongeval heeft voor hun gezondheid; c. de voorzorgsmaatregelen die in verband daarmee zijn of zullen worden getroffen. Bij algemene maatregel van bestuur zijn nadere regels gegeven over de inhoud van de informatie. De overige voorlichtingsactiviteiten vinden plaats overeenkomstig Proces 3 Voorlichting. 12 Besluit informatie inzake rampen en zware ongevallen 14 Rampenplan van de gemeente Leeuwarden 4 PROCESSEN De bestrijding van rampen en zware ongevallen bestaat uit een samenstel van diverse activiteiten. Een ordening van deze activiteiten leidt tot de beschrijving van een aantal processen. De procesmatige benadering is een belangrijk hulpmiddel om structuur aan te brengen in de bestrijding van rampen en zware ongevallen. Per proces is een voor de uitvoering verantwoordelijke organisatie respectievelijk dienst aangewezen. Tevens zijn hierbij organisaties aangewezen die verantwoordelijk zijn voor bepaalde uitvoeringsactiviteiten, die onderdeel uitmaken van het proces. In elk proces komen in elk geval de navolgende categorieën aan de orde: a. Proces verantwoorde 1 i i ke Elk proces kent een procesverantwoordelijke dienst of organisatie. Deze dienst of organisatie draagt zorg voor de voorbereiding van en de uitvoering van het proces. Het college van burgemeester en wethouders dragen er zorg voor dal de onder haar verantwoordelijkheid vallende processen, in samenwerking met vermelde diensten en organisaties, in een draaiboek wordt uitgewerkt. De draaiboeken worden vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders. b. Doel c. Doelgroep d. Aandachtspunten e. Uitvoering Aan de hand van de doelformulering en het bepalen van de doelgroep worden taken en activiteiten die voortvloeien uit een bepaald proces in algemene termen vermeld. De daarbij vermelde diensten en organisaties dragen zelf zorg voor verdere uitwerking van het proces of onderdelen van het proces in draaiboeken onder coördinatie van de procesverantwoordelijke dienst. f. Eventueel in te schakelen Hier worden, niet limitatief, relevante organisaties en diensten vermeld. g. Opmerkingen Hierbij wordt in elk geval de relatie met overige relevante processen beschreven. Hieronder wordt een overzicht gegeven van organisaties, die procesverantwoordelijk heid dragen: - Gemeentelijke diensten; - Brandweer; - Politie; - GHOR. Op de volgende pagina vind u een overzicht van de verdeling van de procesverantwoordelijkheid over deze organisaties. 15

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 152