Rampenplan van de gemeente Leeuwarden
Het college van burgemeester en wethouders draagt zorg voor een voldoende
afstemming met aangrenzende gemeenten over de informatieverschaffing en de inhoud
van de te verstrekken informatie. Zij dragen er zorg voor dat deze informatie permanent
toegankelijk is voor het publiek. Het voorlichtingsplan wordt aan de leden van de raad
en de Commissaris van de Koningin toegezonden.
3.2 Regels betreffende de wijze waarop de burgemeester in de acute fase
informatie verschaft over rampen en zware ongevallen
De burgemeester draagt zorg voor de informatieverschaffing aan:
I de bevolking, de burgemeesters van omliggende gemeenten, de coördinerend
burgemeester, de Commissaris van de Koningin en de minister van Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrelaties terzake:
a. de oorsprong, de omvang en de gevolgen van een ramp die of een zwaar ongeval
dat de bevolking en het milieu bedreigt of treft;
b. de bij de ramp of zwaar ongeval te volgen gedragslijn.
II de bij de bestrijding van rampen en zware ongevallen betrokken personen terzake:
a. een ramp die of een zwaar ongeval dat de bevolking en het milieu bedreigt of
treft;
b. de risico's die hun inzet bij de ramp of het zwaar ongeval heeft voor hun
gezondheid;
c. de voorzorgsmaatregelen die in verband daarmee zijn of zullen worden
getroffen.
Bij algemene maatregel van bestuur zijn nadere regels gegeven over de inhoud van de
informatie.
De overige voorlichtingsactiviteiten vinden plaats overeenkomstig Proces 3
Voorlichting.
12 Besluit informatie inzake rampen en zware ongevallen
14
Rampenplan van de gemeente Leeuwarden
4 PROCESSEN
De bestrijding van rampen en zware ongevallen bestaat uit een samenstel van diverse
activiteiten. Een ordening van deze activiteiten leidt tot de beschrijving van een aantal
processen. De procesmatige benadering is een belangrijk hulpmiddel om structuur aan
te brengen in de bestrijding van rampen en zware ongevallen. Per proces is een voor de
uitvoering verantwoordelijke organisatie respectievelijk dienst aangewezen.
Tevens zijn hierbij organisaties aangewezen die verantwoordelijk zijn voor bepaalde
uitvoeringsactiviteiten, die onderdeel uitmaken van het proces.
In elk proces komen in elk geval de navolgende categorieën aan de orde:
a. Proces verantwoorde 1 i i ke
Elk proces kent een procesverantwoordelijke dienst of organisatie. Deze dienst of
organisatie draagt zorg voor de voorbereiding van en de uitvoering van het proces. Het
college van burgemeester en wethouders dragen er zorg voor dal de onder haar
verantwoordelijkheid vallende processen, in samenwerking met vermelde diensten en
organisaties, in een draaiboek wordt uitgewerkt. De draaiboeken worden vastgesteld
door het college van burgemeester en wethouders.
b. Doel
c. Doelgroep
d. Aandachtspunten
e. Uitvoering
Aan de hand van de doelformulering en het bepalen van de doelgroep worden taken en
activiteiten die voortvloeien uit een bepaald proces in algemene termen vermeld. De
daarbij vermelde diensten en organisaties dragen zelf zorg voor verdere uitwerking van
het proces of onderdelen van het proces in draaiboeken onder coördinatie van de
procesverantwoordelijke dienst.
f. Eventueel in te schakelen
Hier worden, niet limitatief, relevante organisaties en diensten vermeld.
g. Opmerkingen
Hierbij wordt in elk geval de relatie met overige relevante processen beschreven.
Hieronder wordt een overzicht gegeven van organisaties, die procesverantwoordelijk
heid dragen:
- Gemeentelijke diensten;
- Brandweer;
- Politie;
- GHOR.
Op de volgende pagina vind u een overzicht van de verdeling van de
procesverantwoordelijkheid over deze organisaties.
15