Rampenplan van de gemeente Leeuwarden Organisatie Activiteit (proces) Nr. Gemeentelijke diensten Interne alarmering 1 b Voorlichting 3 Inzameling van besmette waren 11 Opvangen en verzorgen 14 Registreren van slachtoffers 15 U itvaartverzorging 17 Voorzien in primaire levensbehoeften 22 Schaderegistratie en -afhandeling 25 Evacueren 5 b Verslaglegging evaluatie 31 Verbindingen (actiecentra gemeenten) 27 Milieubescherming 29 Nazorg 30 Brandweer Alarmering bestuur en uitvoerenden 1 a Bron- en effectbestrijding 2 Waarschuwen van de bevolking 4 Ontsmetten van voertuigen en infrastructuur 10 Waarnemen/ meten 18 Toegankelijk begaanbaar maken. Opruimen 20 Verbindingen (operationele -) 26 GHOR Preventieve volksgezondheid en medisch- hygiënische maatregelen 12 Geneeskundige hulpverleningsketen 13 Ontsmetten van mens en dier 9 Psychosociale hulp en psychosociale nazorg 24 7" 7~ Politie Ontruimen 5 a Afzetten en afschermen 6 Verkeer regelen 7 Handhaven van de rechtsorde 8 Identificatie van de overledenen 16 Begidsen 19 Strafrechtelijk onderzoek 23 Iedere discipline Verzorging en logistiek rampbestrijdingspotentieel 21 Operationeel basisplan 26 Rampterrein 28 16 Rampenplan van de gemeente Leeuwarden PROCES 1 A: ALARMERING BESTUUR EN UITVOERENDEN Procesverantwoordelijk afzonderlijke hulpdiensten Coördinatie Brandweer Leeuwarden Referentie Wet rampen en zware ongevallen, artikel 4c Doel Zorgdragen voor een snelle alarmering van de onmiddellijk bij de hulpverlening betrokken organisaties en personen. Hieronder valt ook de verstrekking van direct nodige informatie aan diegenen die bestuurlijk en uitvoerend voor de incident/calamiteitenbestrijding en de coördinatie daarvan verantwoordelijk zijn of daarin een taak hebben. Doelgroep De bij de hulpverlening betrokken organisaties/personen. Aandachtspunten Vanuit de Alarmcentrale Fryslan vindt alarmering plaats naar de reguliere hulpdiensten. Elke discipline draagt zorg voor de alarmeringsschema's en alarmeringsmiddelen ten behoeve van de eigen organisatie. Ook dient vanuit iedere discipline berichten/informatie worden voorbereid waarin de te alarmeren bestuurlijke en uitvoerende organisaties/diensten worden geïnformeerd over de toestand en de door hen te nemen actie. Afweging vindt plaats of een CTPI wordt geformeerd. De Alarmcentrale Fryslan alarmeert de burgemeester en op verzoek van de burgemeester alarmeert de ambtenaar openbare orde en veiligheid de leden van de gemeentelijke rampenstaf. De gemeente zorgt zelf voor verdere interne alarmering. Inrichting en bemensing van het gemeentelijk coördinatiecentrum (GCC) vindt plaats. Uitvoering Brandweer, politie, GHOR. Zie draaiboek alarmering brandweer. Eventueel in te schakelen Hulpverleningsdiensten, gemeentelijke alarmering. Opmerking Zie relatie met interne alarmering (proces lb). 17

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 153