Rampenplan van de gemeente Leeuwarden
Organisatie Activiteit (proces) Nr.
Gemeentelijke diensten
Interne alarmering
1 b
Voorlichting
3
Inzameling van besmette waren
11
Opvangen en verzorgen
14
Registreren van slachtoffers
15
U itvaartverzorging
17
Voorzien in primaire levensbehoeften
22
Schaderegistratie en -afhandeling
25
Evacueren
5 b
Verslaglegging evaluatie
31
Verbindingen (actiecentra gemeenten)
27
Milieubescherming
29
Nazorg
30
Brandweer
Alarmering bestuur en uitvoerenden
1 a
Bron- en effectbestrijding
2
Waarschuwen van de bevolking
4
Ontsmetten van voertuigen en infrastructuur
10
Waarnemen/ meten
18
Toegankelijk begaanbaar maken.
Opruimen
20
Verbindingen (operationele -)
26
GHOR
Preventieve volksgezondheid en
medisch- hygiënische maatregelen
12
Geneeskundige hulpverleningsketen
13
Ontsmetten van mens en dier
9
Psychosociale hulp en psychosociale nazorg
24
7" 7~
Politie
Ontruimen
5 a
Afzetten en afschermen
6
Verkeer regelen
7
Handhaven van de rechtsorde
8
Identificatie van de overledenen
16
Begidsen
19
Strafrechtelijk onderzoek
23
Iedere discipline
Verzorging en logistiek
rampbestrijdingspotentieel
21
Operationeel basisplan
26
Rampterrein
28
16
Rampenplan van de gemeente Leeuwarden
PROCES 1 A: ALARMERING BESTUUR EN UITVOERENDEN
Procesverantwoordelijk
afzonderlijke hulpdiensten
Coördinatie
Brandweer Leeuwarden
Referentie
Wet rampen en zware ongevallen, artikel 4c
Doel
Zorgdragen voor een snelle alarmering van de onmiddellijk bij de hulpverlening
betrokken organisaties en personen. Hieronder valt ook de verstrekking van direct
nodige informatie aan diegenen die bestuurlijk en uitvoerend voor de
incident/calamiteitenbestrijding en de coördinatie daarvan verantwoordelijk zijn of
daarin een taak hebben.
Doelgroep
De bij de hulpverlening betrokken organisaties/personen.
Aandachtspunten
Vanuit de Alarmcentrale Fryslan vindt alarmering plaats naar de reguliere hulpdiensten.
Elke discipline draagt zorg voor de alarmeringsschema's en alarmeringsmiddelen ten
behoeve van de eigen organisatie. Ook dient vanuit iedere discipline
berichten/informatie worden voorbereid waarin de te alarmeren bestuurlijke en
uitvoerende organisaties/diensten worden geïnformeerd over de toestand en de door hen
te nemen actie.
Afweging vindt plaats of een CTPI wordt geformeerd. De Alarmcentrale Fryslan
alarmeert de burgemeester en op verzoek van de burgemeester alarmeert de ambtenaar
openbare orde en veiligheid de leden van de gemeentelijke rampenstaf. De gemeente
zorgt zelf voor verdere interne alarmering.
Inrichting en bemensing van het gemeentelijk coördinatiecentrum (GCC) vindt plaats.
Uitvoering
Brandweer, politie, GHOR.
Zie draaiboek alarmering brandweer.
Eventueel in te schakelen
Hulpverleningsdiensten, gemeentelijke alarmering.
Opmerking
Zie relatie met interne alarmering (proces lb).
17