Rampenplan van de gemeente Leeuwarden
PROCES 1B: INTERNE ALARMERING
Procesverantwoordelijk
gemeentelijke dienst Algemene Zaken
Referentie
Wet rampen en zware ongevallen, artikel 4c
Doel
Het zorgdragen voor een snelle alarmering van de gemeentelijke diensten en het
instellen en instandhouden van een gemeentelijke rampenstaf.
Doelgroep
Gemeentelijke rampenstaf en ondersteuningsgroep.
Noothet alarmeren van de gemeentelijke diensten is als onderdeel van de
betreffende processen geregeld in draaiboeken onder verantwoordelijkheid van
de desbetreffende dienst.
Aandachtspunten
Deze activiteit is een direct gevolg vanuit de alarmering door het inmiddels geformeerde
CTPI.
Indien behoefte is aan verdere opschaling wordt op beslissing van de burgemeester met
verdere alarmering gestart of voorbereid. Een en ander volgens de eigen voorbereide
draaiboeken.
Taken
Het verzorgen van:
a. alarmering van (een deel van) de gemeentelijke rampenstaf;
b. alarmering van de ondersteuningsgroep (ten behoeve van verbindingen, secretariaat
en logistiek);
c. inrichten van het gemeentelijk coördinatiecentrum;
d. inzetten van de ondersteuningsgroep;
e. het verzorgen van ondersteunende activiteiten ten behoeve van het functioneren van
de gemeentelijke rampenstaf.
Uitvoering
Dienst Algemene Zaken, ambtenaar openbare orde en veiligheid.
Zie draaiboek interne alarmering
Eventueel in te schakelen
Gemeentelijke diensten.
Opmerking
Zie relatie met proces la Een specifieke relatie ligt er naar de vraag of de bevolking
onmiddellijk dient te worden gealarmeerd (proces 4) en in het verlengde daarvan welke
informatie de bevolking en pers dient te worden verstrekt (proces 3). De alarmeringen
hebben tot gevolg dat de noodzakelijke verbindingen (proces 27) zo snel mogelijk tot
stand dienen te worden gebracht.
18
Rampenplan van de gemeente Leeuwarden
PROCES 2 BRON- EN EFFECTBESTRIJDING
Proces verantwoorde! ij k
Brandweer Leeuwarden
Referentie
Brandweerwet 1985
Doel
Het voorkomen van uitbreiding en het terugdringen van de fysische oorzaak en de
daarmee samenhangende fysische effecten van een ramp of een zwaar ongeval.
Doelgroep
Bevolking.
Dieren en vee.
Het maatschappelijk leven en de industrie.
Bij de hulpverlening betrokken organisaties/personen.
Aandachtspunten
Onder het proces bron- en effectenbestrijding valt een grote verscheidenheid aan
uitvoeringsactiviteiten. De beschreven risico's zijn een handvat om de belangrijkste
bron- en effectbestrijdingsactiviteiten in beeld te brengen.
Het inzetten van benodigde personele en materiële middelen vindt op een zodanige
wijze plaats, dat binnen aanvaardbare risico's dit efficiënt, veilig en op een
doeltreffende wijze gebeurt.
Uitvoering
Brandweer, GHOR
Zie draaiboek "Bron- en effectbestrijding".
Eventueel in te schakelen
Voor de contacten met hulppotentieel van derden geldt dat zoveel mogelijk bij de
dagelijkse praktijk wordt aangesloten. Dit betekent onder andere dat, voor zover
contacten met derden worden onderhouden, dat ook zoveel mogelijk in de
voorbereiding en in de operationele situatie te doen.
Mogelijk in te schakelen: Provinciale Milieudienst, Rijkswaterstaat, Waterschappen,
Nederlandse Spoorwegen, Nutsbedrijven, militaire bijstand.
19