Rampenplan van de gemeente Leeuwarden PROCES 1B: INTERNE ALARMERING Procesverantwoordelijk gemeentelijke dienst Algemene Zaken Referentie Wet rampen en zware ongevallen, artikel 4c Doel Het zorgdragen voor een snelle alarmering van de gemeentelijke diensten en het instellen en instandhouden van een gemeentelijke rampenstaf. Doelgroep Gemeentelijke rampenstaf en ondersteuningsgroep. Noothet alarmeren van de gemeentelijke diensten is als onderdeel van de betreffende processen geregeld in draaiboeken onder verantwoordelijkheid van de desbetreffende dienst. Aandachtspunten Deze activiteit is een direct gevolg vanuit de alarmering door het inmiddels geformeerde CTPI. Indien behoefte is aan verdere opschaling wordt op beslissing van de burgemeester met verdere alarmering gestart of voorbereid. Een en ander volgens de eigen voorbereide draaiboeken. Taken Het verzorgen van: a. alarmering van (een deel van) de gemeentelijke rampenstaf; b. alarmering van de ondersteuningsgroep (ten behoeve van verbindingen, secretariaat en logistiek); c. inrichten van het gemeentelijk coördinatiecentrum; d. inzetten van de ondersteuningsgroep; e. het verzorgen van ondersteunende activiteiten ten behoeve van het functioneren van de gemeentelijke rampenstaf. Uitvoering Dienst Algemene Zaken, ambtenaar openbare orde en veiligheid. Zie draaiboek interne alarmering Eventueel in te schakelen Gemeentelijke diensten. Opmerking Zie relatie met proces la Een specifieke relatie ligt er naar de vraag of de bevolking onmiddellijk dient te worden gealarmeerd (proces 4) en in het verlengde daarvan welke informatie de bevolking en pers dient te worden verstrekt (proces 3). De alarmeringen hebben tot gevolg dat de noodzakelijke verbindingen (proces 27) zo snel mogelijk tot stand dienen te worden gebracht. 18 Rampenplan van de gemeente Leeuwarden PROCES 2 BRON- EN EFFECTBESTRIJDING Proces verantwoorde! ij k Brandweer Leeuwarden Referentie Brandweerwet 1985 Doel Het voorkomen van uitbreiding en het terugdringen van de fysische oorzaak en de daarmee samenhangende fysische effecten van een ramp of een zwaar ongeval. Doelgroep Bevolking. Dieren en vee. Het maatschappelijk leven en de industrie. Bij de hulpverlening betrokken organisaties/personen. Aandachtspunten Onder het proces bron- en effectenbestrijding valt een grote verscheidenheid aan uitvoeringsactiviteiten. De beschreven risico's zijn een handvat om de belangrijkste bron- en effectbestrijdingsactiviteiten in beeld te brengen. Het inzetten van benodigde personele en materiële middelen vindt op een zodanige wijze plaats, dat binnen aanvaardbare risico's dit efficiënt, veilig en op een doeltreffende wijze gebeurt. Uitvoering Brandweer, GHOR Zie draaiboek "Bron- en effectbestrijding". Eventueel in te schakelen Voor de contacten met hulppotentieel van derden geldt dat zoveel mogelijk bij de dagelijkse praktijk wordt aangesloten. Dit betekent onder andere dat, voor zover contacten met derden worden onderhouden, dat ook zoveel mogelijk in de voorbereiding en in de operationele situatie te doen. Mogelijk in te schakelen: Provinciale Milieudienst, Rijkswaterstaat, Waterschappen, Nederlandse Spoorwegen, Nutsbedrijven, militaire bijstand. 19

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 154