Rampenplan van de gemeente Leeuwarden PROCES 5 b EVACUEREN Proces verantwoorde 1 ij k gemeentelijke dienst Welzijn Referentie Wet rampen en zware ongevallen, artikel 4g; noodverordeningen Doel Het op last van de overheid verplaatsen van groepen personen, teneinde de mogelijke schadelijke gevolgen van een incident/calamiteit (of dreiging daarvan) voor de betrokkenen zoveel mogelijk te voorkomen en te beperken. Veilig stellen van bijzondere (kunst)objecten: Ingeval van evacuatie het opslaan van goederen van vitaal belang/cultuurhistorische waarde. Doelgroep Alle personen en - zo mogelijk - dieren en vee die zich in het bedreigde gebied bevinden. Bijzondere (kunst)objecten in het bedreigde gebied. Aandachtspunten De beslissing tot evacuatie wordt door de burgemeester genomen. De verplaatsing van personen binnen de gemeente geschiedt onder zijn verantwoordelijkheid. Verplaatsing van personen buiten de gemeente geschiedt eerst na verkregen toestemming van de Commissaris van de Koningin. Van verplaatsing van personen buiten de gemeente worden de burgemeesters van de doorvoer- en opnemingsgemeenten tijdig ingelicht. De bevolking wordt door middel van berichtgeving (zie proces 4: "Waarschuwen van de bevolking") op de hoogte gebracht tot het besluit van evacuatie. Hierbij dient duidelijk te worden aangegeven: evacuatiegebied, wijze van evacuatie (transport, routering, etc.), tijdstip van start evacuatie en opvanglocatie(s). Uitvoering Waarschuwing/alarmering door brandweer/politie, onder verantwoordelijkheid van dienst Algemene Zaken, sectorhoofd Communicatie/ Voorlichting. Uitvoering van de ontruiming (opstapplaatsen, begeleiding) door politie/brandweer. Aanwijzen en inrichten van opvangcentra door dienst Welzijn. Controle op de ontruiming en bewaking ontruimde gebied door politie. Vervoer van niet-zelfredzame personen door GHOR. Opslaan van goederen van cultuur-historische waarde door dienst Stadsontwikkeling en -beheer. Verdere uitvoering conform draaiboek: "Evacuatie". Eventueel in te schakelen Vervoerbedrijven, ziekentransportondememingen, Nederlandse Rode Kruis, militair transport, takelbedrijven, dierenambulances, particuliere ondernemingen, e.d. Opmerking Dit proces is onlosmakelijk verbonden met het proces "Ontruiming". Ook heeft dit proces een relatie met opvangen en verzorgen (proces 14) en het instellen van een Centraal Registratie- en Informatiebureau (CRIB) (proces 15). 24 Rampenplan van de gemeente Leeuwarden PROCES 6 AFZETTEN EN AFSCHERMEN Proces verantwoorde 1 ij k politie district Midden-Friesland Referentie Politiewet 1993 Doel Het ten tijde van een incident/calamiteit (of dreiging daarvan) zorgdragen voor: - het zoveel mogelijk ongestoord kunnen laten plaatsvinden van de hulpverleningsactiviteiten. - het beperken van schadelijke gevolgen voor de bevolking. Doelgroep De bevolking. De bij de hulpverlening betrokken organisaties/personen. Het publiek. Aandachtspunten De eerst-aankomende eenheden dragen zo nodig/zo mogelijk zelf zorg voor afzetting/ afscherming van de plaats incident. Afzetting van wegen vindt plaats. Voorwaarden dienen te worden opgesteld ten behoeve van andere hulpdiensten en het toezicht op in- en uitgaand verkeer. Naast het verkeer over de weg zal ook aandacht moeten worden besteed aan water-, spoorweg- en luchtverkeer. Informeren van het publiek. Uitvoering Operationele informatievoorziening door politie. Bepaling aanrijroutes en toezicht op naleving door politie. Beschikbaarstellen van afzettings- en markeringsmateriaal door politie, gemeentelijke dienst Stadsontwikkeling en -beheer. Aanbrengen afzettingen/verwijsborden door politie, gemeentelijke dienst Stadsontwikkeling en -beheer. Verdere uitvoering conform draaiboek "Afzetten en afschermen". Eventueel in te schakelen ME-eenheden uit eigen regio met eventuele bijstand uit andere regio's, Koninklijke Marechaussee, Korps Landelijke Politiediensten, militaire eenheden. Rijkswaterstaat. Nederlandse Spoorwegen. Opmerking Dit proces sluit nauw aan bij ontruimen/evacueren (processen 5,5a). Gezien het doel van afzetten/afschermen is er een bijzondere relatie met het "regelen van het verkeer" (proces 7). Verder is er een relatie met de logistieke ondersteuning (proces 21). 25

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 157