Rampenplan van de gemeente Leeuwarden PROCES 13 GENEESKUNDIGE HULPVERLENINGSKETEN Procesverantwoordelijk GHOR-bureau Noord Nederland Referentie Wet rampen en zware ongevallen, artikel 4h; Wet geneeskundige hulpverlening bij rampen en Wet ambulancevervoer, Besluit Rode Kruis 1988. Doel Het garanderen van snelle en hoogwaardige geneeskundige hulp direct na het ontstaan van een ramp of een zwaar ongeval. Het gaat hier om een keten van samenhangende en georganiseerde medische en paramedische handelingen, vanaf het opsporen van gewonden, eerste hulp, transport tot het moment dat verdere behandeling in een ziekenhuis niet meer nodig is. Doelgroep Gewonde (ambulante) slachtoffers. Aandachtspunten Uitgegaan wordt van een groeigedachte, waarbij de dagelijkse situatie het uitgangspunt vormt en afhankelijk van de rampomstandigheden de geneeskundige organisatie zonder ombouw van organisatieonderdelen doorgroeit naar een grootschalige opzet. Allen die deelnemen aan de geneeskundige hulpverlening op het rampterrein staan onder operationele leiding van de Regionaal Geneeskundig Functionaris. Indien sprake is van een groot aantal gewonden, kan de keten worden gesplitst in een hoofd- en een nevenketen. De hoofdketen is gericht op gewonden die wegens de ernst van hun verwondingen zo snel mogelijk in een ziekenhuis moeten worden opgenomen. De nevenketen, indien aanwezig, is bedoeld voor (ambulante) gewonden die in een behandelcentrum kunnen worden geholpen om vervolgens naar huis te keren of om te worden opgevangen in een opvangcentrum. Uitvoering GHOR; redding in samenwerking met brandweer; Uitvoering conform procedure GHOR. Eventueel in te schakelen Ambulancediensten, Ziekenhuizen, Geneeskundige combinatie(s) inclusief Mobiel Medische Teams, thuiszorg, huisartsen. Vervoersbedrijven. Opmerking Deze activiteiten staan in nauwe relatie met opvangen en verzorgen (proces 14) en registratie van slachtoffers (proces 15). Het is zaak zo vroeg mogelijk over te gaan tot opneming van personalia en verdere gegevens van slachtoffers ten behoeve van het CRIB. 32 Rampenplan van de gemeente Leeuwarden PROCES 14 OPVANGEN EN VERZORGEN Procesverantwoordelijk gemeentelijke dienst Welzijn Referentie Wet rampen en zware ongevallen, artikel 4i Doel Het opvangen van daklozen, evacués en behandelde gewonden, inclusief dieren, voor de periode dat de getroffenen nog niet naar hun huis kunnen terugkeren. Doelgroep (Licht) gewonden. Daklozen/evacués. Dieren. Aandachtspunten Op het rampterrein wordt een onderscheid gemaakt tussen gewonden die verder moeten worden behandeld in een ziekenhuis en gewonden die na behandeling naar een opvangcentrum, dan wel naar huis kunnen terugkeren. De burgemeester draagt er zorg voor dat de gewonden/slachtoffers die niet gehospitaliseerd hoeven te worden, het rampterrein zo spoedig mogelijk kunnen verlaten of daarvan worden afgevoerd en worden ondergebracht in opvangcentra. Bepalen van aantal en locaties van de benodigde opvangcentra. Registeren van betrokkenen, zorg voor voedselvoorziening, kleding en eventueel psychische verzorging. Uitvoering Begeleiding, verzameling, verwijzing en keuze opvangcentra in acute situaties door politie; overige door de dienst Welzijn. Logistieke verzorging, aanwijzing, inrichting en beheer opvangcentra door dienst Welzijn. Registratie ten behoeve van het CRIB door dienst Welzijn; coördinatie door hoofd CRIB, dienst Algemene Zaken. Bekendmaking opvangcentra door sector Communicatie, dienst Algemene Zaken. Begeleiding terugkeer door politie/GHOR. Psychosociale zorg via GHOR door Gemeenschappelijke Gezondheidszorg (GGZ). Uitvoering conform draaiboek: "Opvang en verzorging" dienst Welzijn. Eventueel in te schakelen Nederlandse Rode Kruis, maatschappelijke en pastorale verzorger(s), militaire bijstand, dierenambulance/dierenartsen, Veterinaire Inspectie voor de Volksgezondheid, huisartsen, GGZ. Opmerking Dit proces kan niet los worden gezien van ontruimen/evacueren (proces 5a en 5b) en eventueel psychosociale hulp (proces 24), voorziening in primaire levensbehoeften (proces 22). Voorlichting (proces 3), afzetten/afschermen (proces 6), verkeer regelen (proces 7) en begidsen (proces 19) Opvang en verzorging speelt zich veelal af buiten het rampterrein. Dit zal zo spoedig mogelijk moeten plaatsvinden overeenkomstig het vastgestelde draaiboek, waarin de wijze waarop en de uitvoering zijn aangegeven. 33

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 161