Rampenplan van de gemeente Leeuwarden
Deze bedoelde verplaatsingen worden direct gemeld aan het Centraal Registratie- en
Informatiebureau (CRIB) (zie proces 15).
34
Rampenplan van de gemeente Leeuwarden
PROCES 15 REGISTREREN VAN SLACHTOFFERS
Procesverantwoordelijk gemeentelijke dienst Algemene Zaken
Referentie Wet rampen en zware ongevallen, artikel 4m.
Doel
Het registreren, verzamelen, groeperen en verifiëren van informatie over slachtoffers.
Daarnaast het beschikbaar stellen van gegevens omtrent door de ramp getroffenen aan
het gemeentelijke rampenstaf, via dit team aan sector Communicatie ten dienste van het
actiecentrum Voorlichting ten behoeve van het publiek en de pers. Het geven van
inlichtingen aan familie en relaties omtrent lot en eventuele verblijfplaats van mensen
uit het rampgebied.
Doelgroep
Familie/relaties van slachtoffers.
(Overheids-)organisaties.
Aandachtspunten
Het registreren, verzamelen, groeperen en verifiëren van informatie over slachtoffers
vindt plaats vanuit een daartoe in te richten Centraal Registratiebureau. In geval van een
ramp wordt onmiddellijk tot het inrichten van dit bureau overgegaan.
Het verstrekken van informatie over slachtoffers kan zo nodig via een daartoe ingericht
informatiebureau plaatsvinden.
Het CRIB zal bij voorkeur, vanwege de directe nabijheid van en een directe verbinding
met de Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens, in het Stadskantoor worden
gehuisvest.
Uitvoering
Registratie na identificatie door politie; registratie in de geneeskundige hulpverlening
door GHOR.
Registratie in opvangcentra door dienst Welzijn.
Coördinatie door dienst Algemene Zaken, sector Publiekszaken.
Uitvoering conform draaiboek: "Registeren van slachtoffers", waarin is voorzien in de
werkwijze, personele bezetting, alsmede de inrichting van het CRIB.
Eventueel in te schakelen
Ondersteuning door medewerkers Rode Kruis, Vreemdelingendienst, geestelijken,
maatschappelijk werkers, tolken.
35