Rampenplan van de gemeente Leeuwarden
PROCES 18 WAARNEMEN/METEN
Procesverantwoordelijk
Brandweer Leeuwarden
Referentie
Brandweerwet 1985, artikel 3, lid 2
Doel
Het verkennen, georganiseerd verzamelen en analyseren van (meet-)gegevens en
monsters over de aard, ernst en omvang van een gevaarstoestand, om beslissingen over
de veiligheid van de bevolking en de hulpverleners te kunnen nemen.
Doelgroep
De bij de hulpverlening betrokken organisaties en personen.
De bevolking.
Aandachtspunten
Om de doelgroepen op een zo juiste en op zo volledig mogelijke wijze te informeren,
dienen de navolgende taken te worden uitgevoerd.
Het in kaart brengen van het risicogebied door gespecialiseerde eenheden/ deskundigen,
zoals de waarschuwings- en verkenningsdienst (WVD) van de regionale brandweer
(meetploegen en regionaal meetplan), stationaire en mobiele meetnetten van andere
meetdiensten, zoals o.a. RIVM, laboratoria van milieu- en keuringsdiensten, GGD
(milieukundig arts), RIVM.
Het adviseren aan het bevoegd gezag betreffende de grootte en de effecten van het
risicogebied en de te nemen maatregelen om de risico's voor de bevolking en de bij de
hulpverlening betrokken organisaties en personen tot een minimum te beperken.
Uitvoering
Brandweer, GHOR (medisch milieukundige) en andere gespecialiseerde meetdiensten.
Uitvoering conform draaiboek: Waarnemen en meten".
Eventueel in te schakelen
Extra meetploegen vanuit regio's, milieudiensten, stralingsdeskundigen, medisch
milieukundige.
Opmerking
Uitkomsten en conclusies uit het waarnemen/meten kunnen in principe van invloed zijn
op ieder ander proces.
38
Rampenplan van de gemeente Leeuwarden
PROCES 19
BEGIDSEN
Procesverantwoordelijk
politie district Midden-Friesland
Referentie
Politiewet 1993.
Doel
Het zorgdragen voor de begeleiding van transporten om de weg te wijzen en vrije
doorgang bij knelpunten te verzorgen.
Doelgroep
De bij de hulpverlening betrokken organisaties en personen.
Aandachtspunten
De politie draagt zorg voor toegangsroutes voor hulpverlenende diensten en
ontsnappingsroutes/ vluchtwegen voor verkeer van de plaats van de ramp of het zware
ongeval naar elders.
Daarnaast zullen de optredende hulpverleningseenheden behoefte hebben aan
politiebegeleiding van het ongevals-/rampterrein naar nader te bepalen locaties (bijv.
ziekenhuizen, opvangcentra).
Uitvoering
Politie, eventueel afzetting in samenwerking met dienst Stadsontwikkeling en -beheer.
Uitvoering conform draaiboek: "Begidsen".
Eventueel in te schakelen
ME-eenheden uit eigen regio met eventuele bijstand uit andere regio's, Korps
Landelijke Politiediensten (KLPD), Koninklijke Marechaussee, vervoersdiensten.
Opmerking
Door de operationele diensten wordt het beleid voor locatiekeuzen uitgewerkt in een
verkeersciculatieplan (proces 7). Hiermee wordt de omvang van de begeleiding bepaald.
Begidsing is van belang voor alle processen waarbij eenheden, zowel mensen als
materieel, daadwerkelijk naar het rampterrein worden aan- of afgevoerd.
Dit geldt dus zowel voor ontruimen/evacueren (proces 5a en 5b), geneeskundige
hulpverleningsketen (proces 13) als voor de logistieke ondersteuning (proces 21).
39