Rampenplan van de gemeente Leeuwarden PROCES 24 PSYCHOSOCIALE HULP EN PSYCHOSOCIALE NAZORG Procesverantwoordel ij k GHOR Referentie Wet rampen en zware ongevallen, artikel 4i. Doel Het tijdens en na afloop van een ramp/zwaar ongeval opvangen van en hulp geven/bieden aan slachtoffers, hulpverleners en hun relaties, die als gevolg van de ramp/het zware ongeval psychisch getraumatiseerd zijn geraakt. Doelgroep Slachtoffers, hulpverleners en hun relaties. Aandachtspunten Omdat in de beginfase moeilijk is vast te stellen welke traumatische ervaringen een individu heeft opgedaan, zal de geestelijke verzorging in eerste instantie een collectief karakter dragen, overgaand in meer specifieke hulpverlening. Individuele hulpverlening volgt in de nazorgfase. Hulp varieert van opvang, verzorging en begeleiding van direct aanwijsbaar psychisch getraumatiseerde personen tot nazorg. Uitgangspunt is dat goede en adequate hulpverlening wordt geboden zonder dat slachtoffers en hulpverleners (blijvende) schade aan lichaam of geest oplopen. Uitvoering GHOR. Uitvoering conform draaiboek: Psychosociale Hulpverlening Noord-Nederland". Eventueel in te schakelen GGZ Friesland, algemeen maatschappelijk werk, Bureau Slachtofferhulp, huisartsen, Leger des Heils, Nederlandse Rode Kruis, kerkelijke instellingen. Opmerking Geestelijke gezondheidszorg heeft een nauwe relatie met alle activiteiten binnen de geneeskundige hulpverleningsketen (proces 13), alsmede bij de opvang en verzorging van getroffenen (proces 14). Verder loopt dit proces over in de nazorg, vooral ook de nazorg op langere termijn. 44 Rampenplan van de gemeente Leeuwarden PROCES 25 SCHADEREGISTRATIE EN -AFHANDELING Procesverantwoordelijk gemeentelijke dienst Stadsontwikkeling en -beheer Referentie Wet rampen en zware ongevallen, artikel 41. Doel Schaderegistratie en -afhandeling is vooral van belang om na de daadwerkelijke rampbestrijding een juist en zo volledig mogelijk beeld te krijgen van de aard en omvang van de schade. Doelgroep De overheid. De gedupeerden. De verzekeraars. Aandachtspunten Dit proces start reeds tijdens de acute rampbestrijding en loopt door tot in de nazorgfase. Tijdens de bestrijding houdt schade-afhandeling in het beperken van schade, het voorkomen van vervolgschade, het starten met schaderegistratie en het geven van een schadebeeld aan de rampenstaf. Voor de organisatie en coördinatie van de schaderegistratie wordt een bureau Centrale Registratie Afhandeling Schade (CRAS) opgezet, waarin overheid en onafhankelijke schade-experts samen werken. Hier vindt centrale registratie plaats. Uitvoering Opzetten van een schade/registratiebureau (CRAS) door dienst Stadsontwikkeling en -beheer. Coördinatie afhandeling schade en voorlichting door dienst Algemene Zaken. Uitvoering conform draaiboek: Registratie Afhandeling Schade" door dienst Stadsontwikkeling en -beheer. Eventueel in te schakelen Verbond van Verzekeraars. Verzekeraars Hulpdienst (VHD), onafhankelijke schade-experts/ taxateurs, Stichting Nationaal Rampenfonds. Opmerking Registratie van de schade kan belangrijke gegevens opleveren voor het strafrechtelijk onderzoek (proces 23) en de planning van herstel. 45

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 167