Rampenplan van de gemeente Leeuwarden
PROCES 30 NAZORG
Proces verantwoordel ij k
Gemeente Leeuwarden
Referentie
Wet rampen en zware ongevallen, artikel 4i
Doel
Het verlenen van adequate nazorg aan zowel direct als indirect getroffenen, alsmede aan
alle bij de hulpverlening betrokken organisaties/personen.
Doelgroep
Alle slachtoffers en hun relaties.
Alle hulpverleners.
Aandachtspunten
Nazorg maakt een geïntegreerd onderdeel uit van de rampbestrijding/hulpverlening.
Deze vangt aan in een zo vroeg mogelijk stadium van de ramp of zwaar ongeval.
In het gehele proces van de nazorg kan een onderscheid worden gemaakt tussen de
psychosociale nazorg (zie proces 24) en de maatschappelijke (administratief/juridische
en financieel/economische) nazorg.
Administratief/juridische en financieel/economische nazorg kan worden beschouwd als
onderdeel van de taak van verschillende gemeentelijke afdelingen en diensten.
Uitvoering
Voor de maatschappelijke nazorg wordt, onder verantwoordelijkheid van de gemeente,
voorzover noodzakelijk in overleg met politie, brandweer, nutsbedrijven, waterschap en
eventueel overigen, de aard en omvang van de nazorg bepaald en in een nazorgplan
vastgelegd. Hierbij wordt vooral aandacht besteed aan het op gang brengen van het
dagelijkse leven, de registratie en behandeling van schadeclaims, herhuisvesting en
wederopbouw en de voorlichting.
Eventueel in te schakelen
Naast brandweer, politie, nutsbedrijven, waterschap, telecommunicatiebedrijven ook te
denken aan inschakelen van juristen, verzekeringsmaatschappijen, provinciale en
rijksoverheid en gespecialiseerde bedrijven/organisaties.
Opmerking
Voorlichting (proces 3) blijft tijdens nazorg veel aandacht vergen.
Er ligt een nauwe relatie met de psychosociale nazorg (proces 24).
Afhandeling van milieuverontreiniging (proces 29) en schade (proces 25) kan nog
maanden na opheffing van de rampsituatie voortduren.
50
Rampenplan van de gemeente Leeuwarden
PROCES 31 VERSLAGLEGGING EN RAPPORTAGE
Proces verantwoordel ij k
gemeentelijke dienst Algemene Zaken
Referentie
Wet rampen en zware ongevallen, artikel 4o
Inleiding
In het kader van de calamiteiten en rampenbestrijding dient de burgemeester
verantwoording af te leggen aan de gemeenteraad voor de totale aanpak
Verder is het wettelijk verplicht een eindverslag met een volledige analyse van de ramp
of zwaar ongeval te maken. Hiervoor is een gedegen vastlegging onontbeerlijk.
De directeur van de dienst Algemene Zaken zorgt als procesverantwoordelijke voor de
gegevens die nodig zijn voor de verslaglegging, analyse en het eindverslag, dit in nauwe
samenwerking met de operationeel leider.
Verslaglegging van het verloop van de rampenbestrijding.
In het beleidsteam van de gemeentelijke rampenstaf. in het Regionale Operationeel
en/of
Beleidsteam, het Coördinatie Team Plaats Incident, het Commando Rampterrein,
actiecentra en opvangcentra, zal daarom alle relevante informatie schriftelijk dienen te
worden vastgelegd. Dit maakt een snel inzicht in de stand van zaken mogelijk.
In de logboeken wordt aantekening gehouden van de aard, plaats en de gevolgen van de
gebeurtenissen, de volgorde en de tijdstippen van de gebeurtenissen en de ondernomen
acties en van zaken, welke voor de evaluatie van de ramp en de bestrijding daarvan
relevant moet worden geacht.
Daarnaast kan, indien mogelijk, verslaglegging met beeld- en geluidsdragers plaats
vinden.
De wijze van verslaglegging geschiedt met in acht name van het gestelde in de
deelplannen/draaiboeken.
De in deze logboeken vermelde gegevens zijn vertrouwelijk en uitsluitend toegankelijk
voor leden van het beleidsteam en operationele staven. Het ter beschikking stellen van
gegevens hieruit aan derden geschiedt uitsluitend onder goedkeuring van de
burgemeester.
Eindbespreking
Mede als voorbereiding op het eindverslag en een volledige analyse houdt de
burgemeester met de gemeentelijke rampenstaf en leidinggevende functionarissen, die
bij de rampbestrijding betrokken zijn geweest, een eindbespreking c.q.
evaluatiegesprek.
De logboeken van het commando rampterrein, gemeentelijke rampenstaf en de diverse
actiecentra dienen als basis voor het eindverslag.
Analyse en eindverslag
Het eindverslag met een volledig mogelijke analyse van de ramp of zwaar ongeval
wordt onder verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders
opgesteld. Zo nodig worden hierin aanbevelingen opgenomen om herhaling van
soortgelijke gebeurtenissen te voorkomen of de gevolgen daarvan te beperken.
Het eindverslag met de analyse wordt o.a. verzonden naar de gemeenteraad, de
Commissaris van de Koningin, de Minister van Binnenlandse Zaken en
51