Rampenplan van de gemeente Leeuwarden PROCES 30 NAZORG Proces verantwoordel ij k Gemeente Leeuwarden Referentie Wet rampen en zware ongevallen, artikel 4i Doel Het verlenen van adequate nazorg aan zowel direct als indirect getroffenen, alsmede aan alle bij de hulpverlening betrokken organisaties/personen. Doelgroep Alle slachtoffers en hun relaties. Alle hulpverleners. Aandachtspunten Nazorg maakt een geïntegreerd onderdeel uit van de rampbestrijding/hulpverlening. Deze vangt aan in een zo vroeg mogelijk stadium van de ramp of zwaar ongeval. In het gehele proces van de nazorg kan een onderscheid worden gemaakt tussen de psychosociale nazorg (zie proces 24) en de maatschappelijke (administratief/juridische en financieel/economische) nazorg. Administratief/juridische en financieel/economische nazorg kan worden beschouwd als onderdeel van de taak van verschillende gemeentelijke afdelingen en diensten. Uitvoering Voor de maatschappelijke nazorg wordt, onder verantwoordelijkheid van de gemeente, voorzover noodzakelijk in overleg met politie, brandweer, nutsbedrijven, waterschap en eventueel overigen, de aard en omvang van de nazorg bepaald en in een nazorgplan vastgelegd. Hierbij wordt vooral aandacht besteed aan het op gang brengen van het dagelijkse leven, de registratie en behandeling van schadeclaims, herhuisvesting en wederopbouw en de voorlichting. Eventueel in te schakelen Naast brandweer, politie, nutsbedrijven, waterschap, telecommunicatiebedrijven ook te denken aan inschakelen van juristen, verzekeringsmaatschappijen, provinciale en rijksoverheid en gespecialiseerde bedrijven/organisaties. Opmerking Voorlichting (proces 3) blijft tijdens nazorg veel aandacht vergen. Er ligt een nauwe relatie met de psychosociale nazorg (proces 24). Afhandeling van milieuverontreiniging (proces 29) en schade (proces 25) kan nog maanden na opheffing van de rampsituatie voortduren. 50 Rampenplan van de gemeente Leeuwarden PROCES 31 VERSLAGLEGGING EN RAPPORTAGE Proces verantwoordel ij k gemeentelijke dienst Algemene Zaken Referentie Wet rampen en zware ongevallen, artikel 4o Inleiding In het kader van de calamiteiten en rampenbestrijding dient de burgemeester verantwoording af te leggen aan de gemeenteraad voor de totale aanpak Verder is het wettelijk verplicht een eindverslag met een volledige analyse van de ramp of zwaar ongeval te maken. Hiervoor is een gedegen vastlegging onontbeerlijk. De directeur van de dienst Algemene Zaken zorgt als procesverantwoordelijke voor de gegevens die nodig zijn voor de verslaglegging, analyse en het eindverslag, dit in nauwe samenwerking met de operationeel leider. Verslaglegging van het verloop van de rampenbestrijding. In het beleidsteam van de gemeentelijke rampenstaf. in het Regionale Operationeel en/of Beleidsteam, het Coördinatie Team Plaats Incident, het Commando Rampterrein, actiecentra en opvangcentra, zal daarom alle relevante informatie schriftelijk dienen te worden vastgelegd. Dit maakt een snel inzicht in de stand van zaken mogelijk. In de logboeken wordt aantekening gehouden van de aard, plaats en de gevolgen van de gebeurtenissen, de volgorde en de tijdstippen van de gebeurtenissen en de ondernomen acties en van zaken, welke voor de evaluatie van de ramp en de bestrijding daarvan relevant moet worden geacht. Daarnaast kan, indien mogelijk, verslaglegging met beeld- en geluidsdragers plaats vinden. De wijze van verslaglegging geschiedt met in acht name van het gestelde in de deelplannen/draaiboeken. De in deze logboeken vermelde gegevens zijn vertrouwelijk en uitsluitend toegankelijk voor leden van het beleidsteam en operationele staven. Het ter beschikking stellen van gegevens hieruit aan derden geschiedt uitsluitend onder goedkeuring van de burgemeester. Eindbespreking Mede als voorbereiding op het eindverslag en een volledige analyse houdt de burgemeester met de gemeentelijke rampenstaf en leidinggevende functionarissen, die bij de rampbestrijding betrokken zijn geweest, een eindbespreking c.q. evaluatiegesprek. De logboeken van het commando rampterrein, gemeentelijke rampenstaf en de diverse actiecentra dienen als basis voor het eindverslag. Analyse en eindverslag Het eindverslag met een volledig mogelijke analyse van de ramp of zwaar ongeval wordt onder verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders opgesteld. Zo nodig worden hierin aanbevelingen opgenomen om herhaling van soortgelijke gebeurtenissen te voorkomen of de gevolgen daarvan te beperken. Het eindverslag met de analyse wordt o.a. verzonden naar de gemeenteraad, de Commissaris van de Koningin, de Minister van Binnenlandse Zaken en 51

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 170