Blad 10 Het accommoderen van de mobiliteit kan niet onvoorwaarde lijk geschieden. Het selectief accommoderen van de (auto)mobiliteit dient in dienst te staan van de verbetering van de bereikbaarheid en mag niet ten koste gaan van de veiligheid en de kwaliteit van de leefomgeving in ons land. Mede op basis van deze beleidsuitgangspunten is momenteel het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) in voorbereiding. Dit plan is inmiddels als concept gepresenteerd In dit concept-GVVP wordt onderscheid gemaakt tussen verschillende gebieden binnen de gemeente Leeuwarden als het om verkeer en vervoer gaat. Per type gebied verschilt de bereikbaarheid per openbaar vervoer, fiets, auto en te voet. Het onderhavige plangebied is hierbij aangemerkt als een gebied waarin kantoren en voorzieningen kunnen komen. In het GVVP wordt een hoogwaardige openbaar vervoers- verbinding tussen het NS-station en het Businesspark voorzien. Deze voorziening zal via het FEC lopen. Bij het Businesspark is een zogeheten transferium gedacht, waar automobilisten hun auto kunnen parkeren om vervolgens per openbaar vervoer het FEC-citygebied te bereiken. Met het FEC-citygebied wordt niet alleen gedoeld op het gebied rondom het FEC, maar ook op het gebied aan de Tesselschade- straat Momenteel is er een proef gaande met een buslijn op zaterdag vanaf het evenemententerrein naar het centrum. Deze proef loopt goed. De frequentie is geïntensiveerd. Tevens kunnen treinreizigers op het NS-station overstappen om vervolgens per openbaar vervoer het FEC-citygebied te bereiken. Langs de rand van het plangebied loopt over de Heliconweg en de Harlingerstraatweg momenteel een buslijn van het centrum/NS-station naar de woonwijk Westeinde. Het gaat hier om een verbinding die deel uitmaakt van het zogeheten "sternet", een verzameling relatief snelle verbindingen tussen de buitenwijken en het centrum. Het sternet kent vaste routes en regelmatige frequenties. Vooruitlopend op de realisering van de hoogwaardige openbaar vervoersverbinding tussen Businesspark en NS- station wordt er aan gedacht om de sternetbusverbinding van Westeinde naar het NS-station niet meer over de Harlingerstaatweg en de Heliconweg te laten lopen, maar via de Slauerhoffweg (dus door het Businesspark) en over het FEC-terrein naar de TesselschadestraatDit voornemen krijgt binnenkort concreet gestalte. Blad 11 Geconcludeerd kan worden dat er in het gemeentelijk verkeers- en vervoersbeleid wel degelijk concreet zicht bestaat op een verbetering van de huidige openbaar vervoerssituatie van het plangebied en in het bijzonder van het Businesspark. Daarnaast is een wat grotere auto afhankelijkheid van bedrijven op het Businesspark in het nieuwe rijksbeleid aanvaardbaar te oordelen. In zoverre is de situatie anders dan toen het bestemmings plan als ontwerp ter visie werd gelegd. De situatie heeft zich ontwikkeld in een richting die maakt dat de planologische aanvaardbaarheid van de voorgestelde regeling is versterkt. Dit maakt dat de regeling, zoals vervat in het ontwerp-plan kan worden gehandhaafd. In het licht van het in voorbereiding zijnde GVVP en het nieuwe rijksbeleid zal het bestemmingsplan zelfs op het gebied van de maximale parkeernormen kunnen worden versoepeld. Hierop wordt inge gaan bij de verderop te bespreken ambtshalve aanpassingen. Tussentijdse realisering Nadat het bestemmingsplan ter visie is gelegd op 27 juni 2000 is de ontwikkeling van met name het Businesspark, vooruitlopende op het vast te stellen plan niet stil blijven staan. Een aantal anticipatieprocedures waren reeds voordien ingezet. Inmiddels is al een deel van de bebouwing gerealiseerd. Hierbij gaat het onder meer om het centrum voor vakopleiding, het ICT centrum e.d. Na de vuurwerkramp in Enschede zijn er geen anctipatieprocedures meer gevoerd. VI. Ingebrachte zienswijzen en reactie daarop In het nu volgende wordt gereageerd op de binnengekomen zienswijzen. Per zienswijze zal daarbij eerst een korte samenvatting per punt worden gegeven en zal vervolgens worden aangegeven wat de reactie daarop en het voorstel daaromtrent is. In een aantal gevallen wordt daarbij uitgegaan van de inmiddels gerealiseerde situatie, gelet op de actuele ontwikkelingen. Voor zover in zienswijzen overeenkomstige punten aan de orde worden gesteld, zal naar eerdere reacties verwezen worden Ad. 1. de wijkvereniging de Toekomst-Vosseparkwijk De wijkvereniging richt haar zienswijze tegen het ontbreken van een bestemming groenvoorzieningen langs de fiets/wandelverbinding ten noorden van het Bisschopsrak c.q. de HarlingertrekvaartIn het kader van de milieu effectrapportage (m.e.r.) voor Leeuwarden-Zuid heeft de wijkvereniging gepleit voor aantrekkelijke fiets/ wandelroutes van en naar de stad. De weg ten noorden van de Harlingertrekweg en het Bisschopsrak wordt dagelijks door een groot aantal fietsers

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 213