Blad 10
Het accommoderen van de mobiliteit kan niet onvoorwaarde
lijk geschieden. Het selectief accommoderen van de
(auto)mobiliteit dient in dienst te staan van de
verbetering van de bereikbaarheid en mag niet ten koste
gaan van de veiligheid en de kwaliteit van de leefomgeving
in ons land.
Mede op basis van deze beleidsuitgangspunten is momenteel
het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) in
voorbereiding. Dit plan is inmiddels als concept
gepresenteerd
In dit concept-GVVP wordt onderscheid gemaakt tussen
verschillende gebieden binnen de gemeente Leeuwarden als
het om verkeer en vervoer gaat. Per type gebied verschilt
de bereikbaarheid per openbaar vervoer, fiets, auto en te
voet. Het onderhavige plangebied is hierbij aangemerkt als
een gebied waarin kantoren en voorzieningen kunnen komen.
In het GVVP wordt een hoogwaardige openbaar vervoers-
verbinding tussen het NS-station en het Businesspark
voorzien. Deze voorziening zal via het FEC lopen. Bij het
Businesspark is een zogeheten transferium gedacht, waar
automobilisten hun auto kunnen parkeren om vervolgens per
openbaar vervoer het FEC-citygebied te bereiken. Met het
FEC-citygebied wordt niet alleen gedoeld op het gebied
rondom het FEC, maar ook op het gebied aan de Tesselschade-
straat
Momenteel is er een proef gaande met een buslijn op
zaterdag vanaf het evenemententerrein naar het centrum.
Deze proef loopt goed. De frequentie is geïntensiveerd.
Tevens kunnen treinreizigers op het NS-station overstappen
om vervolgens per openbaar vervoer het FEC-citygebied te
bereiken.
Langs de rand van het plangebied loopt over de Heliconweg
en de Harlingerstraatweg momenteel een buslijn van het
centrum/NS-station naar de woonwijk Westeinde.
Het gaat hier om een verbinding die deel uitmaakt van het
zogeheten "sternet", een verzameling relatief snelle
verbindingen tussen de buitenwijken en het centrum. Het
sternet kent vaste routes en regelmatige frequenties.
Vooruitlopend op de realisering van de hoogwaardige
openbaar vervoersverbinding tussen Businesspark en NS-
station wordt er aan gedacht om de sternetbusverbinding van
Westeinde naar het NS-station niet meer over de
Harlingerstaatweg en de Heliconweg te laten lopen, maar via
de Slauerhoffweg (dus door het Businesspark) en over het
FEC-terrein naar de TesselschadestraatDit voornemen
krijgt binnenkort concreet gestalte.
Blad 11
Geconcludeerd kan worden dat er in het gemeentelijk
verkeers- en vervoersbeleid wel degelijk concreet zicht
bestaat op een verbetering van de huidige openbaar
vervoerssituatie van het plangebied en in het bijzonder van
het Businesspark. Daarnaast is een wat grotere auto
afhankelijkheid van bedrijven op het Businesspark in het
nieuwe rijksbeleid aanvaardbaar te oordelen.
In zoverre is de situatie anders dan toen het bestemmings
plan als ontwerp ter visie werd gelegd. De situatie heeft
zich ontwikkeld in een richting die maakt dat de
planologische aanvaardbaarheid van de voorgestelde regeling
is versterkt. Dit maakt dat de regeling, zoals vervat in
het ontwerp-plan kan worden gehandhaafd. In het licht van
het in voorbereiding zijnde GVVP en het nieuwe rijksbeleid
zal het bestemmingsplan zelfs op het gebied van de maximale
parkeernormen kunnen worden versoepeld. Hierop wordt inge
gaan bij de verderop te bespreken ambtshalve aanpassingen.
Tussentijdse realisering
Nadat het bestemmingsplan ter visie is gelegd op 27 juni
2000 is de ontwikkeling van met name het Businesspark,
vooruitlopende op het vast te stellen plan niet stil
blijven staan. Een aantal anticipatieprocedures waren reeds
voordien ingezet. Inmiddels is al een deel van de bebouwing
gerealiseerd. Hierbij gaat het onder meer om het centrum
voor vakopleiding, het ICT centrum e.d. Na de vuurwerkramp
in Enschede zijn er geen anctipatieprocedures meer gevoerd.
VI. Ingebrachte zienswijzen en reactie daarop
In het nu volgende wordt gereageerd op de binnengekomen
zienswijzen. Per zienswijze zal daarbij eerst een korte
samenvatting per punt worden gegeven en zal vervolgens
worden aangegeven wat de reactie daarop en het voorstel
daaromtrent is. In een aantal gevallen wordt daarbij
uitgegaan van de inmiddels gerealiseerde situatie, gelet op
de actuele ontwikkelingen.
Voor zover in zienswijzen overeenkomstige punten aan de
orde worden gesteld, zal naar eerdere reacties verwezen
worden
Ad. 1. de wijkvereniging de Toekomst-Vosseparkwijk
De wijkvereniging richt haar zienswijze tegen het ontbreken
van een bestemming groenvoorzieningen langs de
fiets/wandelverbinding ten noorden van het Bisschopsrak
c.q. de HarlingertrekvaartIn het kader van de milieu
effectrapportage (m.e.r.) voor Leeuwarden-Zuid heeft de
wijkvereniging gepleit voor aantrekkelijke fiets/
wandelroutes van en naar de stad.
De weg ten noorden van de Harlingertrekweg en het
Bisschopsrak wordt dagelijks door een groot aantal fietsers