Blad 12
en wandelaars - zowel recreatief als door forensen -
gebruikt. Hierlangs was in het verleden steeds sprake van
een groene afscherming, welke als gevolg van de aanleg van
infrastructuur c.q. het bouwrijpmaken in het kader van het
onderhavige bestemmingsplan voor een belangrijk deel is
verdwenen. Om de aantrekkelijkheid van deze fiets-/
wandelverbinding terug te krijgen c.q. te versterken
verzoekt de wijkvereniging in het voorliggende bestemmings
plan een bestemming groenvoorzieningen van circa 10 meter
breed ten noorden van deze weg op te nemen c.q. tot een
afschermende beplanting in deze strook over te gaan.
Reactie
Het bestemmingsplan betreft de realisering van een
bedrijventerreinDe groenfunctie is hier niet
onbelangrijk, maar niettemin in voorkomend geval
ondergeschiktDe noordelijke strook langs de Harlinger-
trekweg is particulier bedrijfsterrein
De strook grond langs de noordzijde van het fietspad langs
het Bisschopsrak is bestemd voor de uitgifte van
bedrij fsterreinDeze grond is deels al uitgegeven.
Niettemin zal er naar worden gestreefd om in het resterende
openbare gebied langs bedoeld fietspad van gemeentewege een
groene aankleding te verzorgen. Volgens het gemeentelijk
groenbeleidsplan dienen er langs dit soort fietspaden
groenradialen te komen.
De grens van het nog uit te geven bedrij fsterrein tevens
bestemmingsgrens) is nu vastgelegd op 2 meter uit de rand
van de verharding van het fietspad. Teneinde een betere
groene aankleding binnen het openbare gebied te kunnen
verzorgen zal deze grens nu op 5 meter uit de rand kunnen
worden gelegd. De bouwgrens binnen de bedrijfsbestemming
schuift dan ook op met 3 meter.
De verkregen extra 3 meter kan dan een boombeplanting
krijgen met daarachter het hek van de bedrijfskavelsBij
het Centrum voor Vakopleiding is dit niet meer mogelijk.
Hier is de grond reeds tot op 2 meter afstand uitgegeven
Het voorstel is dan ook om gedeeltelijk aan de zienswijze
tegemoet te komen. De bestemmingsgrens tussen de bestemming
"Bedrijfsdoeleinden" en de bestemming "Doeleinden van
verkeer en verblijf" zal bij het nog uit te geven terrein
iets in noordoostenjke richting worden verlegd, zodanig
dat deze op circa 5 meter van het huidige fietspad komt te
liggen. De groenstrook wordt evenwel niet op de plankaart
aangegevenOok binnen de omschrijving van de bestemming
"Doeleinden van verkeer en verblijf" zijn groenvoor
zieningen mogelijk. In de beschrijving in hoofdlijnen zal
de instructie ten aanzien van het aan te leggen groen
worden aangevuld. De bouwgrens wordt hier 3 meter
teruggelegd. Ter plaatse van het Centrum voor Vakopleiding
wordt de bouwgrens 5 meter teruggelegd, de bestemmingsgrens
wordt daar niet aangepast
Blad 13
De zienswijze van de wijkvereniging richt zich verder tegen
de bestemming "Dienstverlenende bedrijven" rond het nieuwe
parkeer-/evenemententerreinHet is de wijkvereniging
opgevallen, dat met name het bouwvlak van de bestemming
dienstverlenende bedrijven rond het nieuwe parkeer-
/evenemententerrein ten opzichte van het voorontwerp-plan
dusdanig is vergroot, dat het bij het volledig benutten
hiervan niet meer mogelijk is om parkeergelegenheid op
eigen terrein te realiseren. Dit impliceert naar de mening
van de wijkvereniging, dat het parkeren zal plaatsvinden op
het nieuwe parkeer-/evenemententerrein en daardoor ten
koste gaat van de parkeercapaciteitAangezien dit terrein
mogelijk een belangrijke functie krijgt in het kader van
het vervoermanagement in de zone Lange Marktstraat/Tessel-
schadestraat heeft de wijkvereniging bezwaar tegen de
vergroting van deze bestemming en verzoekt het ontwerp-plan
op dit punt aan te passen conform het voorontwerp.
Reactie
In het kader van het in voorbereiding zijnde Gemeentelijk
Verkeers- en Vervoersplan (GWP) wordt er naar gestreefd om
de auto's zoveel mogelijk uit het zicht van de openbare
ruimte te houden. Dit kan onder meer door het parkeren
onder of in gebouwen te doen plaatsvindenVoorts wordt
ingezet op aanvullend vervoersmanagement, zodat de parkeer-
behoefte zo beperkt mogelijk zal kunnen blijven. Zonodig
zal in concrete gevallen een parkeernorm kunnen worden
gesteld.
Gelet op een en ander kan worden geconcludeerd dat de moge
lijkheid van parkeren niet beperkt hoeft te zijn tot de
ruimte buiten het bouwvlak
Voorgesteld wordt om aan dit bezwaar niet tegemoet te komen
en het bestemmingsplan op dit punt dus niet aan te passen.
De zienswijze van de wijkvereniging richt zich voorts tegen
de wijzigingsbevoegdheid in artikel 7 ten aanzien van de
bestemming "Bedrijfsdoeleinden". Het voorliggende plan
maakt het mogelijk om onder meer de bestemmingen
overslagbedrijf en vuurwerkbedrijf te wijzigen en het
bouwvlak te vergroten. De wijkvereniging is van mening, dat
deze wijzigingsbevoegdheid zodanig ruim is, dat deze
inbreuk maakt op de rechtszekerheid van derden, waaronder
de wijkverenigingHet is volgens de wijkvereniging
namelijk mogelijk, dat de wijzigingsbevoegdheid kan leiden
tot bedrijfsvestigingen, die de wijkvereniging onwenselijk
vindt c.q. het groene karakter van het gebied door
vergroting van het bouwvlak volledig aantast.
Overigens is de wijkvereniging van mening dat met name de
puinopslag/verwerking bij het overslagbedrijf Van Wieren
gezien vanaf de Slauerhoffweg verre van fraai is. De
wijkvereniging begrijpt niet waarom in het kader van de