Blad 12 en wandelaars - zowel recreatief als door forensen - gebruikt. Hierlangs was in het verleden steeds sprake van een groene afscherming, welke als gevolg van de aanleg van infrastructuur c.q. het bouwrijpmaken in het kader van het onderhavige bestemmingsplan voor een belangrijk deel is verdwenen. Om de aantrekkelijkheid van deze fiets-/ wandelverbinding terug te krijgen c.q. te versterken verzoekt de wijkvereniging in het voorliggende bestemmings plan een bestemming groenvoorzieningen van circa 10 meter breed ten noorden van deze weg op te nemen c.q. tot een afschermende beplanting in deze strook over te gaan. Reactie Het bestemmingsplan betreft de realisering van een bedrijventerreinDe groenfunctie is hier niet onbelangrijk, maar niettemin in voorkomend geval ondergeschiktDe noordelijke strook langs de Harlinger- trekweg is particulier bedrijfsterrein De strook grond langs de noordzijde van het fietspad langs het Bisschopsrak is bestemd voor de uitgifte van bedrij fsterreinDeze grond is deels al uitgegeven. Niettemin zal er naar worden gestreefd om in het resterende openbare gebied langs bedoeld fietspad van gemeentewege een groene aankleding te verzorgen. Volgens het gemeentelijk groenbeleidsplan dienen er langs dit soort fietspaden groenradialen te komen. De grens van het nog uit te geven bedrij fsterrein tevens bestemmingsgrens) is nu vastgelegd op 2 meter uit de rand van de verharding van het fietspad. Teneinde een betere groene aankleding binnen het openbare gebied te kunnen verzorgen zal deze grens nu op 5 meter uit de rand kunnen worden gelegd. De bouwgrens binnen de bedrijfsbestemming schuift dan ook op met 3 meter. De verkregen extra 3 meter kan dan een boombeplanting krijgen met daarachter het hek van de bedrijfskavelsBij het Centrum voor Vakopleiding is dit niet meer mogelijk. Hier is de grond reeds tot op 2 meter afstand uitgegeven Het voorstel is dan ook om gedeeltelijk aan de zienswijze tegemoet te komen. De bestemmingsgrens tussen de bestemming "Bedrijfsdoeleinden" en de bestemming "Doeleinden van verkeer en verblijf" zal bij het nog uit te geven terrein iets in noordoostenjke richting worden verlegd, zodanig dat deze op circa 5 meter van het huidige fietspad komt te liggen. De groenstrook wordt evenwel niet op de plankaart aangegevenOok binnen de omschrijving van de bestemming "Doeleinden van verkeer en verblijf" zijn groenvoor zieningen mogelijk. In de beschrijving in hoofdlijnen zal de instructie ten aanzien van het aan te leggen groen worden aangevuld. De bouwgrens wordt hier 3 meter teruggelegd. Ter plaatse van het Centrum voor Vakopleiding wordt de bouwgrens 5 meter teruggelegd, de bestemmingsgrens wordt daar niet aangepast Blad 13 De zienswijze van de wijkvereniging richt zich verder tegen de bestemming "Dienstverlenende bedrijven" rond het nieuwe parkeer-/evenemententerreinHet is de wijkvereniging opgevallen, dat met name het bouwvlak van de bestemming dienstverlenende bedrijven rond het nieuwe parkeer- /evenemententerrein ten opzichte van het voorontwerp-plan dusdanig is vergroot, dat het bij het volledig benutten hiervan niet meer mogelijk is om parkeergelegenheid op eigen terrein te realiseren. Dit impliceert naar de mening van de wijkvereniging, dat het parkeren zal plaatsvinden op het nieuwe parkeer-/evenemententerrein en daardoor ten koste gaat van de parkeercapaciteitAangezien dit terrein mogelijk een belangrijke functie krijgt in het kader van het vervoermanagement in de zone Lange Marktstraat/Tessel- schadestraat heeft de wijkvereniging bezwaar tegen de vergroting van deze bestemming en verzoekt het ontwerp-plan op dit punt aan te passen conform het voorontwerp. Reactie In het kader van het in voorbereiding zijnde Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GWP) wordt er naar gestreefd om de auto's zoveel mogelijk uit het zicht van de openbare ruimte te houden. Dit kan onder meer door het parkeren onder of in gebouwen te doen plaatsvindenVoorts wordt ingezet op aanvullend vervoersmanagement, zodat de parkeer- behoefte zo beperkt mogelijk zal kunnen blijven. Zonodig zal in concrete gevallen een parkeernorm kunnen worden gesteld. Gelet op een en ander kan worden geconcludeerd dat de moge lijkheid van parkeren niet beperkt hoeft te zijn tot de ruimte buiten het bouwvlak Voorgesteld wordt om aan dit bezwaar niet tegemoet te komen en het bestemmingsplan op dit punt dus niet aan te passen. De zienswijze van de wijkvereniging richt zich voorts tegen de wijzigingsbevoegdheid in artikel 7 ten aanzien van de bestemming "Bedrijfsdoeleinden". Het voorliggende plan maakt het mogelijk om onder meer de bestemmingen overslagbedrijf en vuurwerkbedrijf te wijzigen en het bouwvlak te vergroten. De wijkvereniging is van mening, dat deze wijzigingsbevoegdheid zodanig ruim is, dat deze inbreuk maakt op de rechtszekerheid van derden, waaronder de wijkverenigingHet is volgens de wijkvereniging namelijk mogelijk, dat de wijzigingsbevoegdheid kan leiden tot bedrijfsvestigingen, die de wijkvereniging onwenselijk vindt c.q. het groene karakter van het gebied door vergroting van het bouwvlak volledig aantast. Overigens is de wijkvereniging van mening dat met name de puinopslag/verwerking bij het overslagbedrijf Van Wieren gezien vanaf de Slauerhoffweg verre van fraai is. De wijkvereniging begrijpt niet waarom in het kader van de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 214