Blad 14
grote investeringen voor de aanleg van de Slauerhoffweg van
gemeentewege niet is voorzien in een behoorlijke
afscherming en verzoekt de gemeente hierin alsnog te
voorzien
Reactie
Het betreft hier twee particuliere bedrijfspercelenOok nu
kan het groene karakter van het gebied verdwijnenlos van
de eventuele vergroting van het bouwvlakOnbebouwd terrein
hoeft niet per se groen te zijn.
De wijzigingsbevoegdheid om het bouwvlak te vergroten is
geenszins te ruim. Ten eerste is zij alleen van toepassing
op de twee betreffende percelen. Voorts is in de
Beschrijving in hoofdlijnen de toepassing van deze
wij zigingsbevoegdheid gekoppeld aan de uiteindelijke
(weg)bestemming van de vuurwerkbedrijvigheid.
De wij zigingsbevoegdheid kan op zich zelf niet leiden tot
andere bedrijfsvestigingen dan die welke nu reeds in het
plan zijn toegestaanIn het algemeen betreft het
bedrijvenmaximaal tot en met milieucategorie 3. Dit is
relatief lichte bedrijvigheid en in de gegeven situatie
planologisch aanvaardbaar
Het ligt niet in de bedoeling dat het bouwvlak ten behoeve
van het aanwezige overslagbedrijf wordt uitgebreid. Dit is
evenwel niet met zoveel woorden vastgelegd in de
Beschrijving in hoofdlijnenVoorgesteld wordt om dit
alsnog te doen. In zoverre wordt aan deze zienswij ze dus
tegemoetgekomen
Ten aanzien van de afscherming van het overslagbedrijf met
groen langs de Slauerhoffweg kan worden opgemerkt dat de in
het ontwerp-bestemmingsplan geprojecteerde geluidwal inmid
dels is aangelegd. Hierdoor wordt het zicht op bedoeld
bedrijf vanaf de Slauerhoffweg onttrokkenOverigens zal de
geluidwal ook nog worden beplant.
De zienswijze van de wijkvereniging richt zich voorts op de
vergroting van de bouwhoogte van de bestemming
"Dienstverlenende bedrijven" ten westen van de
ReviusstraatIngevolge het voorliggende bestemmingsplan
mag de maximale bouwhoogte 25 meter bedragen. Dit is 10
meter hoger dan waarvan in het voorontwerp-plan was
uitgegaan. De wijkvereniging is van mening dat een maximale
bouwhoogte van 15 meter beter aansluit bij de kantoorbe
bouwing van de KPN en minder massaal overkomt. Daarnaast
ontstaat er wederom een grotere druk op de beschikbare
parkeercapaciteitDe wijkvereniging verzoekt derhalve om
de maximale bouwhoogte van 15 meter aan te houden.
Tevens verzoekt de wijkvereniging - conform de
gemeentelijke reactie op het advies van de Commissie van
Overleg op pagina 70 van het ontwerp-plan - het gebied
achter het benzineverkooppunt aan de Tesselschadestraat de
bestemming "Parkeerdoeleinden" te geven.
Blad 15
Reactie
De bouwhoogte van circa 15 meter wordt in het voorliggende
plan vooral aangehouden in het gebied direct rond het
"Agro-plein"Verder van dit plein af is hogere bebouwing
acceptabelHet betreffende perceel aan de Reviusstraat
maakt deel uit van de kantoorzone tussen de
Tesselschadestraat en de Harlingertrekweg. In deze zone is
reeds hogere bebouwing aanwezigDe thans gekozen grotere
maximale bouwhoogte voor dit perceel sluit hier goed bij
aan. Er is verder ook geen woonbebouwing in de nabije omge
ving, die hiervan hinder ondervindtDe grotere bouwhoogte
is noodzakelijk voor een doelmatige invulling van het
gebied. Nu er geen belangen zijn, die hierdoor onevenredig
worden aangetastis ervoor gekozen om de bouwhoogte met 10
meter te verhogen ten opzichte van het voorontwerp-plan
Op pagina 70 van de plantoelichting is geenszins gesteld
dat het gebied achter het benzineverkooppunt de bestemming
parkeerdoeleinden zou moeten krijgen. Aangegeven is dat
deze vanwege het LPG-vulpunt open te laten ruimte kan
worden ingevuld als parkeerruimteBinnen de gegeven
bestemming "Dienstverlenende bedrijven" (zonder bouwvlak)
is dit goed mogelijk. Het betreft hier dan het parkeren op
eigen terrein. Hier is voldoende ruimte om te voorzien in
de benodigde parkeercapaciteit
De bestemming Parkeerdoeleinden in het plan is elders in
het plan gegeven met name voor die gebieden waar sprake is
van algemeen toegankelijk of gezamenlijk parkeren. Het
betreft aan de Reviusstraat een particulier terrein. De
bestemming "Parkeerdoeleinden" zou de gebruiksmogelijkheden
hiervan onnodig beperkenHierbij is in aanmerking genomen
dat het voorzien in de eigen parkeerbehoefte een logisch te
verwachten private invulling van dit terrein is. Een
expliciete parkeerbestemming is dan niet noodzakelijk
Voorgesteld wordt om aan deze zienswij ze niet tegemoet te
komen
De wijkvereniging gaat verder in op de aansluiting van het
nieuwe fietspad van het Businesspark op het Sylsterdykje
Op het Businesspark is in noordwestelijke richting een
nieuw fietspad aangelegd, dat op enkele meters voor de
ventweg langs de Harlingerstraatweg is afgesloten met een
hekwerk. Door de aanleg van het resterende gedeelte
ontstaat een bijzonder aantrekkelijke fietsverbinding met
het Sylsterdykje, zo stelt de wijkvereniging. Op figuur 4
(blz. 33) van het ontwerp-plan is deze aansluiting van het
nieuwe fietspad met het Sylsterdykje wel weergegeven, zo
constateert de wijkverenigingHet is de wijkvereniging
derhalve niet duidelijk waarom het laatste gedeelte van het
fietspad niet is aangelegd en verzoekt dit planologisch en
feitelijk alsnog mogelijk te maken.