Blad 16 Reactie Dat het laatste deel van het fietspad niet is aangelegd had vooral te maken met de toen aanwezige eigendomssituatieDe betreffende grond is inmiddels in handen van de gemeente. Het fietspad zal nu binnenkort worden aangesloten op het Sylsterdykje en de ventwegBinnen de gegeven be drijfsbestemming zijn wegen en paden mogelijk. Het plan hoeft dus niet te worden veranderd. Voorgesteld wordt daarom het plan niet aan te passen aan deze zienswij ze De wijkvereniging constateert tenslotte dat op de bestemmingsplankaart sprake is van een onjuiste situering van twee windmolens. Zo is er geen windmolen bij het gebouw van het Wetterskip Fryslan, maar wel een windmolen ten zuiden van dit gebouw. Daarnaast is er aan het einde van de Nicolaas Beetsstraat geen windmolen. Gezien de aangrenzende woonbebouwing lijkt dit ook een niet gewenste locatie. Reactie Deze constatering van de wijkvereniging is juist. Deze omissie moet worden hersteld. Het voorstel is om de beide aanduidingen van de plankaart te verwij deren en voor de ene bestaande windmolen een aanduiding op de kaart aan te brengen binnen de bestemming Bedrijfsdoeleinden. De voorschriften worden hierop eveneens aangepast Ad 2. Vereniging Buurtbelangen Ritsumazijl e.o. De eerste opmerking van de Vereniging Buurtbelangen Ritsumazijl e.o. beoogt het voorliggende ontwerp- bestemmingsplan in de context te zetten van de op handen zijnde ontwikkelingen in het westelijke stadsgebied. Trefwoorden die de vereniging hierbij noemt, zijn: groen voorzieningen/ecologische verbindingen/fiets- en wandelverbindingen als volwaardig onderdeel van de stad en daarom ook op bedrijventerreinen, grote groene ruimten ook voor het westelijk stadsdeel, compensatie voor verloren open ruimte aan de westkant van de stad. De vereniging constateert dat er de komende jaren een bijna aaneengesloten reeks van bedrijventerreinen in noord/zuid richting ontstaat. Globaal: de lijn Marssum/Westeinde- Werpsterhoek. Die wordt gevormd door het ontstaan van de industrieterreinen Businesspark en FEC e.o., Newtonpark (2,3,4(7) en 5) en Swettepark en bedrijventerrein WerpsterhoekDaarmee komt de zuidwestkant van de stad behoorlijk op slot te zitten, aldus de vereniging. De grote groene ruimten zitten allemaal aan de noord- en oostkant van de stad. Het zuidwestelijk deel kent het accent werken en mist in het beleid grotere groene ruimten. Bovendien zijn groene/ecologische verbindingen op industrieterreinen een minder belangrijk thema. Ze worden wel met de mond Blad 17 beleden, maar in de praktijk leggen ze blijkbaar snel het loodje, aldus de vereniging. De vereniging vraagt aandacht voor de ruimtelijke uitvoering van deze plannen; met name groenvoorzieningen/ecologische verbindingen/fiets- en wandelverbindingen, ook op de bedrijventerreinen om ze zo tot volwaardig onderdeel van de stad te maken. De gemeente wil flexibel inspelen op de ontwikkelingen in de markt. Bedrijventerreinen worden in gedeelten bestemd en ontwikkeld. Het gevaar is levensgroot dat de terreinen zich ruimtelijk los van elkaar en van de stad ontwikkelen, zo stelt de vereniging. Reactie De constatering dat langs de westrand van de stad een reeks bedrijventerreinen tot ontwikkeling wordt gebracht is op zichzelf juist. Dit vloeit voort uit het feit dat voor de ruimtelijke ontwikkeling van het werken is gekozen voor de westelij ke en zuidwestelij ke richtingin aansluiting op het toekomstig hoofdwegennet. De aanleg van de zogenaamde Haak om Leeuwardende verbinding tussen Marssum en Werpsterhoek is een onbetwist uitgangspunt Deze uitgangspunten zijn neergelegd in de structuurschets Leeuwardenopen stad (1995)In de toelichting op het onderhavige bestemmingsplan wordt dit ook aangegeven Hierbij is ook aangegeven dat bij de invulling van de nieuwe stadsrand is gekozen voor een naar buiten gerichte opzet, met het accent op een diep in de stad doordringende vingerstructuur van radiale zichtlijnen, langs wegen, water en groen. Dit is ook terug te vinden in dit bestemmingsplan, met name in de wegen- en waterstructuur, alsook bij de westelij ke begrenzing van het plangebied (insteek)Deze structuur is op de plankaart vastgelegd. Groen zal hoofdzakelijk worden ontwikkeld in relatie tot deze structuurdaarom is dat niet als zodanig op de kaart zichtbaarDat wil echter niet zeggen dat hieraan geen aandacht wordt besteed. Hiertoe is wel een instructie in de Beschrijving in hoofdlijnen opgenomen. Op het niveau van de stadsrand als geheel is er geen sprake van een volledig aaneengesloten structuurDe diverse delen worden gescheiden door bestaande infrastructuur (wegen, spoorlijnen en kanalen)Ze worden echter wel met elkaar verbonden via de grondgedachte achter de structuurschets Leeuwardenopen stad. Naar aanleiding van deze zienswij ze is wel te constateren dat een voor de geschetste structuur belangrijke waterpartij in het noordwesten van het plangebied niet als zodanig op de plankaart is aangegeven. Voorgesteld wordt om deze waterpartij alsnog op de plankaart te beleggen met de bestemming water. Tevens wordt voorgesteld om in de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 216