Blad 16
Reactie
Dat het laatste deel van het fietspad niet is aangelegd had
vooral te maken met de toen aanwezige eigendomssituatieDe
betreffende grond is inmiddels in handen van de gemeente.
Het fietspad zal nu binnenkort worden aangesloten op het
Sylsterdykje en de ventwegBinnen de gegeven be
drijfsbestemming zijn wegen en paden mogelijk. Het plan
hoeft dus niet te worden veranderd.
Voorgesteld wordt daarom het plan niet aan te passen aan
deze zienswij ze
De wijkvereniging constateert tenslotte dat op de
bestemmingsplankaart sprake is van een onjuiste situering
van twee windmolens. Zo is er geen windmolen bij het gebouw
van het Wetterskip Fryslan, maar wel een windmolen ten
zuiden van dit gebouw. Daarnaast is er aan het einde van de
Nicolaas Beetsstraat geen windmolen. Gezien de aangrenzende
woonbebouwing lijkt dit ook een niet gewenste locatie.
Reactie
Deze constatering van de wijkvereniging is juist. Deze
omissie moet worden hersteld. Het voorstel is om de beide
aanduidingen van de plankaart te verwij deren en voor de ene
bestaande windmolen een aanduiding op de kaart aan te
brengen binnen de bestemming Bedrijfsdoeleinden. De
voorschriften worden hierop eveneens aangepast
Ad 2. Vereniging Buurtbelangen Ritsumazijl e.o.
De eerste opmerking van de Vereniging Buurtbelangen
Ritsumazijl e.o. beoogt het voorliggende ontwerp-
bestemmingsplan in de context te zetten van de op handen
zijnde ontwikkelingen in het westelijke stadsgebied.
Trefwoorden die de vereniging hierbij noemt, zijn: groen
voorzieningen/ecologische verbindingen/fiets- en
wandelverbindingen als volwaardig onderdeel van de stad en
daarom ook op bedrijventerreinen, grote groene ruimten ook
voor het westelijk stadsdeel, compensatie voor verloren
open ruimte aan de westkant van de stad.
De vereniging constateert dat er de komende jaren een bijna
aaneengesloten reeks van bedrijventerreinen in noord/zuid
richting ontstaat. Globaal: de lijn Marssum/Westeinde-
Werpsterhoek. Die wordt gevormd door het ontstaan van de
industrieterreinen Businesspark en FEC e.o., Newtonpark
(2,3,4(7) en 5) en Swettepark en bedrijventerrein
WerpsterhoekDaarmee komt de zuidwestkant van de stad
behoorlijk op slot te zitten, aldus de vereniging. De grote
groene ruimten zitten allemaal aan de noord- en oostkant
van de stad. Het zuidwestelijk deel kent het accent werken
en mist in het beleid grotere groene ruimten. Bovendien
zijn groene/ecologische verbindingen op industrieterreinen
een minder belangrijk thema. Ze worden wel met de mond
Blad 17
beleden, maar in de praktijk leggen ze blijkbaar snel het
loodje, aldus de vereniging.
De vereniging vraagt aandacht voor de ruimtelijke
uitvoering van deze plannen; met name
groenvoorzieningen/ecologische verbindingen/fiets- en
wandelverbindingen, ook op de bedrijventerreinen om ze zo
tot volwaardig onderdeel van de stad te maken.
De gemeente wil flexibel inspelen op de ontwikkelingen in
de markt. Bedrijventerreinen worden in gedeelten bestemd en
ontwikkeld. Het gevaar is levensgroot dat de terreinen zich
ruimtelijk los van elkaar en van de stad ontwikkelen, zo
stelt de vereniging.
Reactie
De constatering dat langs de westrand van de stad een reeks
bedrijventerreinen tot ontwikkeling wordt gebracht is op
zichzelf juist. Dit vloeit voort uit het feit dat voor de
ruimtelijke ontwikkeling van het werken is gekozen voor de
westelij ke en zuidwestelij ke richtingin aansluiting op
het toekomstig hoofdwegennet. De aanleg van de zogenaamde
Haak om Leeuwardende verbinding tussen Marssum en
Werpsterhoek is een onbetwist uitgangspunt
Deze uitgangspunten zijn neergelegd in de structuurschets
Leeuwardenopen stad (1995)In de toelichting op het
onderhavige bestemmingsplan wordt dit ook aangegeven
Hierbij is ook aangegeven dat bij de invulling van de
nieuwe stadsrand is gekozen voor een naar buiten gerichte
opzet, met het accent op een diep in de stad doordringende
vingerstructuur van radiale zichtlijnen, langs wegen, water
en groen. Dit is ook terug te vinden in dit
bestemmingsplan, met name in de wegen- en waterstructuur,
alsook bij de westelij ke begrenzing van het plangebied
(insteek)Deze structuur is op de plankaart vastgelegd.
Groen zal hoofdzakelijk worden ontwikkeld in relatie tot
deze structuurdaarom is dat niet als zodanig op de kaart
zichtbaarDat wil echter niet zeggen dat hieraan geen
aandacht wordt besteed. Hiertoe is wel een instructie in de
Beschrijving in hoofdlijnen opgenomen.
Op het niveau van de stadsrand als geheel is er geen sprake
van een volledig aaneengesloten structuurDe diverse delen
worden gescheiden door bestaande infrastructuur (wegen,
spoorlijnen en kanalen)Ze worden echter wel met elkaar
verbonden via de grondgedachte achter de structuurschets
Leeuwardenopen stad.
Naar aanleiding van deze zienswij ze is wel te constateren
dat een voor de geschetste structuur belangrijke
waterpartij in het noordwesten van het plangebied niet als
zodanig op de plankaart is aangegeven. Voorgesteld wordt om
deze waterpartij alsnog op de plankaart te beleggen met de
bestemming water. Tevens wordt voorgesteld om in de