Blad 36
en omgeving (maximaal 20 parkeerplaatsen per 100
werknemers). Deze norm is destijds naar aanleiding van een
opmerking van de Commissie van overleg in het plan gekomen.
Gelet echter op het in voorbereiding zijnde GVVP en het
aankomende rijksbeleid is het niet meer gewenst om deze
norm zo hard in het bestemmingsplan vast te leggen. Daarom
wordt voorgesteld het bestemmingsplan aan te passen in die
zin dat deze norm niet meer wordt aangegeven in de
Beschrijving in hoofdlijnen. Wel dient te worden aangegeven
dat zo nodig in voorkomend geval bij de bouwvergunning
voorwaarden aan het parkeren worden gesteld. Hierbij wordt
dient ook een relatie te worden gelegd met alternatieve
vervoerswijzen. Behalve aan openbaar vervoer wordt hierbij
ook gedacht aan vervoersmanagement, zoals het stimuleren
van carpoolen en het organiseren van bedrijfsgericht
vervoer. Voorts moet rekening worden gehouden met het
nieuwe gemeentelijke beleid om zoveel mogelijk de auto's
aan het zicht van de openbare ruimte te onttrekken.
In feite wordt hiermee niet het beleid neergelegd in
algemene normstellingen, maar wordt min of meer vanuit
algemene uitgangspunten in individuele gevallen de
mogelijkheid geboden maatwerk te leveren ten aanzien van de
op te nemen parkeerruimte. Voorgesteld wordt om het
bestemmingsplan dienovereenkomstig aan te passen.
Detailhandel
In het ontwerp-plan is in de Beschrijving in hoofdlijnen
opgenomen dat de vrijstelling voor volumineuze detailhandel
in principe niet zal worden verleend voor de nieuwvestiging
van detailhandel in woninginrichtingsartikelen, keukens en
sanitair, en tuincentra en bouwmarkten. Hiervan kan worden
afgeweken, indien de locatie de Centrale, waar dit soort
detailhandel is gedacht, in de komende jaren niet goed tot
ontwikkeling zou komen. Vijf jaar na 14 april 1994 zou er
een evaluatiemoment zijn voor heroverweging van het beleid
om deze vormen van detailhandel niet op het Businesspark
toe te staan. Hierbij zou worden gelet op eventuele
verstoring van de detailhandelstructuur van de binnenstad
en de locatie de Centrale.
Doordat het bestemmingsplan nog niet vastgesteld is dit
evaluatiemoment zeer nabij gekomen (14 april 2002)
Gebleken is ondertussen dat de ontwikkelingen op de locatie
de Centrale geen aanleiding zijn om het beleid te herover
wegen. Voorgesteld wordt daarom om het evaluatiemoment uit
het plan te schrappen.
Bouwhoogtes Slauerhoffweg/Harlingerstraatweg
In verband met de wens de bouwhoogten langs de
Slauerhoffweg en de Harlingerstraatweg af te kunnen stemmen
op de functie en allure van de aanliggende infrastructuur
(entreewerking) wordt voorgesteld het plan in die zin aan
te passen dat een aantal op de kaart in het bouwvlak
Blad 37
aangegeven maximale bouwhoogten worden vergroot. Langs de
Slauerhoffweg wordt voorgesteld daar waar een maximale
hoogte van 15 meter is toegestaan, deze te vergroten tot 20
meter
Langs de Harlingerstraatweg wordt voorgesteld in het
bouwvlak ten westen van de Slauerhoffweg de maximale hoogte
te vergroten van 25 naar 30 meter. In verband met een en
ander wordt ook voorgesteld om de hoogte binnen de
bestemming "Dienstverlenende bedrijven" (het waterschapsge
bouw) ten oosten van de Slauerhoffweg te vergroten van 14
naar 20 meter.
Bouwhoogtes Agroplein
In verband met de ontwikkeling van een concreet bouwplan
aan de oostzijde van het Agroplein ten zuiden van de
Tesselschadestraat is het gewenst voor een deel hoger (tot
25 meter) te kunnen bouwen dan de aangegeven maximale
hoogte van 15 meter. In het niet direct aan het Agroplein
en Tesselschadestraat gelegen deel van het betreffende
bouwvlak is dit ruimtelijk aanvaardbaar. Ook andere
bebouwing aan het Agroplein kent hoogteaccenten achter een
lagere hoogte van meestal 15 meter aan de voorzijde.
Voorgesteld wordt dan ook om het plan in die zin aan te
passen dat in het betreffende bouwvlak de maximale hoogte
van 15 meter wordt vergroot tot 25 meter, voorover het
betreft het deel dat meer dan 7 meter achter de naar het
Agroplein en de Tesselschadestraat gerichte bouwgrens ligt.
Aan de voorzijde blijft de maximale hoogte van 15 meter
gehandhaafd
Bouwhoogte bouwvlak kantoorstrook voor FEC, langs
Heliconweg
In aansluiting op de rond het Agro-plein gehanteerde
bouwhoogten en daarbij te bieden ontwikkelingsmogelijkheden
wordt het bij nader inzien gewenst geacht de bouwhoogte van
deze kantoorstrook iets te verruimen. Een minimum hoogte
wordt hier, net als elders rond het Agroplein, niet
noodzakelijk geacht. Die afstemming vindt plaats via het
welstandstoezicht
Gelet op het ambitieniveau van de te realiseren bebouwing
(World Trade Center) wordt voorgesteld de maximm hoogte te
stellen op 18 meter (5 bouwlagen)Hierbij is rekening
gehouden met het profiel van de Heliconweg en tegenover
gelegen bebouwing.
Bouwvlak westelijk van evenemententerrein
In verband met de inpassing van het in voorbereiding zijnde
bouwplan ten westen van het evenemententerrein is het
gewenst aan de oostzijde tot op 2 meter afstand van het
evenemententerrein te kunnen bouwen. Hiertegen bestaat uit
ruimtelijk oogpunt geen bezwaar. Voorgesteld wordt dan ook
om het plan in die zin aan te passen dat de bouwgrens van