Blad 36 en omgeving (maximaal 20 parkeerplaatsen per 100 werknemers). Deze norm is destijds naar aanleiding van een opmerking van de Commissie van overleg in het plan gekomen. Gelet echter op het in voorbereiding zijnde GVVP en het aankomende rijksbeleid is het niet meer gewenst om deze norm zo hard in het bestemmingsplan vast te leggen. Daarom wordt voorgesteld het bestemmingsplan aan te passen in die zin dat deze norm niet meer wordt aangegeven in de Beschrijving in hoofdlijnen. Wel dient te worden aangegeven dat zo nodig in voorkomend geval bij de bouwvergunning voorwaarden aan het parkeren worden gesteld. Hierbij wordt dient ook een relatie te worden gelegd met alternatieve vervoerswijzen. Behalve aan openbaar vervoer wordt hierbij ook gedacht aan vervoersmanagement, zoals het stimuleren van carpoolen en het organiseren van bedrijfsgericht vervoer. Voorts moet rekening worden gehouden met het nieuwe gemeentelijke beleid om zoveel mogelijk de auto's aan het zicht van de openbare ruimte te onttrekken. In feite wordt hiermee niet het beleid neergelegd in algemene normstellingen, maar wordt min of meer vanuit algemene uitgangspunten in individuele gevallen de mogelijkheid geboden maatwerk te leveren ten aanzien van de op te nemen parkeerruimte. Voorgesteld wordt om het bestemmingsplan dienovereenkomstig aan te passen. Detailhandel In het ontwerp-plan is in de Beschrijving in hoofdlijnen opgenomen dat de vrijstelling voor volumineuze detailhandel in principe niet zal worden verleend voor de nieuwvestiging van detailhandel in woninginrichtingsartikelen, keukens en sanitair, en tuincentra en bouwmarkten. Hiervan kan worden afgeweken, indien de locatie de Centrale, waar dit soort detailhandel is gedacht, in de komende jaren niet goed tot ontwikkeling zou komen. Vijf jaar na 14 april 1994 zou er een evaluatiemoment zijn voor heroverweging van het beleid om deze vormen van detailhandel niet op het Businesspark toe te staan. Hierbij zou worden gelet op eventuele verstoring van de detailhandelstructuur van de binnenstad en de locatie de Centrale. Doordat het bestemmingsplan nog niet vastgesteld is dit evaluatiemoment zeer nabij gekomen (14 april 2002) Gebleken is ondertussen dat de ontwikkelingen op de locatie de Centrale geen aanleiding zijn om het beleid te herover wegen. Voorgesteld wordt daarom om het evaluatiemoment uit het plan te schrappen. Bouwhoogtes Slauerhoffweg/Harlingerstraatweg In verband met de wens de bouwhoogten langs de Slauerhoffweg en de Harlingerstraatweg af te kunnen stemmen op de functie en allure van de aanliggende infrastructuur (entreewerking) wordt voorgesteld het plan in die zin aan te passen dat een aantal op de kaart in het bouwvlak Blad 37 aangegeven maximale bouwhoogten worden vergroot. Langs de Slauerhoffweg wordt voorgesteld daar waar een maximale hoogte van 15 meter is toegestaan, deze te vergroten tot 20 meter Langs de Harlingerstraatweg wordt voorgesteld in het bouwvlak ten westen van de Slauerhoffweg de maximale hoogte te vergroten van 25 naar 30 meter. In verband met een en ander wordt ook voorgesteld om de hoogte binnen de bestemming "Dienstverlenende bedrijven" (het waterschapsge bouw) ten oosten van de Slauerhoffweg te vergroten van 14 naar 20 meter. Bouwhoogtes Agroplein In verband met de ontwikkeling van een concreet bouwplan aan de oostzijde van het Agroplein ten zuiden van de Tesselschadestraat is het gewenst voor een deel hoger (tot 25 meter) te kunnen bouwen dan de aangegeven maximale hoogte van 15 meter. In het niet direct aan het Agroplein en Tesselschadestraat gelegen deel van het betreffende bouwvlak is dit ruimtelijk aanvaardbaar. Ook andere bebouwing aan het Agroplein kent hoogteaccenten achter een lagere hoogte van meestal 15 meter aan de voorzijde. Voorgesteld wordt dan ook om het plan in die zin aan te passen dat in het betreffende bouwvlak de maximale hoogte van 15 meter wordt vergroot tot 25 meter, voorover het betreft het deel dat meer dan 7 meter achter de naar het Agroplein en de Tesselschadestraat gerichte bouwgrens ligt. Aan de voorzijde blijft de maximale hoogte van 15 meter gehandhaafd Bouwhoogte bouwvlak kantoorstrook voor FEC, langs Heliconweg In aansluiting op de rond het Agro-plein gehanteerde bouwhoogten en daarbij te bieden ontwikkelingsmogelijkheden wordt het bij nader inzien gewenst geacht de bouwhoogte van deze kantoorstrook iets te verruimen. Een minimum hoogte wordt hier, net als elders rond het Agroplein, niet noodzakelijk geacht. Die afstemming vindt plaats via het welstandstoezicht Gelet op het ambitieniveau van de te realiseren bebouwing (World Trade Center) wordt voorgesteld de maximm hoogte te stellen op 18 meter (5 bouwlagen)Hierbij is rekening gehouden met het profiel van de Heliconweg en tegenover gelegen bebouwing. Bouwvlak westelijk van evenemententerrein In verband met de inpassing van het in voorbereiding zijnde bouwplan ten westen van het evenemententerrein is het gewenst aan de oostzijde tot op 2 meter afstand van het evenemententerrein te kunnen bouwen. Hiertegen bestaat uit ruimtelijk oogpunt geen bezwaar. Voorgesteld wordt dan ook om het plan in die zin aan te passen dat de bouwgrens van

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 226