m
Blad 2
2. Huidige situatie en gewenste situatie
Op dit moment bestaat de verbinding tussen de Greunsweg en
de Tjalkstraat uit een deel van de Jachthavenlaan. Voor dit
deel geldt een geslotenverklaring voor vrachtverkeer (zie
kaartje) Bedoeling is deze verbinding aan de openbaarheid
te onttrekken en de grond over te dragen aan FCDF, met als
functie parkeergelegenheid voor het bedrijf. Achter het
buurthuis langs (Schiphuis) wordt een nieuwe weg aangelegd,
alleen voor personenverkeer, die aansluit op de Greunsweg
en de Jachthavenlaan. Bus en langzaamverkeer blijven de
bestaande route volgen door de Tjalkstraat.
3. Juridische procedure(s)
Met FCDF zijn overeenkomsten gesloten met betrekking tot de
ontwikkeling uitbreiding) van het bedrijvencomplex FCDF.
Om het Westelijk deel van de Jachthavenlaan te kunnen laten
vervallen is het nodig dat het wegtracé aan de openbaarheid
wordt onttrokken.
In een eerder stadium is hiertoe al een procedure gevoerd
tot bij de Raad van State. Dat rechtscollege sprak uit dat
er ten behoeve van de gebruikers van deze weg (de Stichting
Leeuwarder Jachthaven de op de jachthaven gevestigde
watersportvereniging LWS alsmede de gevestigde bedrijven,
maar ook toen nog de Voetbalvereniging Blauw Wit '34) een
kortsluitende verbinding met de Pieter Stuyvesantweg diende
te blijven.
Nu is FCDF in het stadium aangeland van de uitvoering van
de plannen en is onttrekking van bedoeld deel van de
Jachthavenlaan noodzakelijk. Gelet op de uitspraak van de
Raad van state is derhalve van belang dat een alternatief
voor het westelijk deel van de Jachthavenlaan als kort
sluitende route wordt gecreëerd.
Voordat tot de aanleg van deze nieuwe kortsluitende
verbindingsweg kan worden overgegaan zal toepassing moeten
worden gegeven aan de procedure als bedoeld in artikel
19,lid 2 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.
De nieuwe weg is in strijd met het nog geldend bestemmings
plan "Greunsweg" (1956). De gronden zijn in dat plan
aangewezen voor gebouwen voor bijzondere doeleinden.
De bevoegdheid voor het voeren van deze procedure ligt in
handen van B&W. In het ontwerpbestemmir.gsplan is wel in de
vervangende verbinding voorzien. In het vigerende bestem
mingsplan gaat het om de aanleg van een (ondergeschikte)
weg binnen de bebouwde kom, waarbij de aanleg van de weg
niet samenhangt met de realisering van een nieuwe stads- of
dorpsuitbreiding. Gedeputeerde Staten hebben voor het
voeren van deze procedure en het daarop besluiten tot het
verlenen van de vrijstelling, de bevoegdheid in handen
gegeven van b&w.
Blad 3
De feitelijke besluitvorming zal eerst plaats kunnen
hebben, nadat een 'bezwarenronde' is gehouden. Daartoe
wordt het verzoek tot aanleg van de weg bekend gemaakt en
voor een ieder ter visie gelegd. Tijdens de tervisietermijn
van vier weken kunnen zienswijzen (bezwaren) worden
ingediend
Naast de aanleg van de nieuwe weg zal de bestaande weg aan
de openbaarheid moeten worden onttrokken.
De bevoegdheid tot de onttrekking ligt op grond van de
Wegenwet bij de raad. B&w kunnen de raad voorstellen tot
onttrekking over te gaan. Ook in deze procedure dient
gelegenheid gegeven te worden tot het indienen van
bezwaren. Evenals bij de aanleg wordt bij een onttrekking
gedurende vier weken gelegenheid geboden tot indienen van
zienswijzen (=bezwaren)Bij de besluitvorming worden
ingekomen bezwaren gewogen.
De onttrekking van het westelijk deel van de Jachthavenlaan
kan procedureel gelijk op gaan met de vrijstellingsproce
dure ex artikel 19 WRO. In het te nemen onttrekkingsbesluit
zal tot uitdrukking komen dat de feitelijke onttrekking
niet eerder zal plaatsvinden dan na gereedkomen van die
nieuwe ontsluitingsweg.
Omdat in beide procedures nog aparte besluitvorming zal
plaatshebben, stel ik voor nu - na advies ingewonnen te
hebben van de Commissie Stadsontwikkeling - over te gaan
tot het starten van die procedures.
4Ontwerp
Het ontwerp voorziet in een weg voor personenauto's.
Door de herinrichting van het noordelijke deel van de
Tjalkstraat (ten westen van de parkeerplaatsen bij het
"Schiphus") is tevens ruimte gekomen om een abri te
plaatsen, hetgeen een wens van de bewoners is.
De ingangen van het parkeerterrein van FCDF komen zowel aan
de Tjalkstraat, als aan de Greunsweg. Het parkeerterrein
wordt zo ingedeeld dat een route over het terrein niet als
alternatief van de verbindingsweg zal functioneren.
Om te zorgen dat de verbindingsweg een bescheiden functie
krijgt, is het profiel beperkt gehouden (5 m)De weg zal
mede daarom vallen binnen het 30 km gebied van de
SchepenbuurtTen behoeve van het wijkgebouw "het Schiphus"
blijven de meeste bestaande haakse parkeerplaatsen aan de
Tjalkstraat bestaan. De locatie van de aansluiting van de
verbindingsweg op de Tjalkstraat is zo bepaald dat de
koplampen niet in de woonkamers van de flat aan de
Tjalkstraat schijnen.
Openbare verlichting:
Gezien de geringe functie van de weg, zal de openbare
verlichting op woonstraat niveau worden uitgevoerd.