m Blad 2 2. Huidige situatie en gewenste situatie Op dit moment bestaat de verbinding tussen de Greunsweg en de Tjalkstraat uit een deel van de Jachthavenlaan. Voor dit deel geldt een geslotenverklaring voor vrachtverkeer (zie kaartje) Bedoeling is deze verbinding aan de openbaarheid te onttrekken en de grond over te dragen aan FCDF, met als functie parkeergelegenheid voor het bedrijf. Achter het buurthuis langs (Schiphuis) wordt een nieuwe weg aangelegd, alleen voor personenverkeer, die aansluit op de Greunsweg en de Jachthavenlaan. Bus en langzaamverkeer blijven de bestaande route volgen door de Tjalkstraat. 3. Juridische procedure(s) Met FCDF zijn overeenkomsten gesloten met betrekking tot de ontwikkeling uitbreiding) van het bedrijvencomplex FCDF. Om het Westelijk deel van de Jachthavenlaan te kunnen laten vervallen is het nodig dat het wegtracé aan de openbaarheid wordt onttrokken. In een eerder stadium is hiertoe al een procedure gevoerd tot bij de Raad van State. Dat rechtscollege sprak uit dat er ten behoeve van de gebruikers van deze weg (de Stichting Leeuwarder Jachthaven de op de jachthaven gevestigde watersportvereniging LWS alsmede de gevestigde bedrijven, maar ook toen nog de Voetbalvereniging Blauw Wit '34) een kortsluitende verbinding met de Pieter Stuyvesantweg diende te blijven. Nu is FCDF in het stadium aangeland van de uitvoering van de plannen en is onttrekking van bedoeld deel van de Jachthavenlaan noodzakelijk. Gelet op de uitspraak van de Raad van state is derhalve van belang dat een alternatief voor het westelijk deel van de Jachthavenlaan als kort sluitende route wordt gecreëerd. Voordat tot de aanleg van deze nieuwe kortsluitende verbindingsweg kan worden overgegaan zal toepassing moeten worden gegeven aan de procedure als bedoeld in artikel 19,lid 2 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. De nieuwe weg is in strijd met het nog geldend bestemmings plan "Greunsweg" (1956). De gronden zijn in dat plan aangewezen voor gebouwen voor bijzondere doeleinden. De bevoegdheid voor het voeren van deze procedure ligt in handen van B&W. In het ontwerpbestemmir.gsplan is wel in de vervangende verbinding voorzien. In het vigerende bestem mingsplan gaat het om de aanleg van een (ondergeschikte) weg binnen de bebouwde kom, waarbij de aanleg van de weg niet samenhangt met de realisering van een nieuwe stads- of dorpsuitbreiding. Gedeputeerde Staten hebben voor het voeren van deze procedure en het daarop besluiten tot het verlenen van de vrijstelling, de bevoegdheid in handen gegeven van b&w. Blad 3 De feitelijke besluitvorming zal eerst plaats kunnen hebben, nadat een 'bezwarenronde' is gehouden. Daartoe wordt het verzoek tot aanleg van de weg bekend gemaakt en voor een ieder ter visie gelegd. Tijdens de tervisietermijn van vier weken kunnen zienswijzen (bezwaren) worden ingediend Naast de aanleg van de nieuwe weg zal de bestaande weg aan de openbaarheid moeten worden onttrokken. De bevoegdheid tot de onttrekking ligt op grond van de Wegenwet bij de raad. B&w kunnen de raad voorstellen tot onttrekking over te gaan. Ook in deze procedure dient gelegenheid gegeven te worden tot het indienen van bezwaren. Evenals bij de aanleg wordt bij een onttrekking gedurende vier weken gelegenheid geboden tot indienen van zienswijzen (=bezwaren)Bij de besluitvorming worden ingekomen bezwaren gewogen. De onttrekking van het westelijk deel van de Jachthavenlaan kan procedureel gelijk op gaan met de vrijstellingsproce dure ex artikel 19 WRO. In het te nemen onttrekkingsbesluit zal tot uitdrukking komen dat de feitelijke onttrekking niet eerder zal plaatsvinden dan na gereedkomen van die nieuwe ontsluitingsweg. Omdat in beide procedures nog aparte besluitvorming zal plaatshebben, stel ik voor nu - na advies ingewonnen te hebben van de Commissie Stadsontwikkeling - over te gaan tot het starten van die procedures. 4Ontwerp Het ontwerp voorziet in een weg voor personenauto's. Door de herinrichting van het noordelijke deel van de Tjalkstraat (ten westen van de parkeerplaatsen bij het "Schiphus") is tevens ruimte gekomen om een abri te plaatsen, hetgeen een wens van de bewoners is. De ingangen van het parkeerterrein van FCDF komen zowel aan de Tjalkstraat, als aan de Greunsweg. Het parkeerterrein wordt zo ingedeeld dat een route over het terrein niet als alternatief van de verbindingsweg zal functioneren. Om te zorgen dat de verbindingsweg een bescheiden functie krijgt, is het profiel beperkt gehouden (5 m)De weg zal mede daarom vallen binnen het 30 km gebied van de SchepenbuurtTen behoeve van het wijkgebouw "het Schiphus" blijven de meeste bestaande haakse parkeerplaatsen aan de Tjalkstraat bestaan. De locatie van de aansluiting van de verbindingsweg op de Tjalkstraat is zo bepaald dat de koplampen niet in de woonkamers van de flat aan de Tjalkstraat schijnen. Openbare verlichting: Gezien de geringe functie van de weg, zal de openbare verlichting op woonstraat niveau worden uitgevoerd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 236