Blad 4 herintreedsters van belang worden geacht om weer aan het werk te gaan. 3. De beleidsuitgangspunten in relatie tot de nieuwe taak Voor de reïntegratie van de nieuwe doelgroepen krijgen gemeenten een bedrag toegevoegd aan het scholings- en activeringsbudget binnen het Fonds Werk en Inkomen. Alle voorzieningen die de WIW biedt kunnen voor niet- uitkeringsgerechtigden en Anw-gerechtigden in beginsel worden ingezet. Bedacht moet wel worden dat de nieuwe doelgroepen niet te maken hebben met de verplichtingen die verbonden zijn aan een bijstandsuitkering. Dit mag niet betekenen, dat het volgen van een reïntegratietraject voor hen vrijblijvend is. Onder 5. wordt hierop nog nader ingegaan Overeenkomstig de uitgangspunten van rijksbeleid spant de gemeente Leeuwarden zich in om in 2002 de sluitende aanpak voor de nieuwe doelgroepen woonachtig in Leeuwarden te realiseren door maximale inzet van het daarvoor beschikbaar gestelde geoormerkte rijksbudget. De uitvoering van reïntegratietrajecten wordt in aansluiting op het geldende gemeentelijke reïntegratiebeleid uitbesteed aan private reïntegratiebedrijven (RIB's). Als hoofdaannemers kunnen zij alle noodzakelijke instrumenten (doen) inzetten en zij worden afgerekend op gerealiseerde trajecten en plaatsings resultaten 4De organisatie van de uitvoering In de situatie tot 2002 schreven nugers en Anw-ers die dat wilden zich in bij het arbeidsbureau als werkloos werkzoekende. Voor personen, geïndiceerd in fase 2,3 of 4 werd een reïntegratieplan opgesteld en uitgevoerd door KLIQ. Inmiddels is de afspraak gemaakt dat de trajecten, die in 2001 zijn gestart, maar doorlopen in 2002, onder verantwoordelijkheid van de CWI-organisatie worden afgerond. In de nieuwe situatie vanaf 2002 werkt de gemeente samen met de CWI-organisatie en met de Sociale verzekeringsbank (Svb, uitvoeringsorganisatie voor de Anw) Operationeel houdt de samenwerking met het CWI in, dat de ingeschreven klant met een reïntegratieadvies wordt overgedragen aan de gemeente. Deze moet hem/haar een traject aanbieden en daartoe voordragen aan het RIB. De casemanager van de gemeente keurt het door het RIB opgestelde reïntegratieplan goed en volgt de uitvoering van het traject. De contacten beperken zich tot de reïntegratie Nu de gemeente (formeel) moet beslissen over de inzet van reïntegratiemiddelen en -instrumenten is het onvermijdelijk dat de klant én met het CWI én met de gemeente te maken krijgt. Uit oogpunt van klantvriendelijkheid respec Blad 5 tievelijk ter vermijding van soms ongewenst geachte identificatie met de uitkeringsverstrekking wordt de uitvoering gepositioneerd in de voorloper van het bedrijfsverzamelgebouw. Daar is ook het CWI gehuisvest en vindt het contact plaats aan een "ander loket" dan dat van sociale zaken. De Svb heeft een algemene voorlichtingstaak gericht op activering van Anw-gerechtigden. In verband met die taak kan de gemeente afstemming plegen met de Svb. De gemeente krijgt een Anw-gerechtigde overgedragen via het CWI en hoeft de Svb niet te informeren over de voortgang en resultaten van trajecten. Over de reïntegratie-inspanningen worden door de gemeente met behulp van de zgn. monitor scholing en activering (MOSA) gegevens vastgelegd over persoonskenmerken, het soort traject en de resultaten van het traject. Deze gegevens zijn nodig om vast te stellen in hoeverre de aanpak sluitend is en om het aantal en de effectiviteit van reïntegratietrajecten te kunnen volgen. Het ministerie heeft de informatie nodig om de resultaten van het beleid op het gebied van de sluitende aanpak en van de uitvoering van de WIW te kunnen volgen. Aan de hand van de monitor kan verantwoording worden afgelegd aan de Kamer en aan Europa. Op de kosten van de uitvoering wordt onder 6. nader ingegaan 5. De klant en het reïntegratietraject Een klant die behoort tot de nieuwe doelgroep wordt na overdracht door het CWI aan de gemeente via de casemanager desgewenst voorgedragen aan het reïntegratiebedrijf Met de inwerkingtreding van SUWI zijn de rechten en plichten van de klant met betrekking tot reïntegratie nader ingevuld en aangescherpt. Dit geldt niet alleen voor bijstandsgerechtigden, maar ook voor de nieuwe doelgroepen, zij het, dat er voor de niet- uitkeringsgerechtigden en Anw-gerechtigden geen plichten zijn die voortvloeien uit het ontvangen van een uitkering. Volgens een nieuwe bepaling in de WIW dient de klant ten aanzien van wie de gemeente een reïntegratieplan heeft laten opstellen een exemplaar van dit plan voor gezien te ondertekenen en aan het gemeentebestuur te verstrekken. Het gemeentebestuur dient het plan eveneens te ondertekenen (goedkeuren) Ondertekening door de klant bevestigt, dat deze op de hoogte is van zijn rechten en plichten. Als voor de reïntegratie middelen worden ingezet, ontstaat voor betrokkene wel de plicht dat alle inspanning wordt verricht die nodig is om reïntegratie te bevorderen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 257