IVfeand-jaar Lokale Agenda voor de Toekomst 1.2 Doelen Om te komen tot concrete doelen voor afname van het bijstandsbestand en aantal te realiseren reïntegratietrajecten is in 1998 een analyse van de sociaal economische situatie gemaakt. Met een aantal aannames over de verwachte groei van het aantal arbeidsplaatsen in Leeuwarden, van de beroepsbevolking en het aantal vacatures is de verwachting uitgesproken dat er in de periode van 4 jaar 1.450 nieuwe arbeidsplaatsen voor uitkeringsgerechtigden beschikbaar zouden zijn. Naast deze aannames is er een analyse van het bijstandsbestand gemaakt. Begin 1998 zijn er in totaal 5.400 uitkeringsgerechtigden. De samenstelling van het Leeuwarder uitkeringenbestand en het aandeel jongeren onder de 23 jaar is een belangrijk richtsnoer voor de formulering van het gemeentelijk beleid. Het beleid dient er immers op gericht te zijn om zoveel mogelijk uitkeringsgerechtigden met de inzet van trajecten op korte of langere termijn naar de arbeidsmarkt toe te leiden. Het Taakstellend Activeringsbeleid maakt het onderscheid naar de volgende drie beleidsuitgangspunten: 1Uitstroom; het bevorderen van uitstroom uit de bijstand naar de reguliere arbeidsmarkt. De situatie van de individuele cliënt is daarbij bepalend voor de uitstroommogelijkheden. Gesubsidieerd werk is daarbij slechts één van de instrumenten. Het ontwikkelen van gesubsidieerde arbeid is nooit een doel op zich. 2. Preventie; het voorkomen van instroom in de bijstand. Zowel voor jongeren als ook voor volwassenen. 3. Activering; als middel om de betrokkenheid bij de leefomgeving te vergroten voor de groep mensen die van betaalde arbeid zijn afgesneden. De analyses en beleidsuitgangspunten hebben geleid tot het opstellen van de volgende doelen: Kennisalle personen die op 1 januari 1998 een bijstandsuitkering hebben, zijn (eind 2002) in beeld en/of er is een plan vastgesteld waaruit blijkt welke route gevolgd kan worden om zo mogelijk tot uitstroom uit de bijstand te komen. Iedereen is of komt in beeld; Uitstroom-, voor 1.750 bijstandsgerechtigden (in fase 2/3) is een trajectplan vastgesteld. Jaarlijks 125 uitstroomtrajecten (ine. uitstroom uit gesubs. werk); Preventie-, Voor 1.600 jongeren die naar verwachting in het kader van sluitende aanpak een toeleidingstraject (werk of zorg) nodig hebben, wordt een plan opgesteld en uitgevoerd ter voorkoming van instroom in de bijstand. Gestreefd wordt naar een instroombeperking tot 400 jongeren in 4 jaar; Activering-, voor 400 fase 4 bijstandsgerechtigden die vooralsnog niet naar de arbeidsmarkt kunnen worden toegeleid, wordt een traject uitgezet dat op termijn er toe moet leiden dat deze mensen kunnen instromen op de arbeidsmarkt. Voor alle overigen uit fase 4 wordt nagegaan op welke wijze zorg kan worden geboden, sociale participatie kan worden bevorderd of de sollicitatieplicht kan worden versoepeld. Deze gestelde doelen moeten leiden tot een afname van het uitkeringenbestand van netto mmimaal 1.200 cliënten in een periode van 4 jaar. 2 Lokale Agenda voor de Toekomst 1.3 Resultaten De beleidsdoelen uit het Taakstellend Activeringsbeleid blijken na drie volle jaren al voor een heel belangrijk deel te zijn gerealiseerd. Het bijstandsbestand is in de afgelopen periode fors gedaald van 5.400 bijstandsgerechtigden op 1-1-98 naar ongeveer 4100 bij aanvang van 2001 Aantal cliënten ABWpehode 1996-2001 Het streefdoel om in 2002 nog maar 4.200 bijstandsgerechtigden in Leeuwarden te hebben is dus al ruimschoots gehaald (zie onderstaande tabel). De daling van het aantal bijstandsgerechtigden zet nog steeds door, maar vlakt wel geleidelijk aan af. Begin 1998 Begin 1999 Begin 2000 Begin 2001 Begin 2002 Totale afname Omvang Abw-bestand Realisatie Planning 5400 4950 4700 4450 4200 Netto afname Planning Realisatie 4.962 4.457 4.111 3.850* 450 250 250 250 1.200 438 505 346 261* 1.600 (*raming) Ook de afzonderlijke doelstellingen over de te realiseren aantallen reïntegratietrajecten tot 2002 zijn inmiddels ruimschoots gehaald of liggen goed op schema. Sinds 1998 zijn er inmiddels 2.700 reïntegratietrajecten gerealiseerd. De individuele aanpak heeft geleid 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 267