Lokale Agenda voor de Toekomst De opdracht tot organisatieontwikkeling is uitgewerkt in een overall-projectplan en deelplannen op de terreinen van: casemanagement organisatieombouw bedrijfsvoering invulling van de rol van opdrachtnemer. De vertraagde politieke besluitvorming over de Structuur Uitvoering Werk en Inkomen (SUWI) heeft invloed op het experiment gehad. Bij de start van organisatie ontwikkelingstraject in 1998 leek het er op dat de opdrachtnemende organisatie Sociale Zaken in het private domein zou moeten werken met de taken uitkeringsverzorging en toeleiding/activering. Het eerste kabinetsstandpunt over SUWI bevestigde deze opvatting. In 1999 wijzigden de opvattingen over private uitvoering van uitkeringsverzorging en is er een tweede kabinetsstandpunt geformuleerd. Hierin werd de scheiding opgenomen tussen uitkeringsverstrekking c.a. in het publieke domein en reïntegratie in het private domein. De tot 1999 onduidelijke politieke situatie heeft vooral invloed gehad op de wijze waarop de organisatie zich kon voorbereiden op de vorming van een Centrum voor Werk en Inkomen (CWI), de wijze waarop invulling kon worden gegeven aan de methodiekontwikkeling sociale activering en het concept casemanagement. Het heeft daarnaast een vertragende invloed gehad op de invulling van de opdrachtnemende rol. Op de resultaten van het ontwikkelingstraject en de daarin onderscheiden deelprojecten wordt hierna kort ingegaan. Deelproject casemanagement Doel van dit project is om een methodiek te ontwikkelen en fasegewijs in te voeren ten behoeve van de sociale activering van uitkeringsgerechtigden in fase 4 door Sociale Zaken. Hiertoe is begonnen met de kennisverzameling van deze groep uitkeringsgerechtigden, via het maken van in totaal 3000 foto's die het zittende bestand in beeld moeten brengen. De uitvoering hiervan ligt zoals gemeld goed op schema. Op basis van de eerste 300 foto's is een uitvoerige rapportage gemaakt, die inzicht geeft in de kenmerken van het fase 4 bestand. De werkzaamheden voor de kennisverzameling zijn uitgevoerd in samenhang met de uitvoering van de taakstellingen op het terrein van toeleiding en activering naar de reïntegratiebedrijven. Hiervoor werd vanaf 1999 een contract afgesloten met de sector Additionele Werkgelegenheid. Behalve kennisverzameling behelsde dit deelproject de methodiekontwikkeling en uitvoering van het in 1998 nog nieuwe concept van casemanagement. In eerste instantie is een model verkend met taken op de terreinen van uitkeringsverzorging en reïntegratie. Na het SUWI-besluit voorjaar 2000 met de duidelijke scheiding tussen publieke uitkeringsverzorging en private reïntegratie is een definitief concept voor het publieke domein uitgewerkt en vastgesteld. De implementatie daarvan is gestart in het najaar van 2001In hoofdstuk 3 wordt het casemanagement nader beschreven. Het Ministerie van SZW heeft in 2001 gemeenten een prestatievergoeding voor de uitvoeringskosten van het casemanagement in het vooruitzicht gesteld. Deze vergoeding heeft betrekking op prestaties van gemeeente Leeuwarden in de periode 2001-2004. De uitwerking van de prestatieafspraken treft u in de volgende hoofdstukken aan. De definitieve afspraken zijn pas in december 2001 ondertekend door SZW en de G26, terwijl de prestaties teruggrijpen op het gehele jaar. Hierdoor heeft Sociale Zaken ten behoeve van de ontwikkeling en uitvoering van de casemanagement-methodiek in 2001 moeten anticiperen op de verwachte rijksvergoeding, mede om de taakstellingen met betrekking tot het aantal reïntegratietrajecten te halen. Het investeringenbudget was 6 Lokale Agenda voor de Toekomst zonder deze vergoeding voor uitvoeringskosten van het ministerie niet afdoende geweest om een goed concept van casemanagement te ontwikkelen en (voor 2001) uit te voeren. Deelprojecten organisatieombouw en bedrijfsvoering De organisatieombouw is gefaseerd uitgevoerd, in samenspraak met de onderdeelcommissie en met terugkoppeling van medewerkers in een klankbordgroep. Het doel is om een toekomstgerichte organisatiestructuur op te bouwen. Via een aantal stappen met tussentijdse evaluaties is eind 2000 een model ontworpen met een front-, mid- en backoffice ondersteund door een bedrijfsbureau. Dit model is in eerste instantie slechts deels ingevoerd. In het begin van dit jaar trad er namelijk stagnatie op in het ontwikkelingsproces dat voornamelijk veroorzaakt werd door de tijdrovende invoering van het nieuwe belastingstelsel en door het fors toegenomen ziekteverzuim. Het tempo van verandering is daarom aangepast. Ook is overgegaan tot een indeling in kleinere teams. Vervolgens is in de zomer dit model ingevoerd. Het ontwikkelde model lijkt een goede opzet te zijn. De definitieve evaluatie is in het najaar van 2001 gehouden, gevolgd door een voorstel tot reorganisatie. Onderdeel van de organisatieombouw was ook de vorming van een experimenteel CWI en de huisvesting van het frontoffice Soza op de locatie van het CWI. Per 26 februari 2001 is het CWI van start gegaan en werkt een deel van de Soza-organisatie op dezelfde locatie nauw samen met de medewerkers van andere organisaties. Het deelproject bedrijfsvoering is opgezet om de bedrijfsvoering op een kwalitatief hoger peil te brengen. In dit kader is een nieuw productenboek ontworpen, zijn de bedrijfsprocessen opnieuw beschreven, is de cyclus van beleidsplan-bedrijfsplan- afdelingsplannen ingevoerd, is meegewerkt aan de benchmark sociale diensten en is het project single audit (zelfcontrole) uitgevoerd. Onderdeel van dit project was de opzet van een outputnormering. Hierin zijn de tijdsbesteding en kosten van de output van de sector tot in detail gemeten. Zo is een systematiek ontwikkeld voor de juiste vaststelling van de benodigde personeelsformatie. In hoofdstuk 5 wordt deze basisformatie gepresenteerd. Deelproject ontwikkeling rol opdrachtnemer De ontwikkeling van de rol van opdrachtnemer van Sociale Zaken betrof tot en met 2000 alleen het terrein van activering en toeleiding van uitkeringsgerechtigden naar reïntegratiebedrijven. Mede door inwerkingtreding van het Fonds voor Werk en Inkomen is in 2001 de uitkeringsverzorging hier experimenteel aan toegevoegd. De sector Additionele Werkgelegenheid vervult de rol van opdrachtgever. Op basis van de al eerder genoemde contracten tussen beide sectoren is geleidelijk aan vorm en inhoud gegeven aan de relatie opdrachtnemer - opdrachtgever. Het organisatie-ontwikkelingstraject van Sociale Zaken zal vermoedelijk voor de zomervakantie 2002 afgerond zijn. 1.4.2 Continue dienstverlening tijdens veranderingen De organisatie-ontwikkeling is niet de enige verandering waar Sociale Zaken in deze jaren mee werd geconfronteerd. De belangrijkste ontwikkelingen die ook van invloed zijn geweest op de dienstverlening zijn: de millenniumovergang, de invoering van de belastingherziening, de fasegewijze invoering van een nieuw automatiseringssysteem, de invoering in 2002 van de Euro en de implementatie vanaf 1-1-2002 van de SUWI- structuur met name op het terrein van de ICT. Deze veranderingen hadden en hebben naast de organisatie-ontwikkeling grote impact op de organisatie. Sociale Zaken kan de dienstverlening aan de burger tijdens veranderingen op geen enkele wijze in gevaar brengen. Bij elke stap in het proces is beoordeeld of de dienstverlening op een 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 269