Lokale Agenda voor de Toekomst Tot het casemanagement behoort ook de inkoopfunctie van reïntegratietrajecten. In Leeuwarden is ervoor gekozen om die inkoop centraal te organiseren. De sector Additionele Werkgelegenheid vervult die opdrachtgeversrol. De sector is niet alleen opdrachtgever voor Sociale Zaken maar ook voor de private rein tegratiebedrij ven. Aanbesteding, contractbeheer en accountmanagement zijn taken die gedurende het Taakstellend Activeringsbeleid zijn ontwikkeld. Het ministerie van SZW stelt tegenover de extra reïntegratie inspanningen van Leeuwarden een prestatievergoeding voor de uitvoeringskosten van het casemanagement in het vooruitzicht van 1157 (f. 2550,-per traject. De helft van de vergoeding voor de uitvoeringskosten is gerelateerd aan het aantal gerealiseerde trajecten. De andere helft van de vergoeding is afhankelijk van de uitstroomresultaten van het totaal aantal gerealiseerde trajecten. Uitgangspunt in de afspraken met SZW is dat er voor 40% van de trajecten uitstroom mogelijk moet zijn. Als een gemeente minder presteert, krijgt zij minder vergoeding voor de uitvoeringskosten. Trajectdoelstelling Op basis van ramingen van de trajectbehoefte voor de periode 2001 - 2004 en het aantal lopende trajecten halverwege 2001 is de doelstelling om - bij gelijkblijvende omstandigheden (arbeidsmarktsituatie, instroom in de bijstand e.d.) 4.000 trajecten te realiseren in 4 jaar (1.000 trajecten per jaar). Hiermee krijgt de nieuwe instroom binnen 12 maanden een arbeidsmarktgericht aanbod en zal het zittende uitkeringenbestand in 4 jaar tijd eveneens een passend aanbod krijgen. Uitstroomdoelstelling De aanpak en resultaten van het Taakstellend Activeringsbeleid hebben landelijke aandacht gekregen. Leeuwarden heeft wat uitstroom betreft ten opzichte van andere steden goed gepresteerd. De overzichten hieronder geven de recente positie aan van de Leeuwarder uitstroomresultaten ten opzichte van de andere 25 grootste steden (de vier grote steden G21). Uitstroom naar betaald werk in de eerste 9 maanden van 2000 per aantal Abw gerechtigden tussen 18-65 jaar Leeuwarden 14 G25-totaal 11% Uitstroom naar anders dan betaald werk in de eerste 9 maanden van 2000 per aantal Abw gerechtigden tussen 18-65 jaar Leeuwarden 22 G25-totaal 15% *bron: Versnelde Informatie Verzameling, ministerie van SZW 2001 Leeuwarden zal zich de komende jaren inspannen om voor zoveel mogelijk trajecten uitstroom uit de bijstand te realiseren. In de Agenda voor de Toekomst is een uitstroompercentage van 40% afgesproken. Steden die in het recente verleden wat minder resultaten geboekt hebben kunnen de komende jaren waarschijnlijk een betere uitstroomscore laten zien dan Leeuwarden. Door de aanpak van de afgelopen jaren bestaat het sterk afgenomen Leeuwarder bijstandsbestand nu voor een groot deel uit cliënten die niet verplicht zijn mee te werken aan reïntegratie vanwege een vrijstelling. Bij deze trajectdoelstelling is geen rekening gehouden met de nieuwe doelgroep van niet werkende werkzoekenden zonder een uitkering of met Anw uitkering, waarvoor gemeenten per 1-1-2002 de reïntegratieverantwoordelijkheid krijgen. Hiervoor wordt een afzonderlijk plan van aanpak opgesteld. 20 Lokale Agenda voor de Toekomst De groep cliënten die nog wel in aanmerking (kan) komen voor reïntegratie heeft een grote afstand tot de arbeidsmarkt met veelal meervoudige problemen. Een realistische opvatting dwingt ons te erkennen dat voor een deel van deze groep cliënten uitstroom uit de bijstand niet (geheel) haalbaar zal zijn. Een traject met elementen van zorg- en hulpverlening kan dan bijvoorbeeld wel met succes worden afgerond zonder dat het tot uitstroom uit de bijstand leidt. Daarom wordt voor de begroting van de vergoeding van de casemanagementvergoeding die gerelateerd is aan de uitstroom rekening gehouden met een uitstroom uit de trajecten naar (regulier of gesubsidieerd) werk van 30%. SZW kon bij het maken van de afspraken met de G26 geen toezegging doen voor de vergoeding van de uitvoeringskosten van alle (105.000) voorgenomen trajecten. Daarom is eerst de afspraak gemaakt dat voor de vergoeding voor ten minste 84.000 trajecten dekking aanwezig is bij SZW. Afhankelijk van de prestaties van de G26 wordt bij de jaarlijkse evaluatie bezien of uitbreiding tot 105.000 trajecten haalbaar is. Leeuwarden heeft voor 3.167 reïntegratietrajecten de toezegging dat deze in aanmerking kunnen komen voor de prestatievergoeding (zie bijlage 2). Er zal alsnog gestreefd worden alle 4.000 trajecten te realiseren en deze in aanmerking te laten komen voor de casemanagementvergoeding. Bij een gerealiseerd uitstroompercentage van 30% van 3.167 trajecten en een trajectvergoeding van 1.157 (f. 2550,-) zal de totale vergoeding voor de uitvoeringskosten van het casemanagement voor de periode van 4 jaar ongeveer 3,2 miljoen (f. 7 miljoen) bedragen. 3.4 Inkomen ondersteunt reïntegratie Het inkomensbeleid krijgt meer en meer een ondersteunende rol voor het reïntegratiebeleid. "Werk, werk werk", het motto van het kabinet illustreert deze verschuiving. Ook in de extra inspanningen van SZW en VNG in de 'Bestuurlijke afspraken 2001-2004' ligt de nadruk met klem op activering en maatschappelijke participatie van werklozen. Op lokaal niveau stellen we onze prioriteiten op achterstandsbestrijding, reïntegratie dus. Het inkomensbeleid zal recht moeten doen aan ieders eigen verantwoordelijkheden en mogelijkheden voor een zelfstandige bestaansvoorziening. Een actieve houding van de gemeente moet een beroep op uitkering (of gesubsidieerd loon) zoveel mogelijk voorkomen. De nieuwe organisatie van de ffontoffice van Sociale Zaken op het CWI speelt een belangrijke rol in die instroombeperking. Eerst zien of men werkelijk alle mogelijkheden voor werk heeft geprobeerd of samen met een medewerker van het CWI de openstaande vacatures bekijken, voordat het vangnet van de uitkering wordt aangesproken. Vervolgens voor degene die nog maar korte tijd werkloos is iedere 2 maanden een actieve controle, langs de vacatures op het CWI. Als ondanks alle inspanningen uitkeringsafhankelijkheid ontstaat en aanblijft, wordt de duur daarvan - waar mogelijk - direct beperkt door het reïntegratie-instrumentarium in te schakelen, door het opleggen en handhaven van verplichtingen en door toepassing van het maatregelenbeleid. Nadruk op werk en activering maar met oog voor de individuele omstandigheden en beperking van armoede; dat is de moeilijke taak die gemeenten te wachten staat. Want voor uitkeringsgerechtigden voor wie een eigen bestaansvoorziening niet zo eenvoudig haalbaar is, zal de gemeente waakzaam moeten zijn op het beperken en voorkomen van armoede. Naast de armoedebestrijding krijgt ook het handhavingsbeleid een grotere rol als integraal onderdeel van het reïntegratiebeleid. Strikte naleving van de arbeidsverplichtingen is van groot belang voor een effectief reïntegratiebeleid. Afspraken met cliënten ten behoeve van hun reïntegratie vergt een nauwgezette handhaving. Daarnaast leidt verdere stroomlijning van de rechtmatigheidscontroles niet alleen tot sneller en effectiever optreden van de gemeente in geval van fraude maar geeft tegelijkertijd meer ruimte voor activeringswerkzaamheden. 21

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 276