Lokale Agenda voor de Toekomst '-ê'' Vergrijzing personeelsbestand De inzetbaarheid van het personeel vermindert door de vergrijzing. Ruim 30% van het personeelsbestand van de sector is 50 jaar of ouder. Op basis van rechtpositionele afspraken is de inzetbaarheid van deze groep medewerkers al lager dan gemiddeld. Daarnaast is het sterk van individuele factoren afhankelijk of en in welke mate de functie volledig kan worden uitgeoefend. De eerste stappen om invulling te geven aan een leeftijdsbewust personeelsbeleid in de sector zijn inmiddels al gezet. Uitbreiding taken Met onder andere de implementatie van de SUWI-wetgeving, de verzwaring van registratie en rapportage-eisen van het rijk heeft er geleidelijk aan uitbreiding van het takkenpakket plaats gevonden. Voorstel (aan college): Bij de behandeling van de Perspectiefnota 2003 - 2006 een voorstel nieuw beleid in de integrale afwegingen mee te nemen van 227.000,- (f. 500.242,17) in verband met de wijziging van het cliënten bestand, de vergrijzing van het personeel en de uitbreiding van taken van de sector Sociale Zaken of een voorstel uit te werken tot inkrimping van het takenpakket van de sector ter financiering van uitvoeringskosten ter hoogte van dit bedrag. 5.3 Voorstel versterking regie- en inkoop, onderzoek en controle In hoofdstuk 1 zijn de belangrijkste leerpunten van het Taakstellend Activeringsbeleid aangegeven. De sector Additionele Werkgelegenheid heeft zich als opdrachtgever ontwikkeld op het terrein van Werk en Inkomen. Gedurende de afgelopen vier jaar heeft dit binnen het bestaande budget plaatsgevonden. De taken en verantwoordelijkheden zijn met de ontwikkeling van het opdrachtgeverschap sterk uitgegroeid. Voor een verdergaande professionalisering van de regiefunctie van de sector is investering noodzakelijk. Het gaat hier om vergroting van de onderzoeks- en controlecapaciteit om de gemaakte afspraken goed te kunnen te volgen en te kunnen toetsen op kwaliteit. Dit is zowel ten behoeve van extern onderzoek en controle als ter versterking van de eigen bedrijfsvoering. Investering is ook noodzakelijk in de versterking van de inkoop- en beleidsregie gezien de toegenomen complexiteit van de reïntegratiemarkt en de uitbreiding van beleidsregie naar inkomensvoorziening. Budget versterking inkoop- en regie-, onderzoek- en controlefunctie AW Evaluatie-onderzoek kwaliteit contracten 90.000,- Inkoop- en beleidsregie (1 fte) 73.000,- Bedrijfsvoering (1/2 fte) 39.000,- Accountantscontrole 11.000.- Totaal: 213.000 (f. 469.390,23) Voorstel (aan college): Een structureel budget beschikbaar stellen van 213.000,00 (f. 469.390,23) ten behoeve van de versterking van de inkoop,- regie, onderzoek- en controlefunctie en dit bedrag te dekken ten laste van de op de begroting 2002 en volgende jaren van de dienst Welzijn, sector Additionele Werkgelegenheid beschikbare, eigen gemeentelijke middelen voor uitvoering van het reïntegratiebeleid. 30 Lokale Agenda voor de Toekomst 5.4 Voorstel publiek opdrachtgever - opdrachtnemerschap De sectoren Sociale Zaken en Additionele Werkgelegenheid hebben de afgelopen jaren gewerkt aan het vormgeven van de opdrachtgever-opdrachtnemerrelatie. Deze is geleidelijk aan uitgebreid naar het volledige terrein van Werk en Inkomen. In Hoofdstuk 1 is een aantal knelpunten benoemd van deze organisatievorm. Voorstel (aan college): De directeur Welzijn de opdracht geven om een voorstel te doen voor een nadere invulling van het publiek opdrachtgever - opdrachtnemerschap. 31

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 281