Lokale Agenda voor de Toekomst
'-ê''
Vergrijzing personeelsbestand
De inzetbaarheid van het personeel vermindert door de vergrijzing. Ruim 30% van het
personeelsbestand van de sector is 50 jaar of ouder. Op basis van rechtpositionele
afspraken is de inzetbaarheid van deze groep medewerkers al lager dan gemiddeld.
Daarnaast is het sterk van individuele factoren afhankelijk of en in welke mate de
functie volledig kan worden uitgeoefend. De eerste stappen om invulling te geven aan
een leeftijdsbewust personeelsbeleid in de sector zijn inmiddels al gezet.
Uitbreiding taken
Met onder andere de implementatie van de SUWI-wetgeving, de verzwaring van
registratie en rapportage-eisen van het rijk heeft er geleidelijk aan uitbreiding van het
takkenpakket plaats gevonden.
Voorstel (aan college):
Bij de behandeling van de Perspectiefnota 2003 - 2006 een voorstel nieuw beleid in de
integrale afwegingen mee te nemen van 227.000,- (f. 500.242,17) in verband met de
wijziging van het cliënten bestand, de vergrijzing van het personeel en de uitbreiding
van taken van de sector Sociale Zaken of een voorstel uit te werken tot inkrimping van
het takenpakket van de sector ter financiering van uitvoeringskosten ter hoogte van dit
bedrag.
5.3 Voorstel versterking regie- en inkoop, onderzoek en controle
In hoofdstuk 1 zijn de belangrijkste leerpunten van het Taakstellend Activeringsbeleid
aangegeven. De sector Additionele Werkgelegenheid heeft zich als opdrachtgever
ontwikkeld op het terrein van Werk en Inkomen. Gedurende de afgelopen vier jaar heeft
dit binnen het bestaande budget plaatsgevonden. De taken en verantwoordelijkheden
zijn met de ontwikkeling van het opdrachtgeverschap sterk uitgegroeid. Voor een
verdergaande professionalisering van de regiefunctie van de sector is investering
noodzakelijk. Het gaat hier om vergroting van de onderzoeks- en controlecapaciteit om
de gemaakte afspraken goed te kunnen te volgen en te kunnen toetsen op kwaliteit. Dit
is zowel ten behoeve van extern onderzoek en controle als ter versterking van de eigen
bedrijfsvoering. Investering is ook noodzakelijk in de versterking van de inkoop- en
beleidsregie gezien de toegenomen complexiteit van de reïntegratiemarkt en de
uitbreiding van beleidsregie naar inkomensvoorziening.
Budget versterking inkoop- en regie-, onderzoek- en controlefunctie AW
Evaluatie-onderzoek kwaliteit contracten 90.000,-
Inkoop- en beleidsregie (1 fte) 73.000,-
Bedrijfsvoering (1/2 fte) 39.000,-
Accountantscontrole 11.000.-
Totaal: 213.000 (f. 469.390,23)
Voorstel (aan college):
Een structureel budget beschikbaar stellen van 213.000,00 (f. 469.390,23) ten behoeve
van de versterking van de inkoop,- regie, onderzoek- en controlefunctie en dit bedrag te
dekken ten laste van de op de begroting 2002 en volgende jaren van de dienst Welzijn,
sector Additionele Werkgelegenheid beschikbare, eigen gemeentelijke middelen voor
uitvoering van het reïntegratiebeleid.
30
Lokale Agenda voor de Toekomst
5.4 Voorstel publiek opdrachtgever - opdrachtnemerschap
De sectoren Sociale Zaken en Additionele Werkgelegenheid hebben de afgelopen jaren
gewerkt aan het vormgeven van de opdrachtgever-opdrachtnemerrelatie. Deze is
geleidelijk aan uitgebreid naar het volledige terrein van Werk en Inkomen. In Hoofdstuk
1 is een aantal knelpunten benoemd van deze organisatievorm.
Voorstel (aan college):
De directeur Welzijn de opdracht geven om een voorstel te doen voor een nadere
invulling van het publiek opdrachtgever - opdrachtnemerschap.
31