Lokale Agenda voor de Toekomst en/of zorg, zodat bestaande belemmeringen waar mogelijk worden weggenomen en verdere probleemcumulatie en/of sociaal isolement waar mogelijk voorkomen wordt. De G26 streven er naar om zo mogelijk voor 1 juli 2002 en uiterlijk per 31 december 2002 voor alle huidige Abw-cliënten hebben vastgesteld wat het ontwikkelings-, activerings-en/of uitstroomperspectief is en doen hierover uiterlijk 1 juli 2003 op bestandsniveau verslag aan de Minister. In combinatie met de doorlichting van het bestand wordt met clienten een afspraak gemaakt over het volgen van een traject, dan wel vindt besluitvorming plaats over het eventueel verlenen van een individuele ontheffing van een of meer de in artikel 113 Abw genoemde arbeidsverplichtingen. Werkloze etnische minderheden zullen minimaal naar evenredigheid deelnemen aan de sluitende keten van reïntegratie. Gestreefd wordt naar een evenredige uitstroom uit de Abw. Voor de groep oudkomers zal de G26 duale trajecten ontwikkelen; taalcursussen gecombineerd met reïntegratieactiviteiten. De G26 ontvangen van de Minister een extra bijdrage voor de intensieve activering van nieuwkomers (statushouders asiel). Ten behoeve van clienten die op een traject worden geplaatst, is in het kader van dit plan een bedrag van f. 8.908.701,- beschikbaar, te verdelen over de jaren 2001 t/m 2002. De toedeling van deze bijdrage vindt plaats op basis van aantallen vvtv-ers per 1 december 2000. De wijze van verantwoording wordt geregeld bij beschikking, waarbij zoveel mogelijk wordt aangesloten bij het bepaalde in artikel 12.3 en 12.4 van dit plan van aanpak. 3. Een sluitende keten van participatie, reïntegratie en werk voor de groepen die per 1 januari 2002 onder de zorgplicht van de gemeenten vallen. 3.1De G26 streven er naar om in regionaal verband en in samenwerking met het CWI en de uitvoeringsinstellingen sociale zekerheid zo mogelijk op 1 juli 2002 en uiterlijk op 31 december 2002 inzicht te hebben in de samenstelling van en de dynamiek binnen het bestand niet werkende werkzoekenden zonder uitkering of met een uitkering op basis van de Algemene nabestaandenwet; een plan van aanpak ontwikkeld te hebben voor een sluitende keten van reïntegratie en toeleiding van deze doelgroep naar arbeid, sociale activering en/of zorg. De G26 spannen zich in om met ingang van 1 januari 2002 de sluitende aanpak voor nieuwe niet-uitkeringsgerechtigden zoveel mogelijk te realiseren. 3.2. De G26 zullen op basis van de onder 3.1 bedoelde analyse in de tweede helft van 2002 nadere afspraken maken over de activeringsinzet ten aanzien van deze doelgroep in termen van het aantal aan deze doelgroep aan te bieden trajecten en de te prognotiseren uitstroom naar (gesubsidieerd) werk. 3.3. De uitvoeringskosten van casemanagement voor niet- uitkeringsgerechtigden vallen buiten de hier te maken afspraken. De G26 verzoeken de Minister op korte termijn het overleg tussen het Ministerie en de VNG af te ronden, zodat ruim voor 1 januari 2002 inzicht is in de noodzakelijke bekostiging van uitvoeringskosten voor deze doelgroep. 36 Lokale Agenda voor de Toekomst 4. Uitstroom uit de WIW naar regulier werk 4.1De G26 stellen zich ten doel de positieve uitstroom uit de WIW (naar regulier werk, een werkervaringsplaats of scholing) van de na 1 januari 1998 ingestroomde WlW-ers te brengen op het landelijk gemiddelde (in 2002 tenminste 30%). 5. Kinderopvang 5.1De G26 ontvangen van de Minister van SZW een extra bijdrage aan de intensivering van de kinderopvang ten behoeve van cliënten die op een traject worden geplaatst in het kader van dit plan. De G26 gaan uit van een budget van 52 miljoen, naar rato van het aantal trajecten te verdelen over de jaren 2001 t/m 2004. Deze bijdrage wordt nader over de G26 gemeenten verdeeld op basis van het aantal eenoudergezinnen per 1 januari 2000. 5.2. De bijdrage kinderopvang wordt verstrekt ten behoeve van extra ruimte om in de volgende met kinderopvang samenhangende kosten te kunnen voorzien: overbrugging van de periode tussen het ene en het andere traject of tussen traject en werkaanvaarding meerkosten van experimentele en daardoor duurdere vormen van kinderopvang, zoals nachtopvang en flexibele opvang collectieve kinderopvang gekoppeld aan scholingsinstellingen en informele opvang als tijdelijke oplossing, zolang nog geen formele kinderopvang beschikbaar is informele opvang als tijdelijke oplossing bij acute behoefte aan kinderopvang in verband met de start van een traject dan wel werkaanvaarding, zolang nog geen formele kinderopvang beschikbaar is vervoerskosten van kinderen naar hun opvangadres 6. Armoedebeleid en het gemeentelijk minimabeleid 6.1 De G26 verplichten zich tot een heroriëntatie op het gemeentelijk minimabeleid en zullen nagaan of dit in voldoende mate bijdraagt tot activering en sociale participatie van inwoners met een laag inkomen. 6.2. De G26 zullen onderzoeken of inwoners die gebruik maken van het gemeentelijk minimabeleid behoefte hebben aan aanvullende ondersteuning bijvoorbeeld op het gebied van sociale activering of schuldhulpverlening en ernaar streven om uiterlijk 1 januari 2003 hierover nadere afspraken te maken met partners in de keten van activering, arbeidstoeleiding en zorg. 6.3. De G26 stellen zich verder ten doel om door een gerichte inzet op schuldhulpverlening de financiële problematiek van met name langdurig uitkeringsgerechtigden te verlichten, hen te stimuleren tot sociale participatie en eventuele financiële drempels bij sociale participatie zoveel mogelijk weg te nemen. 6.4. De G26 zullen voortaan in het jaarlijks aan de gemeenteraad uit te brengen beleidsverslag en het verslag over de uitvoering aan de Minister vermelden wat de trendmatige ontwikkeling van het aantal inwoners met een laag inkomen is, volgens berekeningen op basis van de COELO-methodiek. 6.5. De G26 zullen de voorlichting aan de burgers versterken en door inzet van ICT-instrumenten inzicht bieden in het gemeentelijk aanbod van 37

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 284