Beleidsplan Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2002
Positie van allochtonen in het reïntegratiebeleidDoor de individuele maatwerk-
aanpak in de Leeuwarder achterstandsbestrijding is er geen specifieke aandacht
voor allochtonen. Deze personen krijgen immers net als alle andere werkzoekenden
een individuele benadering, zodat ook voor hen het beste gezocht wordt.
Leeuwarden heeft zich de norm opgelegd dat de werkloze etnische minderheden
naar evenredigheid gebruik maken van het reïntegratie-instrumentarium. Om dit te
waarborgen is een onderzoek naar de positie van allochtonen in het
reïntegratiebeleid in 2002 gewenst.
Uitvoeringsorganisatie: de nadruk op werk, activering, maatschappelijke
participatie of zorg- en hulpverlening vergt aanpassingen in de
uitvoeringsorganisatie. Daartoe heeft de sector Sociale Zaken het voornemen tot
reorganisatie. Dit voorstel zal, in afwachting van de reactie van de
Ondernemingsraad, vermoedelijk begin 2002 geïmplementeerd kunnen worden. De
afgelopen jaren is in de organisatieverandering van Sociale Zaken aandacht
besteedt aan de methodiek-ontwikkeling van het casemanagement. Het ministerie
van SZW stimuleert gemeenten nu met de implementatie en uitvoering van het
casemanagement door een vergoeding voor de uitvoeringskosten af te spreken.
Implementatie van het casemanagement zal in Leeuwarden in 2002 worden
afgerond.
Beleidsplan Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2002
2 INKOMEN
2.1 Werk boven Inkomen
Inkomensbeleid ondersteunt reïntegratie, deze lijn wordt landelijk steeds meer
benadrukt. In de Lokale Agenda voor de Toekomst geeft de gemeente Leeuwarden
uitwerking aan dit gedachtengoed. Het Centrum voor Werk en Inkomen vervult hierbij
een belangrijke rol. Allereerst door invulling te geven aan de poortwachtersfunctie,
waarbij de instroom in de bijstand zo veel mogelijk wordt beperkt. Daarnaast voert men
op het CWI actieve controles uit gedurende de eerste zes maanden van de
uitkeringsduur. Door uitkeringsgerechtigden snel te activeren voor
arbeidsmarkttoeleiding wordt de kans op langdurige uitkeringsafhankelijkheid
verminderd. Als de uitkeringsafhankelijkheid voortduurt zal de casemanager van
Sociale Zaken - waar mogelijk - de uitkeringsduur trachten te beperken met behulp van
het reïntegratie-instrumentarium, handhaving van verplichtingen en toepassing van het
sanctiebeleid. Inkomensvoorziening is in deze situatie noodzakelijk maar staat altijd ten
dienste van reïntegratie. Ook het gemeentelijke armoedebeleid zal meer ten dienste
komen te staan van de reïntegratie.
In de Lokale Agenda voor de Toekomst wordt gesignaleerd dat de publieke taak zich in
de toekomst vooral zal concentreren op het organiseren en aanbieden van werk voor
personen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt en op een efficiëntie verbetering van
een rechtmatige inkomensvoorziening. De uitkeringsverstrekking zal in Leeuwarden
hierdoor in toenemende mate verschuiven naar de back-office organisatie, waardoor er
meer ruimte ontstaat voor een breed (integraal) dienstverlenend maar niet
gespecialiseerd takenpakket van de casemanager, met de nadruk op activering. De
casemanager is het schakelpunt tussen de uitvoering van de reïntegratie en de
uitkeringsverzorging.
2.2 Beleidsontwikkelingen
SIOD: Met ingang van 1-1-2002 wordt de Sociale Inlichtingen- en
Opsporingsdienst (SIOD) opgericht en ondergebracht bij het ministerie van SZW.
Deze centrale opsporingsdienst zal de zware opsporingszaken gaan afhandelen. Het
merendeel van de opsporing van bijstandsfraude blijft derhalve onder de
verantwoordelijkheid van gemeenten. De oprichting van de SIOD geeft een
toename van de landelijke opsporingscapaciteit. Dit betekent dat er geen
gedwongen personeelsoverdracht van gemeenten naar de SIOD zal plaatsvinden;
evenmin zal er een uitname uit het gemeentefonds plaatsvinden. Concreet betekent
het dat de gemeente met ingang van 2002 fraudezaken vanaf 34.034,-
(f. 75.000,-) voordraagt aan een regionaal selectie-overleg. Het selectieoverleg,
waarin gemeenten zijn vertegenwoordigd, besluit aan de hand van vooraf
7