Beleidsplan Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2002 Positie van allochtonen in het reïntegratiebeleidDoor de individuele maatwerk- aanpak in de Leeuwarder achterstandsbestrijding is er geen specifieke aandacht voor allochtonen. Deze personen krijgen immers net als alle andere werkzoekenden een individuele benadering, zodat ook voor hen het beste gezocht wordt. Leeuwarden heeft zich de norm opgelegd dat de werkloze etnische minderheden naar evenredigheid gebruik maken van het reïntegratie-instrumentarium. Om dit te waarborgen is een onderzoek naar de positie van allochtonen in het reïntegratiebeleid in 2002 gewenst. Uitvoeringsorganisatie: de nadruk op werk, activering, maatschappelijke participatie of zorg- en hulpverlening vergt aanpassingen in de uitvoeringsorganisatie. Daartoe heeft de sector Sociale Zaken het voornemen tot reorganisatie. Dit voorstel zal, in afwachting van de reactie van de Ondernemingsraad, vermoedelijk begin 2002 geïmplementeerd kunnen worden. De afgelopen jaren is in de organisatieverandering van Sociale Zaken aandacht besteedt aan de methodiek-ontwikkeling van het casemanagement. Het ministerie van SZW stimuleert gemeenten nu met de implementatie en uitvoering van het casemanagement door een vergoeding voor de uitvoeringskosten af te spreken. Implementatie van het casemanagement zal in Leeuwarden in 2002 worden afgerond. Beleidsplan Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2002 2 INKOMEN 2.1 Werk boven Inkomen Inkomensbeleid ondersteunt reïntegratie, deze lijn wordt landelijk steeds meer benadrukt. In de Lokale Agenda voor de Toekomst geeft de gemeente Leeuwarden uitwerking aan dit gedachtengoed. Het Centrum voor Werk en Inkomen vervult hierbij een belangrijke rol. Allereerst door invulling te geven aan de poortwachtersfunctie, waarbij de instroom in de bijstand zo veel mogelijk wordt beperkt. Daarnaast voert men op het CWI actieve controles uit gedurende de eerste zes maanden van de uitkeringsduur. Door uitkeringsgerechtigden snel te activeren voor arbeidsmarkttoeleiding wordt de kans op langdurige uitkeringsafhankelijkheid verminderd. Als de uitkeringsafhankelijkheid voortduurt zal de casemanager van Sociale Zaken - waar mogelijk - de uitkeringsduur trachten te beperken met behulp van het reïntegratie-instrumentarium, handhaving van verplichtingen en toepassing van het sanctiebeleid. Inkomensvoorziening is in deze situatie noodzakelijk maar staat altijd ten dienste van reïntegratie. Ook het gemeentelijke armoedebeleid zal meer ten dienste komen te staan van de reïntegratie. In de Lokale Agenda voor de Toekomst wordt gesignaleerd dat de publieke taak zich in de toekomst vooral zal concentreren op het organiseren en aanbieden van werk voor personen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt en op een efficiëntie verbetering van een rechtmatige inkomensvoorziening. De uitkeringsverstrekking zal in Leeuwarden hierdoor in toenemende mate verschuiven naar de back-office organisatie, waardoor er meer ruimte ontstaat voor een breed (integraal) dienstverlenend maar niet gespecialiseerd takenpakket van de casemanager, met de nadruk op activering. De casemanager is het schakelpunt tussen de uitvoering van de reïntegratie en de uitkeringsverzorging. 2.2 Beleidsontwikkelingen SIOD: Met ingang van 1-1-2002 wordt de Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (SIOD) opgericht en ondergebracht bij het ministerie van SZW. Deze centrale opsporingsdienst zal de zware opsporingszaken gaan afhandelen. Het merendeel van de opsporing van bijstandsfraude blijft derhalve onder de verantwoordelijkheid van gemeenten. De oprichting van de SIOD geeft een toename van de landelijke opsporingscapaciteit. Dit betekent dat er geen gedwongen personeelsoverdracht van gemeenten naar de SIOD zal plaatsvinden; evenmin zal er een uitname uit het gemeentefonds plaatsvinden. Concreet betekent het dat de gemeente met ingang van 2002 fraudezaken vanaf 34.034,- (f. 75.000,-) voordraagt aan een regionaal selectie-overleg. Het selectieoverleg, waarin gemeenten zijn vertegenwoordigd, besluit aan de hand van vooraf 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 295