Beleidsplan Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2002 vastgestelde criteria of de aangeboden zaak zich leent om door de SIOD te worden afgedaan. Samenwerkingsverbanden voor opsporing; De rijksoverheid streeft naar een landelijk dekkend netwerk van gemeentelijke opsporingssamenwerkingsverbanden. Uiterlijk 1-1-2004 zal de gemeentelijke opsporing in samenwerkingsverbanden zijn georganiseerd. Er zullen een aantal modellen voor samenwerking worden ontwikkeld door het rijk, waarna gemeenten door middel van een stimuleringsregeling zullen worden geactiveerd om de samenwerking aan te gaan. Doel van de samenwerkingsverbanden is de kwaliteit van opsporing te waarborgen en te verhogen. Door schaalvergroting zal de sociale recherche bij kleinere gemeenten minder kwetsbaar worden. Daarnaast maakt schaalvergroting het mogelijk om de opsporings- en controletaken bij verschillende functionarissen te beleggen. Het kabinet heeft namelijk het standpunt ingenomen dat er een duidelijke scheiding moet komen tussen opsporing en controle. De gemeente Leeuwarden heeft al op beperkte schaal voor de sociale recherche een samenwerkingsverband met omliggende gemeenten. Lang-laag; Er is op het moment van opstellen van dit beleidsplan overleg tussen het ministerie van SZW en de VNG over een mogelijke premieregeling voor uitkeringsgerechtigden die langdurig zijn aangewezen op het bestaansminimum. In hoeverre dit gevolgen kan hebben voor het bestaande armoede-instrumentarium is nog onduidelijk. 2.3 Prestaties Inkomen 2002 De verwachting is dat de daling van het bijstandsbestand zal afvlakken in 2002. In 2001 betrof het gemiddelde bijstandsbestand ongeveer 4.000 cliënten. Voor 2002 wordt een beperkte daling van dit gemiddelde verwacht van ongeveer 50 tot 100 cliënten. Hieronder zijn voor de drie thema's uitkeringsverzorging, handhaving en armoedebestrijding de voorgenomen prestaties opgenomen. Uitkeringsverzorging Aanvragen 2.560 aanvragen Onderhoud 8.500 mutaties met rapportages en wijzigingsformulieren Betalingen 48.000 periodieke betalingen 21.000 doorbetalingen en inhoudingen 8 Beleidsplan Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2002 Handhaving Fraude-onderzoeken 300 onderzoeken Processen verbaal 35 processen verbaal Opleggen maatregelen arbeidsverplichtingen 300 maatregelen Boete-onderzoeken 220 onderzoeken Debiteurenbeheer 3.500 debiteuren met 5.500 vorderingen Verhaalsbeheer 790 onderhoudsplichtigen Bezwaar en beroep 430 verzoekschriften Kenmerken debiteurenbestand per 1-1-2001 Totale vorderingenbestand: 3.574 vorderingen Gemiddelde schuld per debiteur: 1.856,- (f. 4090,-) Totaal aantal fraude vorderingen: 2.594 vorderingen Totaalsaldo fraudevorderingen: €5.034.691 (f. 11.095.000,-) Armoedebestrijding Reguliere bijzondere bijstand 1.800 aanvragen Categoriale bijzondere bijstand 2.750 verstrekkingen Kwijtscheldingen 340.335,- (f. 750.000,-kwijtschelding Collectieve ziektenkostenverzekering 4.200 deelnemers Schuldhulpverlening 85 aanmeldingen Declaratieregeling 2.400 vergoedingen en vouchers 2.3 Beleidsagenda Inkomen 2002 Handhavings- en fraudebeleid In 2002 zal er een samenhangende visie opgesteld worden over de ontwikkelingen op het terrein van handhaving en fraudebestrijding. De oprichting van de SIOD, de mogelijkheid voor regionale samenwerkingsverbanden, de positie van het Regionale Interdisciplinaire Fraudeteam (RIF) en het eigen lokale handhavingsbeleid in relatie tot reïntegratie zullen in deze verkenning aan de orde komen. Inzicht en verantuvording; in de Lokale Agenda voor de Toekomst staat het doel opgenomen om in het beleidsplan kwantitatieve en kwalitatieve doelstellingen op te nemen voor fraudepreventie en -bestrijding. Zie daarvoor paragraaf 2.2. Daarnaast zal via het beleidsverslag en het intern controle verslag verantwoording aan de raad en minister worden afgelegd over de uitvoering van het handhavingsbeleid. 9

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 296