Beleidsplan Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2002
vastgestelde criteria of de aangeboden zaak zich leent om door de SIOD te worden
afgedaan.
Samenwerkingsverbanden voor opsporing; De rijksoverheid streeft naar een
landelijk dekkend netwerk van gemeentelijke opsporingssamenwerkingsverbanden.
Uiterlijk 1-1-2004 zal de gemeentelijke opsporing in samenwerkingsverbanden zijn
georganiseerd. Er zullen een aantal modellen voor samenwerking worden
ontwikkeld door het rijk, waarna gemeenten door middel van een
stimuleringsregeling zullen worden geactiveerd om de samenwerking aan te gaan.
Doel van de samenwerkingsverbanden is de kwaliteit van opsporing te waarborgen
en te verhogen. Door schaalvergroting zal de sociale recherche bij kleinere
gemeenten minder kwetsbaar worden. Daarnaast maakt schaalvergroting het
mogelijk om de opsporings- en controletaken bij verschillende functionarissen te
beleggen. Het kabinet heeft namelijk het standpunt ingenomen dat er een duidelijke
scheiding moet komen tussen opsporing en controle. De gemeente Leeuwarden
heeft al op beperkte schaal voor de sociale recherche een samenwerkingsverband
met omliggende gemeenten.
Lang-laag; Er is op het moment van opstellen van dit beleidsplan overleg tussen
het ministerie van SZW en de VNG over een mogelijke premieregeling voor
uitkeringsgerechtigden die langdurig zijn aangewezen op het bestaansminimum. In
hoeverre dit gevolgen kan hebben voor het bestaande armoede-instrumentarium is
nog onduidelijk.
2.3 Prestaties Inkomen 2002
De verwachting is dat de daling van het bijstandsbestand zal afvlakken in 2002. In 2001
betrof het gemiddelde bijstandsbestand ongeveer 4.000 cliënten. Voor 2002 wordt een
beperkte daling van dit gemiddelde verwacht van ongeveer 50 tot 100 cliënten.
Hieronder zijn voor de drie thema's uitkeringsverzorging, handhaving en
armoedebestrijding de voorgenomen prestaties opgenomen.
Uitkeringsverzorging
Aanvragen
2.560 aanvragen
Onderhoud
8.500 mutaties met rapportages en
wijzigingsformulieren
Betalingen
48.000 periodieke betalingen
21.000 doorbetalingen en inhoudingen
8
Beleidsplan Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2002
Handhaving
Fraude-onderzoeken
300 onderzoeken
Processen verbaal
35 processen verbaal
Opleggen maatregelen
arbeidsverplichtingen
300 maatregelen
Boete-onderzoeken
220 onderzoeken
Debiteurenbeheer
3.500 debiteuren met
5.500 vorderingen
Verhaalsbeheer
790 onderhoudsplichtigen
Bezwaar en beroep
430 verzoekschriften
Kenmerken debiteurenbestand per 1-1-2001
Totale vorderingenbestand: 3.574 vorderingen
Gemiddelde schuld per debiteur: 1.856,- (f. 4090,-)
Totaal aantal fraude vorderingen: 2.594 vorderingen
Totaalsaldo fraudevorderingen: €5.034.691 (f. 11.095.000,-)
Armoedebestrijding
Reguliere bijzondere bijstand
1.800 aanvragen
Categoriale bijzondere bijstand
2.750 verstrekkingen
Kwijtscheldingen
340.335,- (f. 750.000,-kwijtschelding
Collectieve ziektenkostenverzekering
4.200 deelnemers
Schuldhulpverlening
85 aanmeldingen
Declaratieregeling
2.400 vergoedingen en vouchers
2.3 Beleidsagenda Inkomen 2002
Handhavings- en fraudebeleid
In 2002 zal er een samenhangende visie opgesteld worden over de ontwikkelingen
op het terrein van handhaving en fraudebestrijding. De oprichting van de SIOD, de
mogelijkheid voor regionale samenwerkingsverbanden, de positie van het
Regionale Interdisciplinaire Fraudeteam (RIF) en het eigen lokale
handhavingsbeleid in relatie tot reïntegratie zullen in deze verkenning aan de orde
komen.
Inzicht en verantuvording; in de Lokale Agenda voor de Toekomst staat het doel
opgenomen om in het beleidsplan kwantitatieve en kwalitatieve doelstellingen op te
nemen voor fraudepreventie en -bestrijding. Zie daarvoor paragraaf 2.2. Daarnaast
zal via het beleidsverslag en het intern controle verslag verantwoording aan de raad
en minister worden afgelegd over de uitvoering van het handhavingsbeleid.
9