Beleidsplan Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2002
Armoedemonitor; In de Lokale Agenda voor de Toekomst heeft Leeuwarden zich
de realisatie van een armoedemonitor ten doel gesteld. Het college van B&W heeft
de sector Additionele Werkgelegenheid de opdracht gegeven een verkenning te
maken voor het ontwikkelen van een armoedemonitor. Aanleiding voor dit besluit
was de niet afdoende beschikbaarheid van feitelijke informatie over de stand van de
armoede in Leeuwarden. In de verslaglegging aan de gemeenteraad en het
ministerie zal gebruik worden gemaakt van de resultaten van de armoedemonitor.
Heroriëntatie gemeentelijk minimabeleid; om het armoedebeleid een
ondersteunende rol te geven voor activering en sociale participatie van de burgers
is een heroriëntatie van het gemeentelijk minimabeleid voorgenomen in 2002.
Daartoe is nog wel het wachten op eventuele wijziging van de landelijke kaders.
Inventarisatie aanvullende ondersteuning; onder de gebruikers van het
minimabeleid zal de gemeente inventariseren naar de behoefte voor aanvullende
ondersteuning op het gebied van bijvoorbeeld sociale activering of
schuldhulpverlening.
Beleidsplan Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2002
3 VOORLICHTING EN CLIËNTENPARTICIPATIE
3.1 Voorlichting
Voorlichting is een belangrijke component van het werk van Sociale Zaken. Als de
cliënt goed geïnformeerd is, weet wat zijn rechten en verplichtingen zijn en welke
risico's hij loopt bij het niet naleven van die verplichtingen zal hij zich sneller
conformeren aan de regels en beter gebruik maken van voorzieningen.
Het gemeentebestuur heeft tot taak zorg te dragen voor een doeltreffende voorlichting in
de gemeente voor de verlening van bijstand. Met het geven van actieve voorlichting wil
de gemeente de volgende doelen bereiken:
betere benutting van voorzieningen;
voldoende bekendheid bij de gebruiker met de rechten en verplichtingen;
voldoen aan de behoefte van de burgers aan algemene informatie.
De casemanager heeft een belangrijke functie in de voorlichting aan cliënten maar dit
geldt natuurlijk ook voor de medewerkers aan de balie. Zij informeren de cliënt via hun
mondelinge, schriftelijke of telefonische contacten.
Daarnaast zijn er binnen de sector twee publieksvoorlichters werkzaam. Zij zijn belast
met o.a.:
het uitbreiden en onderhouden van een folderlijn in huisstijl;
het signaleren van (algemene) onvolkomenheden in het verkeer tussen organisatie
en cliënt;
het geven van algemene voorlichting via de lokale media, waaronder de rubriek
Verstand van Bijstand in Huis aan Huis;
het publicitair begeleiden van ontwikkelingen op het werkterrein van Sociale
Zaken, zoals wijzigingen in wet- en regelgeving.
De publieksvoorlichter informeert, via spreekbeurten, overleg of anderszins, ook
regelmatig andere instellingen en organisaties, zoals het maatschappelijk werk,
jeugdzorginstellingen en cliëntenorganisaties en onderhoudt contacten met deze.
In de Lokale Agenda voor de Toekomst heeft de gemeente zich ten doel gesteld de
voorlichting aan burgers te versterken en door inzet van ICT-instrumenten inzicht te
bieden in het gemeentelijk aanbod van activiteiten, dienstverlening en projecten in het
kader van minimabeleid, activering, arbeidstoeleiding en zorg en de
samenwerkingsrelaties met andere partners in de keten van zorg, participatie en
reïntegratie.
11