Blad 2 Systeem van beoordeling van de verzoeken op basis van artikel 4 9 WRO De SAOZ beoordeelt in haar adviezen of artikel 4 9 WRO kan worden toegepast. Volgens artikel 4 9 WRO (zoals deze gold voor de wijziging van 3 april 2000) kent de gemeenteraad "voor zover blijkt dat een belanghebbende ten gevolge van: a. de bepalingen van een bestemmingsplan, b. het besluit omtrent vrijstelling, als bedoeld in de artikelen 17, 18, 18a of 19, schade lijdt of zal lijden, welke redelijkerwijs niet of niet geheel te zijnen laste behoort te blijven en waarvan de vergoeding niet of niet voldoende door aankoop, onteigening of anderszins is verzekerd op zijn verzoek een naar billijkheid te bepalen schadevergoeding toe Er wordt in de rapporten door de SAOZ nagegaan of verzoekers belanghebbenden zijn. De kernvraag die in de rapporten aan de orde komt is of er sprake is van schade. Bij de beoordeling daarvan moet de schadeveroorzakende planologische maatregel worden vergeleken met het voordien geldende planologische regime. Voor wat betreft het oude planologische regime is niet de feitelijke situatie van belang, maar wat op grond van dat regime maximaal kon worden gerealiseerd, ongeacht de vraag of verwezenlijking daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Er moet ook een causaal verband worden aangetoond tussen de schade en het gewijzigde planologische regime. Verder dient de vraag aan de orde te komen of de schade geheel of gedeeltelijk door de verzoekers zelf moet worden gedragen of dat de gemeentelijke overheid de schade aan de verzoekers moet vergoeden. De planschade wordt namelijk volgens de wettekst niet (geheel) vergoed als de schadevergoeding op een andere manier is verzekerd, of indien de schade redelijkerwijs geheel of ten dele ten laste van de belanghebbende moet blijven. Bij dit laatste gaat het om de vraag naar de omvang van de aansprakelijkheid. Deze vraag komt in het vervolg van dit raadsvoorstel uitvoeriger aan de orde (zie hieronder) Enkele bewoners hebben opmerkingen gemaakt naar aanleiding van de toegezonden adviezen van de SAOZ; deze brieven liggen eveneens voor u ter inzage. Aanvullende rapporten SAOZ Voor twee verzoekers (Goutumerdyk 75 en Brédyk 41) heeft de SAOZ aanvullende adviezen gemaakt, die eveneens voor u bij de stukken ter inzage liggen (de SAOZ heeft haar oorspronkelijke adviezen gehandhaafd). Blad 3 Belanghebbenden Of iemand belanghebbende is hangt onder andere af van de vraag of een verzoeker op het moment van de schade- veroorzakende feit eigenaar was van de onroerende zaak. De bovengenoemde negen verzoekers zijn volgens de SAOZ allen belanghebbenden Beschrijving van de onroerende zaken en de nabije omgeving van de onroerende zaken van verzoekers In de SAOZ-adviezen wordt een uitgebreide beschrijving gegeven van de onroerende zaken van verzoekers en van de nabije omgeving daarvan. Hiervoor verwijzen wij u kortheidshalve naar de inhoud van deze adviezen. Samenvatting gegevens van de onroerende zaken en nabije omgeving Samengevat kan worden vastgesteld dat het belangrijkste gegeven is dat er voorheen een situatie was aan de Goutumerdyk, waarbij alleen de zuidzijde van de Goutumerdyk voornamelijk met vrijstaande woningen was bebouwd. Dit is nu veranderd, vanwege een nieuw ruimtelijk plan, het bestemmingsplan "Goutum-Noord" en de "Correctieve Herziening van het bestemmingsplan Goutum-Noord"In deze nieuwe situatie zijn aan de noordzijde van de Goutumerdyk ook woningen gebouwd in het gebied met de bestemming Woondoeleinden klasse II", terwijl voorts sprake is van de bestemming "Gemengde doeleinden"Voorheen" was aan de noordzijde alleen weiland, nu zijn er op deze plaats aan de noordkant van de Goutumerdyk, tegenover de woningen van verzoekers, nieuwe woningen en het bedrijfsgebouw van de firma Feikema gerealiseerd. De afstand tussen de perceelsgrenzen varieert van 10-12 m. De afstand tussen de bestaande woningen en de nieuwe bebouwing varieert van 27- 30 m. Overigens dient reeds in dit verband te worden opgemerkt dat, afgezien van de nieuwbouw, in de loop van de tijd ook langs de noordzijde van de Goutumerdyk reeds bebouwing was ontstaan; gerekend vanaf het kruispunt met de Wergeasterdyk was ongeveer een derde deel bebouwd met vrijstaande woningen. Planologische situatie van vóór de planologische verandering De SAOZ gaat in haar rapporten in op de planologische situatie van vóór de bestemmingswijziging. Volgens het voorheen geldende bestemmingsplan Wiardaburen" gold ter plaatse waar nu sprake is van de bestemmingen "Woonbebouwing klasse II" en "Gemengde doeleinden", op gronden direct ten noorden van de Goutumerdyk, de bestemming "Agrarisch doeleinden"Deze bestemming gold ook voor het gebied noordelijk van de Wergeasterdyk. De gronden met de bestemming "Agrarische doeleinden" waren o.a. bestemd voor de bedrijfsvoering van agrarische bedrijven.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 303