Blad 2 ontdekt, worden de werkzaamheden stilgelegd en volgt overleg omtrent de te nemen stappen. Kortom de werkwijze is dusdanig dat de directe omgeving (omwonenden, dieren kliniek, ziekenhuis, zwembad en overige instellingen aan de Jelsumerstraat c.a.) hiervan geen hinder ondervindt en de werkzaamheden en dagelijkse gang van zaken gewoon doorgang kunnen vinden. Pas wanneer de blindganger is gevonden en men exact weet welke volgende stappen moeten worden ondernomen, kunnen verscherpte veiligheidsmaatregelen noodzakelijk zijn. Interne voorbereiding. Direct na het bekend worden van de aanwezigheid van de blindganger zijn de interne voorbereidingen gestart. Hiertoe is een ambtelijke werkgroep ingesteld, bestaande uit de volgende disciplines: Gebiedsontwikkeling (projectleiding) AJZ (Juridische- en veiligheidszaken er. verzekeringen) Verkeer (verkeerstechnische zaken) Communicatie (voorlichtingsplan); Ruimtelijke inrichting (civieltechnische zaken); Politie (coördinator explosievenruiming Brandweer (officier repressie) De bestuurlijke verantwoordelijkheid berust bij de portefeuillehouder Openbare Orde en Veiligheid. Financiële aspecten van de operatie. Ten aanzien van de financiële gevolgen van de ruimings-, demontage en verwijderingswerkzaamheden zijn verschillende scenario's mogelijk. Deze zijn afhankelijk van de volgende aspecten 1. de blindganger bevindt zich in "open gebied" en kan dus relatief gemakkelijk worden geruimd; 2. de blindganger bevindt zich onder of in de directe de omgeving van de bebouwing van de kliniek voor gezelschapsdieren, waardoor ingrepen aan het gebouw noodzakelijk zijn om de ruiming goed te laten verlopen; 3. de dagelijkse werkzaamheden van de kliniek en/of instellingen in de directe omgeving moeten worden stilgelegd vanwege de ruiming; 4. er moet evacuatie van de directe omgeving plaatsvinden. Alle genoemde scenario's zijn niet vooraf met zekerheid te stellen, zij zijn afhankelijk van de exacte plek en de hoedanigheid van het explosief. Vandaar dat de uiteindelijke kosten naar inschatting kunnen variëren tussen een bedrag van 1 a 2 miljoen gulden. Rijksvergoeding Op basis van de Rijksbijdrageregeling ruiming explosieven W.O. II (1999) kan een aanmerkelijk deel van de kosten bij Blad 3 het ministerie van Binnenlandse Zaken worden gedeclareerd. Het betreft hier echter uitsluitend de kosten die direct betrekking hebben op het ruimingsproces. Daarenboven zijn de declarabele kosten beperkt tot een hoogte van maximaal 80%. Niet declarabel zijn o.a. de kosten van evacuatie en inkomstenderving aanpalende bedrijven. Tijdens de voorbereidingswerkzaamheden is reeds overleg gepleegd met het Ministerie van BiZa en zijn nadere afspraken gemaakt omtrent de wijze van declareren. Hierbij is wel gesteld dat de gemeente vooraf alle kosten zal moeten dragen. Voorts is gesteld dat het ministerie gebonden is aan een maximaal budget uit de rijkskas en dat de uiteindelijke vergoeding afhankelijk is van de dan nog aanwezige budgettaire ruimte. Kortom, het percentage van 80 is maximaal. Dekking Wij stellen u voor de benodigde middelen te dekken uit de Algemene Reserve en na afronding van het geheel (inclusief de afrekening van het ministerie) een eindrapportage aan uw raad voor te leggen. Onder mededeling, dat de Commissie Bestuur en Middelen u in haar vergadering van 19 december 2001 heeft geadviseerd met het bovenstaande in te stemmen, stellen wij u voor te besluiten overeenkomstig bijgevoegd ontwerp-besluit. Leeuwarden, 10 januari 2002. Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, M. de Boer, burgemeester. dr. A.J. Hofman, secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 30