Blad 2 Het is echter niet voldoende om alleen de linksafstrook op de Overijsselseweg te verlengen en te verdubbelen zonder de afrij capaciteit op de Julianalaan te verbeteren. Gezien de korte lengte van het huidige ritsvak zal de extra capaci teit van de linksafstroken niet volledig benut worden. Derhalve is het nodig - op basis van verkeersintensiteit en benodigde afrijcapaciteit om de linksafstroken te benutten - om op de Julianalaan het ritsvak te verlengen. Door deze maatregel kan er in minder 'groentijd' van de VRI meer verkeer doorstromen. Door de verlenging van de bestaande busbaan is het niet nodig de afrij capaciteit op het Oostergoplein (tussen de Overijsselseweg en de Oostergoweg) te verbeteren. Het openbaar vervoer krijgt bij de VRI voorrang op het overige verkeer en kan dus voor het autoverkeer uit oprijden. Ontwerp In het voorliggende ontwerp is een extra linksafstrook aangebracht op de Overijsselseweg (richting stad in) met een lengte van 190 meter en is de bestaande linksafstrook verlengd tot een lengte van 190 meter. Tevens is de bestaande busstrook op de Overijsselseweg (richting stad in) verlengd tot een lengte van 190 meter. De gevolgen van de extra linksaffer zijn dat de middenberm iets smaller wordt en enigszins richting westen verschuift. Er dient echter voor een fietser en/of voetganger genoeg ruimte te worden gemaakt om in het midden te kunnen wachten. Hierdoor schuiven de rijbanen stad uit enigszins op, evenals de bushalteplaats en het bestaande fietspad aan de westzijde van de Overijsselseweg. Het verlengen van de bestaande busbaan kan ingepast worden in het bestaande profiel, middels het versmallen van de bestaande berm tussen fietspad en rijbanen op de OverijsselsewegOm de extra capaciteit van de verlengde en verdubbelde linksafstrook op de Overijsselseweg te kunnen benutten is het nodig het bestaande ritsvak op de Julianalaan te verlengen. De gevolgen hiervan zijn dat de bestaande parallelweg, ter plaatse van huisnummers 4 tot en met 12, versmald moet worden om ruimte te maken voor de verlenging van het ritsvak. De nieuwe breedte wordt minimaal 3 meter, het trottoir krijgt een breedte van 2 meter. Gevolg hiervan is dat er niet meer geparkeerd kan worden op de parallelweg. Daar de betreffende woningen voorzien zijn van - redelijk lange - opritten en het feit dat bij inventarisatie bleek dat hier veelal geen auto's geparkeerd staan, worden hier geen problemen met betrekking tot parkeren voorzien. Blad 3 Voorstel is het ritsen te laten gebeuren direct na het Van Miereveltplantsoen, dit om de oversteekbaarheid over de Julianalaan ter plaatse van het Van Miereveltplantsoen voor langzaam verkeer in stand te kunnen houden. Voor de over stekende fietser/voetganger is het duidelijker dat er twee rechtdoorgaande autostromen zijn, dan één doorgaande en één ritsende. Dit betreft dan de noordelijke oversteek, de zuidelijke blijft onveranderd. Tevens blijft de mogelijkheid bestaan om in de middenberm te wachten. De oversteekbaarheid over de Julianalaan, ter hoogte van het van Miereveltplantsoen, voor langzaam verkeer, zal door het verlengen van het ritsvak verminderen, de te oversteken breedte van de weg wordt immers meer. De verwachting is echter dat oversteken wel mogelijk blijft omdat de auto- stroom niet constant is, dit doordat de autostroom gedoseerd wordt door de VRI op het Oostergoplein. En tevens worden de autostromen richting Julianalaan geblokkeerd als de fiets- of voetgangersoversteek aangevraagd wordt aan de westzijde van het kruispunt Oostergoplein. Er zullen hierdoor genoeg gaten in de autostroom vallen om te kunnen oversteken. Het is ook mogelijk om per cyclus - indien er geen aanvraag voor overstekend langzaam verkeer is - een oversteek te simuleren en hiermee een hiaat in de auto stroom te maken. Tevens zijn er zowel westelijk als oostelijk mogelijkheden om de Julianalaan over te steken: bij de fiets-/voetgangersoversteek bij de verkeerslichten Oostergoplein of gebruik maken van de oversteekmogelijk- heden bij de minirotonde Julianalaan/HobbemastraatHier is de oversteek niet geregeld via verkeerslichten, maar wel hoeft hier slechts twee maal één rijstrook overgestoken te worden, waarbij eveneens in de middenberm gewacht kan worden. Daar is ook de snelheid van het autoverkeer lager. Tenslotte is het altijd mogelijk om de oversteek van het van Miereveltplantsoen te voorzien van verkeerslichten (zoals kruispunt Gerbrandyweg)of de oostelijke oversteek voor langzaam verkeer onmogelijk te maken en alleen de westelijke te handhaven. Dit punt van aandacht dient in de toekomst scherp in het oog te worden gehouden. Aanpassingen omgeving De voorgestelde veranderingen aan de weg, hebben ook invloed op de bestaande omgeving, onder meer de openbare verlichting, straatmeubilairetc. De openbare verlichting zal daar waar nodig toegevoegd worden, zodanig dat de verlichting voldoet aan normen gesteld in het Beleidsplan Openbare Verlichting. Ook zal de ANWB-bewegwijzering fysiek aangepast moeten worden. Deze zullen verplaatst worden naar voor het begin van de verlengde stroken. Tevens zal het mastmateriaal van de VRI aangepast moeten worden op de nieuwe breedte en de extra rijbaan en zal de regeling kritisch onder de loep worden genomen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 325