Blad 2
Het is echter niet voldoende om alleen de linksafstrook op
de Overijsselseweg te verlengen en te verdubbelen zonder de
afrij capaciteit op de Julianalaan te verbeteren. Gezien de
korte lengte van het huidige ritsvak zal de extra capaci
teit van de linksafstroken niet volledig benut worden.
Derhalve is het nodig - op basis van verkeersintensiteit en
benodigde afrijcapaciteit om de linksafstroken te benutten
- om op de Julianalaan het ritsvak te verlengen. Door deze
maatregel kan er in minder 'groentijd' van de VRI meer
verkeer doorstromen.
Door de verlenging van de bestaande busbaan is het niet
nodig de afrij capaciteit op het Oostergoplein (tussen de
Overijsselseweg en de Oostergoweg) te verbeteren. Het
openbaar vervoer krijgt bij de VRI voorrang op het overige
verkeer en kan dus voor het autoverkeer uit oprijden.
Ontwerp
In het voorliggende ontwerp is een extra linksafstrook
aangebracht op de Overijsselseweg (richting stad in) met
een lengte van 190 meter en is de bestaande linksafstrook
verlengd tot een lengte van 190 meter. Tevens is de
bestaande busstrook op de Overijsselseweg (richting stad
in) verlengd tot een lengte van 190 meter. De gevolgen van
de extra linksaffer zijn dat de middenberm iets smaller
wordt en enigszins richting westen verschuift. Er dient
echter voor een fietser en/of voetganger genoeg ruimte te
worden gemaakt om in het midden te kunnen wachten. Hierdoor
schuiven de rijbanen stad uit enigszins op, evenals de
bushalteplaats en het bestaande fietspad aan de westzijde
van de Overijsselseweg.
Het verlengen van de bestaande busbaan kan ingepast worden
in het bestaande profiel, middels het versmallen van de
bestaande berm tussen fietspad en rijbanen op de
OverijsselsewegOm de extra capaciteit van de verlengde en
verdubbelde linksafstrook op de Overijsselseweg te kunnen
benutten is het nodig het bestaande ritsvak op de
Julianalaan te verlengen. De gevolgen hiervan zijn dat de
bestaande parallelweg, ter plaatse van huisnummers 4 tot en
met 12, versmald moet worden om ruimte te maken voor de
verlenging van het ritsvak. De nieuwe breedte wordt
minimaal 3 meter, het trottoir krijgt een breedte van 2
meter. Gevolg hiervan is dat er niet meer geparkeerd kan
worden op de parallelweg. Daar de betreffende woningen
voorzien zijn van - redelijk lange - opritten en het feit
dat bij inventarisatie bleek dat hier veelal geen auto's
geparkeerd staan, worden hier geen problemen met betrekking
tot parkeren voorzien.
Blad 3
Voorstel is het ritsen te laten gebeuren direct na het Van
Miereveltplantsoen, dit om de oversteekbaarheid over de
Julianalaan ter plaatse van het Van Miereveltplantsoen voor
langzaam verkeer in stand te kunnen houden. Voor de over
stekende fietser/voetganger is het duidelijker dat er twee
rechtdoorgaande autostromen zijn, dan één doorgaande en één
ritsende. Dit betreft dan de noordelijke oversteek, de
zuidelijke blijft onveranderd. Tevens blijft de
mogelijkheid bestaan om in de middenberm te wachten. De
oversteekbaarheid over de Julianalaan, ter hoogte van het
van Miereveltplantsoen, voor langzaam verkeer, zal door het
verlengen van het ritsvak verminderen, de te oversteken
breedte van de weg wordt immers meer. De verwachting is
echter dat oversteken wel mogelijk blijft omdat de auto-
stroom niet constant is, dit doordat de autostroom
gedoseerd wordt door de VRI op het Oostergoplein. En tevens
worden de autostromen richting Julianalaan geblokkeerd als
de fiets- of voetgangersoversteek aangevraagd wordt aan de
westzijde van het kruispunt Oostergoplein. Er zullen
hierdoor genoeg gaten in de autostroom vallen om te kunnen
oversteken. Het is ook mogelijk om per cyclus - indien er
geen aanvraag voor overstekend langzaam verkeer is - een
oversteek te simuleren en hiermee een hiaat in de auto
stroom te maken. Tevens zijn er zowel westelijk als
oostelijk mogelijkheden om de Julianalaan over te steken:
bij de fiets-/voetgangersoversteek bij de verkeerslichten
Oostergoplein of gebruik maken van de oversteekmogelijk-
heden bij de minirotonde Julianalaan/HobbemastraatHier is
de oversteek niet geregeld via verkeerslichten, maar wel
hoeft hier slechts twee maal één rijstrook overgestoken te
worden, waarbij eveneens in de middenberm gewacht kan
worden. Daar is ook de snelheid van het autoverkeer lager.
Tenslotte is het altijd mogelijk om de oversteek van het
van Miereveltplantsoen te voorzien van verkeerslichten
(zoals kruispunt Gerbrandyweg)of de oostelijke oversteek
voor langzaam verkeer onmogelijk te maken en alleen de
westelijke te handhaven. Dit punt van aandacht dient in de
toekomst scherp in het oog te worden gehouden.
Aanpassingen omgeving
De voorgestelde veranderingen aan de weg, hebben ook
invloed op de bestaande omgeving, onder meer de openbare
verlichting, straatmeubilairetc.
De openbare verlichting zal daar waar nodig toegevoegd
worden, zodanig dat de verlichting voldoet aan normen
gesteld in het Beleidsplan Openbare Verlichting. Ook zal de
ANWB-bewegwijzering fysiek aangepast moeten worden. Deze
zullen verplaatst worden naar voor het begin van de
verlengde stroken. Tevens zal het mastmateriaal van de VRI
aangepast moeten worden op de nieuwe breedte en de extra
rijbaan en zal de regeling kritisch onder de loep worden
genomen