Blad 2 Gedurende de ontwikkeling is overlegd met de eigenaar van het Fryslan Hüs en de eigenaar van het bedrijf AFI aan de ZuidergrachtswalHet overleg met de eerste heeft niet geleid tot participatie in de planontwikkeling en het overleg met de tweede heeft in 2001 geleid tot overeen stemming over de eigendomslevering van 9 te realiseren particuliere parkeerplaatsen door de projectontwikkelaar aan AFI De locatie is in 1999 als woningbouwontwikkeling opgenomen in de OKL-afspraken en richt zich op gereedmelding eind 2003. De processen die leiden tot bouwvergunning en woningverkoop zijn met het oog op de door ons gewenste voortgang reeds in gang gezet, omdat met name de verkoop resultaten op 1 april 2002 bepalend zijn voor het halen van dit gereedmeldingsmoment Plan en kaders Plan Vadémo Vastgoed B.V. heeft het architectenbureau Heidoorn uit Leeuwarden op deze locatie een plan laten ontwikkelen voor de bouw van 21 appartementen in drie bouwlagen boven een begane grondlaag met ruimte voor bergingen en commer ciële activiteiten (dienstverlenende bedrijven of instel lingen) Op het bijbehorende achterterrein zijn 33 parkeer plaatsen opgenomen ten behoeve van de bewoners van de appartementen en ten behoeve van de commerciële activi teiten. Daarnaast regelt het plan de ontsluiting van 18 parkeerplaatsen op het terrein van het kantoor van de AFI aan de Zuidergrachtswal. De parkeerplaatsen behorende bij het Fryslan Hüs zijn via een oprit op eigen terrein bereikbaar. Het inrichtingsplan voorziet tevens in het realiseren van 6 openbare parkeerplaatsen aan de Achter de Hoven Het grote belang van het bouwplan is stedenbouwkundig/- ruimtelijk gezien, dat de noordelijke gevelwand aan dit deel van Achter de Hoven wordt gesloten. Uitgangspunten en randvoorwaarden Ter plaatse geldt de bouwverordening. Dit houdt in, dat een bouwplan in principe alleen hoeft te voldoen aan de bepalingen van die verordening. Gelet op het belang van de plek zijn uit het oogpunt van een goede ruimtelijke ordening en om rekening te houden met de (woon)omgeving, aan de projectontwikkelaar en zijn architect de volgende uitgangspunten en randvoorwaarden meegegeven: 1. De voorgevel aan de straatzijde dient evenwijdig te lopen aan de achterkant van het trottoir ter plaatse. De maat van een eventuele sprong halverwege het bouwblok is ter beoordeling aan de architect. De voorgevel mag evenwel niet de bouwgrens overschrijden. Blad 3 2. De voorgevel mag niet achter het verlengde van de voorgevel van het Fryslan Hüs (gebouw ten westen) worden gesitueerd. 3. De bouwhoogte mag maximaal 12.00 meter bedragen. Als daartoe de noodzaak kan worden aangetoond, is een marge van 10%, dus 1.20 meter aanwezig. Het aantal bouwlagen mag echter niet meer dan 4 bedragen. 4. Een plint als gevolg van een (mogelijk half verdiepte) parkeerkelder moet zo laag mogelijk zijn. 5. De eerste bouwlaag (voor commerciële activiteiten, geen detailhandel of horeca zijnde en bestemd voor dienstverlenende bedrijven of -instellingen heeft bij voorkeur een hoogte van minimaal 3.50 meter. 6. De commerciële ruimten dienen bij voorkeur bereikbaar te zijn direct vanaf Achter de Hoven. 7Het parkeren dient op eigen terrein te worden gerealiseerd. Uitgangspunt is 1 parkeerplaats per appartement maximaal 1 per 5 werkenden in de commerciële ruimte. 8. De voorkeur gaat uit naar parkeren in of onder het gebouw 9. Op het bijbehorende terrein zijn bijgebouwen toegestaan tot een maximale hoogte van 4.00 meter, onder een hoek van maximaal 60 graden aflopend naar 3.00 meter ter hoogte van de aansluiting op de tuinen van de aangrenzende woningen. 10. Galerijen aan de achterzijde dienen bij voorkeur gesloten te zijn (i.v.m. privacy). 11. Ter hoogte van de eindwoning erf aan de Kanaalstraat mag - zulks ter beperking van verlies aan zonlichttoe treding -, gerekend van de erfscheiding de hoogte maximaal 10.00 meter bedragen en van daaruit oplopen onder een hoek van maximaal 60 graden naar de maximaal toegestane hoogte van 12 meter 10%. Het bouwplan voldoet vrijwel volledig aan de gestelde uitgangspunten en randvoorwaarden. De ontwerper heeft afgezien van een sprong halverwege. Een parkeeroplossing in of onder het gebouw bleek te duur, maar op het terrein zelf is voldoende ruimte om in de parkeerbehoefte te kunnen voorzien Beschermd stadsgezicht Het bouwplan ligt deels binnen het gebied dat door de gemeente is voorgesteld als uitbreiding van het beschermd stadsgezicht met het Nieuwe Kanaalgebied. De grens loopt ter plaatse door het midden van Achter de Hoven en achter de kavels aan de Kanaalstraat langs richting Eerste Kanaalbrug. Het Nieuwe Kanaalgebied is een aan het eind van de negentiende eeuw grotendeels planmatig ontwikkeld gebied aan weerszijden van een belangrijke ingreep van infrastruc turele aard, namelijk het Nieuwe Kanaal. Het gebied bezit

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 329