Blad 2
Gedurende de ontwikkeling is overlegd met de eigenaar van
het Fryslan Hüs en de eigenaar van het bedrijf AFI aan de
ZuidergrachtswalHet overleg met de eerste heeft niet
geleid tot participatie in de planontwikkeling en het
overleg met de tweede heeft in 2001 geleid tot overeen
stemming over de eigendomslevering van 9 te realiseren
particuliere parkeerplaatsen door de projectontwikkelaar
aan AFI
De locatie is in 1999 als woningbouwontwikkeling opgenomen
in de OKL-afspraken en richt zich op gereedmelding eind
2003. De processen die leiden tot bouwvergunning en
woningverkoop zijn met het oog op de door ons gewenste
voortgang reeds in gang gezet, omdat met name de verkoop
resultaten op 1 april 2002 bepalend zijn voor het halen van
dit gereedmeldingsmoment
Plan en kaders
Plan
Vadémo Vastgoed B.V. heeft het architectenbureau Heidoorn
uit Leeuwarden op deze locatie een plan laten ontwikkelen
voor de bouw van 21 appartementen in drie bouwlagen boven
een begane grondlaag met ruimte voor bergingen en commer
ciële activiteiten (dienstverlenende bedrijven of instel
lingen) Op het bijbehorende achterterrein zijn 33 parkeer
plaatsen opgenomen ten behoeve van de bewoners van de
appartementen en ten behoeve van de commerciële activi
teiten. Daarnaast regelt het plan de ontsluiting van 18
parkeerplaatsen op het terrein van het kantoor van de AFI
aan de Zuidergrachtswal. De parkeerplaatsen behorende bij
het Fryslan Hüs zijn via een oprit op eigen terrein
bereikbaar. Het inrichtingsplan voorziet tevens in het
realiseren van 6 openbare parkeerplaatsen aan de Achter de
Hoven
Het grote belang van het bouwplan is stedenbouwkundig/-
ruimtelijk gezien, dat de noordelijke gevelwand aan dit
deel van Achter de Hoven wordt gesloten.
Uitgangspunten en randvoorwaarden
Ter plaatse geldt de bouwverordening. Dit houdt in, dat een
bouwplan in principe alleen hoeft te voldoen aan de
bepalingen van die verordening. Gelet op het belang van de
plek zijn uit het oogpunt van een goede ruimtelijke
ordening en om rekening te houden met de (woon)omgeving,
aan de projectontwikkelaar en zijn architect de volgende
uitgangspunten en randvoorwaarden meegegeven:
1. De voorgevel aan de straatzijde dient evenwijdig te
lopen aan de achterkant van het trottoir ter plaatse.
De maat van een eventuele sprong halverwege het
bouwblok is ter beoordeling aan de architect. De
voorgevel mag evenwel niet de bouwgrens overschrijden.
Blad 3
2. De voorgevel mag niet achter het verlengde van de
voorgevel van het Fryslan Hüs (gebouw ten westen)
worden gesitueerd.
3. De bouwhoogte mag maximaal 12.00 meter bedragen. Als
daartoe de noodzaak kan worden aangetoond, is een
marge van 10%, dus 1.20 meter aanwezig. Het aantal
bouwlagen mag echter niet meer dan 4 bedragen.
4. Een plint als gevolg van een (mogelijk half verdiepte)
parkeerkelder moet zo laag mogelijk zijn.
5. De eerste bouwlaag (voor commerciële activiteiten,
geen detailhandel of horeca zijnde en bestemd voor
dienstverlenende bedrijven of -instellingen heeft
bij voorkeur een hoogte van minimaal 3.50 meter.
6. De commerciële ruimten dienen bij voorkeur bereikbaar
te zijn direct vanaf Achter de Hoven.
7Het parkeren dient op eigen terrein te worden
gerealiseerd. Uitgangspunt is 1 parkeerplaats per
appartement maximaal 1 per 5 werkenden in de
commerciële ruimte.
8. De voorkeur gaat uit naar parkeren in of onder het
gebouw
9. Op het bijbehorende terrein zijn bijgebouwen
toegestaan tot een maximale hoogte van 4.00 meter,
onder een hoek van maximaal 60 graden aflopend naar
3.00 meter ter hoogte van de aansluiting op de tuinen
van de aangrenzende woningen.
10. Galerijen aan de achterzijde dienen bij voorkeur
gesloten te zijn (i.v.m. privacy).
11. Ter hoogte van de eindwoning erf aan de Kanaalstraat
mag - zulks ter beperking van verlies aan zonlichttoe
treding -, gerekend van de erfscheiding de hoogte
maximaal 10.00 meter bedragen en van daaruit oplopen
onder een hoek van maximaal 60 graden naar de maximaal
toegestane hoogte van 12 meter 10%.
Het bouwplan voldoet vrijwel volledig aan de gestelde
uitgangspunten en randvoorwaarden. De ontwerper heeft
afgezien van een sprong halverwege. Een parkeeroplossing in
of onder het gebouw bleek te duur, maar op het terrein zelf
is voldoende ruimte om in de parkeerbehoefte te kunnen
voorzien
Beschermd stadsgezicht
Het bouwplan ligt deels binnen het gebied dat door de
gemeente is voorgesteld als uitbreiding van het beschermd
stadsgezicht met het Nieuwe Kanaalgebied. De grens loopt
ter plaatse door het midden van Achter de Hoven en achter
de kavels aan de Kanaalstraat langs richting Eerste
Kanaalbrug. Het Nieuwe Kanaalgebied is een aan het eind van
de negentiende eeuw grotendeels planmatig ontwikkeld gebied
aan weerszijden van een belangrijke ingreep van infrastruc
turele aard, namelijk het Nieuwe Kanaal. Het gebied bezit