Blad 4 Een stad met volledige aansluiting op breedbandige infrastructuren Een stad die alle inwoners, burgers en bedrijven, goede en betaalbare, breedband voorzieningen biedt. Het centrum van Fryslan op het gebied van kennisinten sieve en ICT bedrijvigheid. Een stad waarvan de inwoners zijn 'aangelogd' en beschikken over de vaardigheden om in de informatie samenleving te kunnen functioneren en kennisintensieve arbeid te verrichten. En zijn wij Een betrouwbare overheid, die slim, maar zorgvuldig omgaat met alle informatie over haar inwoners. Een bereikbare overheid, 24 uur per dag. Een open (transparante) overheid. Een overheid die inwoners weet te mobiliseren (en dus te bereiken) rondom belangrijke vraagstukken in het publieke domein. Een uitmuntende dienstverlener, die zijn afnemers kent en pro-actief benadert. Een overheid die als regisseur optreedt in de complexe ketens van dienstverlening en daartoe samenwerkings verbanden aangaat met diverse private partijen en andere overheden Een stimulator van ICT toepassingen in alle domeinen van de stedelijke samenleving. Prioritei ten Op grond van onze sterke en zwakke kanten moeten ICT proj ecten Een verbetering van het beheer en gebruik van gegevens; Het verhogen van de kennis over ICT ontwikkelingen en mogelij kheden De integratie van processen ten einde de klant beter de bedienen Het vergroten van de marktwerking in onze stad en omgeving op het gebied van communicatie-infrastructuur en -diensten. Het tegen gaan van een duale stad in virtueel opzicht. Strategie (tot 2005) in 4 domeinen De strategie is onderverdeeld in 4 domeinen en beschrijft welke stappen we de komende jaren gaan zetten, welke rol we willen vervullen en wat prioriteit heeft. Domein 1; ICT in de stad Om in te spelen op eisen die bedrijven en burgers stellen aan de data infrastructuur ontwikkelen we een 'virtueel Leeuwarden' en investeren we in: Blad 5 Infrastructuur (aansluiten op breedband infrastructuur, realisatie van een stadsring) ICT toepassingen (voor betere zorg, beter onderwijs) Virtuele gemeenschappen (Website waar je ook andere dan overheidsproducten kunt afnemen en die dient als platform voor ontmoetingen) en het individu (Digitaal trapveld, scholing) Onze rol in dit domein is voornamelijk faciliterend en bindend van aard. Alleen daar waar het gaat om de harde infrastructuur nemen we de regie in handen en investeren ook zelf. Domein 2: Bestuur en Beleid We streven naar toegankelijkheid, snelle procedures en zorgvuldigheid. Bijvoorbeeld door het stroomlijnen en automatiseren van processen. Maar ook door de inzet van nieuwe media (www.kentskele.nl) om contact tussen bestuur en inwoners en inwoners onderling te bevorderen en betrok kenheid te stimuleren. Verder stellen we bestuursinformatie online beschikbaar. Domein 3: Dienstverlening We streven naar verhoging van kwaliteit, sneller, meer op maat, afgestemd op persoonlijke behoefte. Bijvoorbeeld door inzet van ICT bij de ontwikkeling van elektronische (uitbreiding aanbod aantal producten op internet) en fysieke loketten (hulp van een relatiebeheersysteem)De vraag van de klant is leidend voor de inrichting van de processen Domein 4: Organisatie en Bedrijfsvoering Uitgaande van een veelvormige en flexibele organisatie ontwikkelen we innovatieve werkplekconcepten. We investeren in kennisontwikkeling door het uitbouwen van intranet. De informatiehuishouding die voldoet aan de eisen die een veelvormige en flexibele organisatie stelt, is in de architectuurnota uitgewerkt. Acties/Projecten Ter invulling van de strategie is een aantal projecten benoemd die al gestart zijn en er wordt een aantal nieuwe projecten beschreven. Lopend: stadsring, digitale trapvelden, uitbouw officiële discussiesite www.kentskelenl, bedrijvenloketelektro nische productencatalogusintranet, documentair informatiesysteem/workflowmanagement

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 345