Blad 2 Met deze functiegerichte indicatiestelling is het mogelijk de aanbodsturing te veranderen in een vraagsturing. Dit vormt de kern van de modernisering van de AWBZ. Voor de Wvg gelden gelijksoortige overwegingen, hoewel daar gemeenten verantwoordelijk blijven voor toewijzing en levering van voorzieningen. Het werkterrein van de RIO's zal dus in de komende tijd verder worden verbreed. Dit stelt nieuwe eisen aan de deskundigheid van de medewerkers en kwaliteit van de RIO's en hun bedrijfsvoering. Om in aanmerking te komen voor de financiële stimulerings bijdrage die bij dit ondersteuningsprogramma wordt geleverd moeten gemeenten en RIO's aan een aantal voorwaarden voldoen: per zorgkantoor moet opgeschaald worden naar maximaal twee RIO's, de indicatiestelling voor de Wvg moet worden geïntegreerd met de indicatiestelling voor thuis zorg, verpleging en verzorging en de interne bedrijfs voering van de RIO's moet worden verbeterd. In een activiteitenplan moest worden aangegeven op welke wijze RIO's en gemeenten tot 2003 deze doelstellingen denken te bereiken Activiteitenplan Omdat de drie RIO's in Fryslan al vanaf het begin op een aantal terreinen samenwerken (automatisering, protocol lering) is door de besturen van de RIO's in overleg met de coördinerende gemeenten de voorkeur uitgesproken om voor de provincie Fryslan met één activiteitenplan te komen. De besturen van de RIO's staan op het standpunt dat bij opschaling de beste optie is om tot één rechtspersoon voor deze provincie te komen, ook omdat uit overleg met VWS bleek dat handhaving van drie zelfstandige RIO's in deze provincie geen haalbare kaart zou zijn. Verder is ook duidelijk geworden dat VWS bij de beslissing om de extra middelen toe te kennen uitgaat van het "alles of niets" principe: alle deelnemende gemeenten in de regio's zullen mee moeten doen. Het activiteitenplan bestaat uit een algemeen deel dat van toepassing is op de eenendertig gemeenten en de drie RIO's in Friesland en uit drie deelplannen per regio. Het algemeen deel betreft een verhaal over de opschaling. In de deelplannen staat per regio beschreven op welke wijze gewerkt wordt aan de geïntegreerde indicatiestelling Wvg en verpleging en verzorging en welke plannen er zijn voor verbetering van de interne bedrijfsvoering. Blad 3 In het algemene deel van het activiteitenplan is het uitgangspunt neergelegd dat met betrekking tot de opschaling naar totstandkoming van één rechtspersoon wordt gewerkt In de deelplannen per regio wordt ingegaan op het tweede onderdeel: de activiteiten met betrekking tot van integratie van indicatiestelling Wvg. Een derde onderdeel dat aandacht vraagt is de verbetering van de bedrijfsvoering van het RIO. Op diverse onderdelen van de interne bedrijfsvoering zijn verbeterpunten te noemen: de capaciteit, scholing op integraal indiceren, automatisering, leveren van informatie op basis van het registratiesysteem en een samenhangend kwaliteitsbeleid. Ter verbetering van de bedrijfsvoering worden diverse voorstellen gedaan. Een aanzienlijk deel van de bijdrage in het kader van de Stimuleringsregeling kwaliteitsverbetering indicatiestelling zal hiervoor worden gebruikt. Het activiteitenplan eindigt met een tijdschema voor de uitvoering van de activiteiten en een globale begroting van de kosten die uit de Stimuleringsbijdrage worden betaald. Vervolg Na indiening van het activiteitenplan heeft toetsing plaats gevonden door het ministerie van VWS. Bij beschikking van 6 december 2001 is de goedkeuring verleend. Vóór 1 april 2002 moeten de coördinerende gemeenten een verslag indienen omtrent de voortgang bij de realisering van het activiteitenplan. Vóór 1 december 2002 leggen de gemeenten vervolgens verant woording af over de besteding van de uitkering aan de activiteiten waarvoor deze is bestemd. Voor 31 maart 2003 stelt de minister de uitkering vast. Door de goedkeuring van het activiteitenplan is nu, mits het wordt uitgevoerd overeenkomstig de door VWS gestelde voorwaarden, een stimuleringsbijdrage beschikbaar van 1.023.079,- voor de hele provincie. Uitwerking In het kader van de uitvoering van het activiteitenplan is een stuurgroep in het leven geroepen. Deze groep bestaat uit de portefeuillehouders van de coördinerende gemeenten en de voorzitters van de drie RIO- besturen ondersteund door de directeuren van de RIO's en de beleidsambtenaren van de coördinerende gemeenten. Door de stuurgroep is een "basisdocument" vastgesteld waarin is beschreven hoe de gezamenlijke aanpak van het activiteitenplan zou moeten plaatsvinden. Dit basisdocument maakt deel uit van het Opschalingsplan

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 348