Blad 2
Met deze functiegerichte indicatiestelling is het mogelijk
de aanbodsturing te veranderen in een vraagsturing. Dit
vormt de kern van de modernisering van de AWBZ.
Voor de Wvg gelden gelijksoortige overwegingen, hoewel daar
gemeenten verantwoordelijk blijven voor toewijzing en
levering van voorzieningen.
Het werkterrein van de RIO's zal dus in de komende tijd
verder worden verbreed. Dit stelt nieuwe eisen aan de
deskundigheid van de medewerkers en kwaliteit van de RIO's
en hun bedrijfsvoering.
Om in aanmerking te komen voor de financiële stimulerings
bijdrage die bij dit ondersteuningsprogramma wordt geleverd
moeten gemeenten en RIO's aan een aantal voorwaarden
voldoen: per zorgkantoor moet opgeschaald worden naar
maximaal twee RIO's, de indicatiestelling voor de Wvg moet
worden geïntegreerd met de indicatiestelling voor thuis
zorg, verpleging en verzorging en de interne bedrijfs
voering van de RIO's moet worden verbeterd. In een
activiteitenplan moest worden aangegeven op welke wijze
RIO's en gemeenten tot 2003 deze doelstellingen denken te
bereiken
Activiteitenplan
Omdat de drie RIO's in Fryslan al vanaf het begin op een
aantal terreinen samenwerken (automatisering, protocol
lering) is door de besturen van de RIO's in overleg met de
coördinerende gemeenten de voorkeur uitgesproken om voor de
provincie Fryslan met één activiteitenplan te komen.
De besturen van de RIO's staan op het standpunt dat bij
opschaling de beste optie is om tot één rechtspersoon voor
deze provincie te komen, ook omdat uit overleg met VWS
bleek dat handhaving van drie zelfstandige RIO's in deze
provincie geen haalbare kaart zou zijn.
Verder is ook duidelijk geworden dat VWS bij de beslissing
om de extra middelen toe te kennen uitgaat van het "alles
of niets" principe: alle deelnemende gemeenten in de
regio's zullen mee moeten doen.
Het activiteitenplan bestaat uit een algemeen deel dat van
toepassing is op de eenendertig gemeenten en de drie RIO's
in Friesland en uit drie deelplannen per regio. Het
algemeen deel betreft een verhaal over de opschaling. In de
deelplannen staat per regio beschreven op welke wijze
gewerkt wordt aan de geïntegreerde indicatiestelling Wvg en
verpleging en verzorging en welke plannen er zijn voor
verbetering van de interne bedrijfsvoering.
Blad 3
In het algemene deel van het activiteitenplan is het
uitgangspunt neergelegd dat met betrekking tot de
opschaling naar totstandkoming van één rechtspersoon wordt
gewerkt
In de deelplannen per regio wordt ingegaan op het tweede
onderdeel: de activiteiten met betrekking tot van
integratie van indicatiestelling Wvg.
Een derde onderdeel dat aandacht vraagt is de verbetering
van de bedrijfsvoering van het RIO. Op diverse onderdelen
van de interne bedrijfsvoering zijn verbeterpunten te
noemen: de capaciteit, scholing op integraal indiceren,
automatisering, leveren van informatie op basis van het
registratiesysteem en een samenhangend kwaliteitsbeleid.
Ter verbetering van de bedrijfsvoering worden diverse
voorstellen gedaan. Een aanzienlijk deel van de bijdrage in
het kader van de Stimuleringsregeling kwaliteitsverbetering
indicatiestelling zal hiervoor worden gebruikt.
Het activiteitenplan eindigt met een tijdschema voor de
uitvoering van de activiteiten en een globale begroting van
de kosten die uit de Stimuleringsbijdrage worden betaald.
Vervolg
Na indiening van het activiteitenplan heeft toetsing plaats
gevonden door het ministerie van VWS. Bij beschikking van
6 december 2001 is de goedkeuring verleend.
Vóór 1 april 2002 moeten de coördinerende gemeenten een
verslag indienen omtrent de voortgang bij de realisering
van het activiteitenplan.
Vóór 1 december 2002 leggen de gemeenten vervolgens verant
woording af over de besteding van de uitkering aan de
activiteiten waarvoor deze is bestemd. Voor 31 maart 2003
stelt de minister de uitkering vast.
Door de goedkeuring van het activiteitenplan is nu, mits
het wordt uitgevoerd overeenkomstig de door VWS gestelde
voorwaarden, een stimuleringsbijdrage beschikbaar van
1.023.079,- voor de hele provincie.
Uitwerking
In het kader van de uitvoering van het activiteitenplan is
een stuurgroep in het leven geroepen.
Deze groep bestaat uit de portefeuillehouders van de
coördinerende gemeenten en de voorzitters van de drie RIO-
besturen ondersteund door de directeuren van de RIO's en de
beleidsambtenaren van de coördinerende gemeenten.
Door de stuurgroep is een "basisdocument" vastgesteld
waarin is beschreven hoe de gezamenlijke aanpak van het
activiteitenplan zou moeten plaatsvinden. Dit basisdocument
maakt deel uit van het Opschalingsplan