Blad 2 De termijnen van de verordening "burgerinitiatief" worden aangepast teneinde het college van burgemeester en wethouders in de gelegenheid te stellen een voorstel te formuleren. In deze nota wordt u een voorstel gedaan hoe om te gaan met het burgerinitiatief. Daarin zijn de door de raadsadvies- commissie voorgestelde wijzigingen/aanvullingen meegenomen. In paragraaf 2 wordt ingegaan op de achtergrond van de gemeentelijke taak ten aanzien van de lijkbezorging. In paragraaf 3 bevat onze reactie op het verzoek van het burgerinitiatief alsmede een voorstel. In paragraaf 4 wordt aangegeven wat de financiële consequenties van dit voorstel zijn en wordt een voorstel t.a.v. de dekking gedaan. 1Achtergrond Tot 1996 kon de gemeente op grond van artikel 84c van de "oude" Abw bijstand verlenen in de kosten van lijkbezorging ten behoeve van en op naam van de overledene aan wie tot zijn overlijden algemene bijstand was verstrekt. Het ging hier om "noodzakelijke" kosten. De term "noodzakelijke" kosten werd onder de oude Abw tamelijk ruimhartig geïnter preteerd. Zo werden, op verzoek van de nabestaanden, zaken als rouwdrukwerk, volgauto's advertentie, bloemstuk vergoed. De nabestaanden regelden de teraardebestelling/- crematie en de gemeente vergoedde alleen de kosten. Daarnaast had en heeft de gemeente op grond van de Wet op de Lijkbezorging (WOL) (artikelen 18 en 20 t/m 22), de opdracht tot bezorging van een stoffelijk overschot "indien niemand daarin voorziet". De achtergrond van deze taak is de bescherming van de volksgezondheid en de openbare orde. In het kader van de WOL is het gebruikelijk dat wordt gekozen voor de meest sobere en goedkope wijze van lij kbezorgen Bij de inwerkingtreding van nAbw is artikel 84c vervallen. Op grond van artikel 1 nABW kunnen alleen nog erfgenamen die de erfenis aanvaarden maar geen middelen hebben om in de kosten van de lijkbezorging te voorzien, een beroep doen op vergoeding uit de bijzondere bijstand. De overledenen die voorheen op kosten van de bijstand werden begraven of gecremeerd vallen nu onder de WOL. De wetgever heeft de WOL niet aangepast met de invoering van de nAbw. Het aantal lijkbezorgingen in het kader van de WOL neemt in Leeuwarden fors toe. In 1996 ging het om 5 personen, in 2001 al om 18. De toename wordt, behalve door het vervallen van artikel 84c in de oude Abw, ook veroorzaakt doordat in Leeuwarden relatief veel verslaafden en dak- en thuislozen zijn. Onder deze categorie komt het veel voor dat er geen familieleden en geen financiële middelen zijn. Blad 3 Bepaalde maatschappelijke tendensen zoals een toename van het aantal in een isolement verkerende alleenwonenden en het gegeven dat mensen zich niet langer vanzelfsprekend tegen de kosten van een begrafenis of crematie verzekeren, spelen wellicht ook een rol bij de toename. De gemeente heeft een contract gesloten met een uitvaart verzorger die de lijkbezorgingen voor WOL uitvoert. Hierin zijn tarieven opgenomen voor een sobere begrafenis of crematie 2. Voorstel t.a.v. de inhoud van het burgerinitiatief Het burgerinitiatief vraagt de gemeente enerzijds om een uitbreiding van de nu sobere faciliteiten voor een begrafenis of crematie. Genoemd worden een rouwadvertentie en een aankleding van de plechtigheid met een speech, bloemen en muziek. Anderzijds wordt de gemeente opgeroepen beter met de omgeving van de overledene te communiceren zodat informatie kan worden uitgewisseld over eventuele wensen van de overledene ten aanzien van zijn eigen uitvaart In de huidige praktijk doet de gemeente na de melding van een lijkbezorging vanwege de WOL een beperkt onderzoek naar eventuele wensen van de overledene of diens nabestaanden. Zo kan een keuze worden gemaakt voor begraven of cremeren, en wordt binnen de mogelijkheden van het afgesloten contract rekening gehouden met bekende religieuze en/of culturele gebruiken. Bepaalde wensen ten aanzien van de vorm en inhoud van de rouwplechtigheid kunnen worden meegenomen, maar de nabestaanden zullen dit zelf moeten regelen en financieren. Indien het onderzoek niets oplevert wordt voor de goedkoopste lijkbezorging gekozen. De eerste vraag is of de gemeente met de huidige praktijk voldoet aan haar wettelijke plicht. Uit de tekst van de WOL blijkt dat de gemeente geen andere taak heeft dan lijk bezorging vanuit haar zorg voor de volksgezondheid en de openbare orde. Ook na het verdwijnen van het artikel 84c van de oude Abw zag de wetgever geen aanleiding de WOL op dit punt aan te passen. In artikel 18 van de WOL wordt gesteld dat de lijkbezorging dient te geschieden "overeenkomstig de wens of vermoedelijke wens van de overledene, tenzij dat rede lijkerwijs niet kan worden gevergd". In de WOL geldt een termijn van maximaal 5 dagen waarbinnen de lijkbezorging moet zijn afgehandeld. Wij concluderen dat de gemeente met haar huidige praktijk aan haar wettelijke verplichtingen voldoet.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 358