Blad 4 Wij achten het van groot belang dat de gemeente op de hoogte is van de wensen van de overledene en goed communi ceert met eventuele nabestaanden of contactpersonen van de overledene. In dit opzicht verdient het initiatief onder steuning Ook al vereist de wet dit niet, dan kan er toch aanleiding zijn om de keuze voor een sobere lijkbezorging te herover wegen. Het burgerinitiatief is van mening dat uitgebreidere faciliteiten getuigen van medemenselijkheid en respect tegenover de overledene en hem of haar meer recht doen. Alles overziend, stellen wij het volgende voor: De gemeente doet, in plaats van het huidige beperkte onderzoek, een uitgebreid onderzoek naar de wensen van de overledenen of diens nabestaanden/omgeving. De wettelijke termijn van afhandeling binnen 5 dagen wordt daarbij in acht genomen. Met de uitvaartorganisatie wordt een meerjarig contract voor de ter aardebestellingen op grond van de Wet op de Lijkbezorging gesloten. In het pakket wordt standaard voor iedere ter aardebestel- ling toegevoegd: een advertentie, muziek, een bloemstuk en een spreker. 3Financiële consequenties In de huidige situatie bedragen de totale kosten, uitgaande van 20 overledenen per jaar en een gelijke verhouding begrafenissen en crematies 10/10, nu 48.800,- per jaar. Het voorstel onder paragraaf 3 brengt meerkosten met zich mee. Voor alle 20 gevallen zal een uitgebreider onderzoek naar de wensen worden uitgevoerd. Tevens zal voor alle ter aardebestellingen het uitgebreidere pakket ter beschikking komen De geraamde meerkosten, uitgaande van 20 overledenen per jaar en een gelijke verhouding begrafenissen/crematies, bedragen totaal: 26.700,-. Volgens artikel 22 van de WOL kan de gemeente de kosten van de lijkbezorging verhalen op de nalatenschap. Het is niet verplicht. In de praktijk wordt deze mogelijkheid in de gemeente Leeuwarden altijd onderzocht. Over het algemeen levert het weinig op. Het onderzoek naar de nalatenschap vergt veel ambtelijke tijd terwijl in slechts 16% van de gevallen de nalatenschap zo hoog is dat de kosten van de lijkbezorging daaruit betaald kunnen worden. In dit voorstel met deze eventuele inkomsten geen rekening gehouden. Blad 5 Het door sociale zaken gereserveerde budget voor kosten in het kader van de WOL is niet toereikend om deze meerkosten te dekken. Binnen de dienst welzijn zijn geen andere budgetten beschikbaar waaruit de kosten kunnen worden gedekt Derhalve stellen wij u voor de meerkosten van 26.700,- in 2002 te dekken ten laste van de Algemene Reserve en voor de jaren daarna (2003 en verder) te plaatsen op de lijst van mee- en tegenvallers van de Perspectiefnota 2003-2006. Naar aanleiding van het advies van de Commissie Welzijn stellen wij u tevens voor het aangepaste beleid na één jaar te evalueren. 4 Aanpassing verordening "burgerinitiatief" Zoals aangegeven was het de eerste keer dat in het kader van deze verordening een initiatief werd ingediend. Bij de behandeling van het initiatief is gebleken dat de in de verordening genoemde termijnen te kort zijn. Met name is geen rekening gehouden met de tijd die het college van burgemeester en wethouders nodig heeft om de raad een voorstel te doen. Wij stellen u voor de termijnen in de verordening dienover eenkomstig aan te passen. Onder mededeling, dat de Commissie Welzijn u in haar vergadering van 14 februari 2002 heeft geadviseerd met het bovenstaande in te stemmen, stellen wij u voor te besluiten overeenkomstig bijgevoegd ontwerp-besluit Leeuwarden, 28 februari 2002. Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, M. de Boer, burgemeester, dr. A.J. Hofman, secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 359