Blad 4
Wij achten het van groot belang dat de gemeente op de
hoogte is van de wensen van de overledene en goed communi
ceert met eventuele nabestaanden of contactpersonen van de
overledene. In dit opzicht verdient het initiatief onder
steuning
Ook al vereist de wet dit niet, dan kan er toch aanleiding
zijn om de keuze voor een sobere lijkbezorging te herover
wegen. Het burgerinitiatief is van mening dat uitgebreidere
faciliteiten getuigen van medemenselijkheid en respect
tegenover de overledene en hem of haar meer recht doen.
Alles overziend, stellen wij het volgende voor:
De gemeente doet, in plaats van het huidige beperkte
onderzoek, een uitgebreid onderzoek naar de wensen van de
overledenen of diens nabestaanden/omgeving. De wettelijke
termijn van afhandeling binnen 5 dagen wordt daarbij in
acht genomen.
Met de uitvaartorganisatie wordt een meerjarig contract
voor de ter aardebestellingen op grond van de Wet op de
Lijkbezorging gesloten.
In het pakket wordt standaard voor iedere ter aardebestel-
ling toegevoegd: een advertentie, muziek, een bloemstuk en
een spreker.
3Financiële consequenties
In de huidige situatie bedragen de totale kosten, uitgaande
van 20 overledenen per jaar en een gelijke verhouding
begrafenissen en crematies 10/10, nu 48.800,- per jaar.
Het voorstel onder paragraaf 3 brengt meerkosten met zich
mee. Voor alle 20 gevallen zal een uitgebreider onderzoek
naar de wensen worden uitgevoerd. Tevens zal voor alle ter
aardebestellingen het uitgebreidere pakket ter beschikking
komen
De geraamde meerkosten, uitgaande van 20 overledenen per
jaar en een gelijke verhouding begrafenissen/crematies,
bedragen totaal: 26.700,-.
Volgens artikel 22 van de WOL kan de gemeente de kosten van
de lijkbezorging verhalen op de nalatenschap. Het is niet
verplicht. In de praktijk wordt deze mogelijkheid in de
gemeente Leeuwarden altijd onderzocht. Over het algemeen
levert het weinig op.
Het onderzoek naar de nalatenschap vergt veel ambtelijke
tijd terwijl in slechts 16% van de gevallen de nalatenschap
zo hoog is dat de kosten van de lijkbezorging daaruit
betaald kunnen worden. In dit voorstel met deze eventuele
inkomsten geen rekening gehouden.
Blad 5
Het door sociale zaken gereserveerde budget voor kosten in
het kader van de WOL is niet toereikend om deze meerkosten
te dekken. Binnen de dienst welzijn zijn geen andere
budgetten beschikbaar waaruit de kosten kunnen worden
gedekt
Derhalve stellen wij u voor de meerkosten van 26.700,-
in 2002 te dekken ten laste van de Algemene Reserve en voor
de jaren daarna (2003 en verder) te plaatsen op de lijst
van mee- en tegenvallers van de Perspectiefnota 2003-2006.
Naar aanleiding van het advies van de Commissie Welzijn
stellen wij u tevens voor het aangepaste beleid na één jaar
te evalueren.
4 Aanpassing verordening "burgerinitiatief"
Zoals aangegeven was het de eerste keer dat in het kader
van deze verordening een initiatief werd ingediend. Bij de
behandeling van het initiatief is gebleken dat de in de
verordening genoemde termijnen te kort zijn. Met name is
geen rekening gehouden met de tijd die het college van
burgemeester en wethouders nodig heeft om de raad een
voorstel te doen.
Wij stellen u voor de termijnen in de verordening dienover
eenkomstig aan te passen.
Onder mededeling, dat de Commissie Welzijn u in haar
vergadering van 14 februari 2002 heeft geadviseerd met het
bovenstaande in te stemmen, stellen wij u voor te besluiten
overeenkomstig bijgevoegd ontwerp-besluit
Leeuwarden, 28 februari 2002.
Burgemeester en wethouders van Leeuwarden,
M. de Boer, burgemeester,
dr. A.J. Hofman, secretaris.