Blad 6 minder roet— en CO2—uitstootminder geluid en minder onveiligheid. 3. Financien Relatie met Fryslan Miljeu Het is zinvol om, alvorens in te gaan op de specifieke financiële punten in verband met de GCP-operatieeerst wat breder in te gaan op de gemeentelijke relatie met Fryslan Miljeu. Daarmee sluiten wij tevens aan op eerdere vragen vanuit de raadscommissie. Fryslan Miljeu verzoekt om toestemming om de GCP-inzameling door te mogen voeren, o.a. om de contractueel vastgelegde efficiencykorting te kunnen realiseren. De efficiency korting is overeengekomen in de raamovereenkomst met Fryslan Miljeu, loopt door tot en met 2004 en bedraagt totaal 9%. Ten tijde van de vastlegging van deze contractbepaling bestond de verwachting, dat de efficiencykorting gerealiseerd zou kunnen worden in het kader van de schaalvergroting via het nieuwe bedrijf Fryslan Miljeu Noordwest BV en de overkoepelende NV Fryslan Miljeu. Geconstateerd moet worden dat de bedrijfsresultaten niet met deze verwachting corresponderen. Het beeld van de jaarrekeningen 1999, 2000 en de begroting 2001 is, dat ten opzichte van de omzet zeer geringe positieve resultaten worden gehaald. Het bedrijf is onder leiding van een nieuwe regiomanager, eind vorig jaar aangesteld, wel zichtbaar aan het verbeteren. Zo is het hoge ziekteverzuim sterk teruggedrongen en constateert de gemeentelijke regiefunctionaris een grotere betrokkenheid bij het leidinggevend personeelHet plan voor de GCP-inzameling is één van de verbetervoorstellen om Fryslan Miljeu Noordwest bedrijfseconomisch gezonder te maken. De gemeentelijke opstelling ten opzichte van deze ontwikkelingen bij Fryslan Miljeu Noordwest heeft meerdere invalshoeken: De gemeente heeft belang bij een goede dienstverlening (o.a. tot uiting komend in het niveau van de serviceverlening aan de burgers en een minimum aan overlast) en bij een afvalinzameling die past in de gemeentelijke beleidsdoelstelling om de gescheiden inzameling te bevorderen. De reden waarom wij aanvankelijk slechts onder voorbehoud van enkele belangrijke punten akkoord gingen met de plannen voor de gewijzigde inzameling was juist zorg over het serviceniveau en overlast. De gemeente heeft belang bij lagere kosten, waardoor de voortdurende stijging van de afvalstoffenheffing een halt kan worden toegeroepen. In dat kader kan de GCP- inzameling een stap vooruit betekenen. Voorwaarde is dan Blad 7 wel, dat kostenverlaging wordt doorvertaald naar de gemeente (verlaging tarief per aansluiting) De gemeente is een belangrijk aandeelhouder en heeft als zodanig belang bij een gezonde bedrijfsvoering. Winst van het bedrijf vertaalt zich terug in een winstuitkering die naar de algemene middelen vloeit en via de Egalisatiereserve afvalstoffenheffing zou kunnen worden ingezet voor verlaging dan wel minder grote verhoging van de afvalstoffenheffing. Ook vanuit deze benadering is de GCP-inzameling aantrekkelijk. Deze drie invalshoeken zijn niet toevallig in deze volgorde geplaatst. De zakelijke aspecten zoals in het contract geregeld: kwaliteit, inpassing in het beleid en kosten dienen centraal te staan. Het voorop stellen van de aandeelhoudersrol zou in het uiterste geval kunnen betekenen, dat de gemeente keuzes maakt die ten koste gaan van de eerdere aspecten, hetgeen niet aanvaardbaar is. Het omgekeerde is, in het uiterste geval, wel aanvaardbaar; niet voor niets heeft de gemeente gekozen voor een (opzegbare) contractrelatie met Fryslan Miljeu. Maar natuurlijk gaat het hierbij om uitersten. In veruit de meeste gevallen zijn de belangen niet strijdig, zo ook hier. Maar gezien de aangegeven volgorde is het duidelijk, dat de gemeente in het geval van een eventuele kosten verlaging bij de GCP-inzameling en bij de extra kosten voor de GFT-inzameling kiest voor een financiële vertaling via het contract. Doorrekening kostenvermindering naar gemeente Al met al stellen wij ons in de contractonderhandelingen 2002 op het standpunt, dat de gemeente zicht dient te worden geboden op een toekomstige verlaging van het aansluitingstarief te beginnen in 2003. De noodzaak om na een verhoging in 2001 ook in 2002 de tarieven afvalstoffen heffing fors te verhogen, maakt het belang van een dergelijke verlaging duidelijk. Waarom niet al een verlaging per 2-4-2002? Dat zou onredelijk zijn. Fryslan Miljeu maakt dit jaar en volgend jaar aanzienlijke kosten voor de stickering van de containers, de herschikking van de clusterplaatsen en de voorlichting naar de burger, naar schatting ca. 249.579,- a 260.924,-). Ook moet het financiële effect van de verandering nog even afgewacht worden. Met Fryslan Miljeu is inmiddels overeenstemming bereikt over de volgende procedure. De omvang van de tariefverlaging is afhankelijk van de daadwerkelijk te besparen kosten (dat wordt pas in de loop van 2002 zichtbaar) en wordt in overleg vastgesteld. De gemeente krijgt daartoe inzicht in de berekening van de bespaarde kosten, waarbij gewerkt zal worden met peildata en meetmomenten. Deze procedure wordt vastgelegd via de prestatieovereenkomst 2002 met Fryslan Miljeu.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 3