Blad 6
minder roet— en CO2—uitstootminder geluid en minder
onveiligheid.
3. Financien
Relatie met Fryslan Miljeu
Het is zinvol om, alvorens in te gaan op de specifieke
financiële punten in verband met de GCP-operatieeerst wat
breder in te gaan op de gemeentelijke relatie met Fryslan
Miljeu. Daarmee sluiten wij tevens aan op eerdere vragen
vanuit de raadscommissie.
Fryslan Miljeu verzoekt om toestemming om de GCP-inzameling
door te mogen voeren, o.a. om de contractueel vastgelegde
efficiencykorting te kunnen realiseren. De efficiency
korting is overeengekomen in de raamovereenkomst met
Fryslan Miljeu, loopt door tot en met 2004 en bedraagt
totaal 9%.
Ten tijde van de vastlegging van deze contractbepaling
bestond de verwachting, dat de efficiencykorting
gerealiseerd zou kunnen worden in het kader van de
schaalvergroting via het nieuwe bedrijf Fryslan Miljeu
Noordwest BV en de overkoepelende NV Fryslan Miljeu.
Geconstateerd moet worden dat de bedrijfsresultaten niet
met deze verwachting corresponderen. Het beeld van de
jaarrekeningen 1999, 2000 en de begroting 2001 is, dat ten
opzichte van de omzet zeer geringe positieve resultaten
worden gehaald. Het bedrijf is onder leiding van een nieuwe
regiomanager, eind vorig jaar aangesteld, wel zichtbaar aan
het verbeteren. Zo is het hoge ziekteverzuim sterk
teruggedrongen en constateert de gemeentelijke
regiefunctionaris een grotere betrokkenheid bij het
leidinggevend personeelHet plan voor de GCP-inzameling is
één van de verbetervoorstellen om Fryslan Miljeu Noordwest
bedrijfseconomisch gezonder te maken.
De gemeentelijke opstelling ten opzichte van deze
ontwikkelingen bij Fryslan Miljeu Noordwest heeft meerdere
invalshoeken:
De gemeente heeft belang bij een goede dienstverlening
(o.a. tot uiting komend in het niveau van de
serviceverlening aan de burgers en een minimum aan
overlast) en bij een afvalinzameling die past in de
gemeentelijke beleidsdoelstelling om de gescheiden
inzameling te bevorderen. De reden waarom wij
aanvankelijk slechts onder voorbehoud van enkele
belangrijke punten akkoord gingen met de plannen voor de
gewijzigde inzameling was juist zorg over het
serviceniveau en overlast.
De gemeente heeft belang bij lagere kosten, waardoor de
voortdurende stijging van de afvalstoffenheffing een
halt kan worden toegeroepen. In dat kader kan de GCP-
inzameling een stap vooruit betekenen. Voorwaarde is dan
Blad 7
wel, dat kostenverlaging wordt doorvertaald naar de
gemeente (verlaging tarief per aansluiting)
De gemeente is een belangrijk aandeelhouder en heeft als
zodanig belang bij een gezonde bedrijfsvoering. Winst
van het bedrijf vertaalt zich terug in een
winstuitkering die naar de algemene middelen vloeit en
via de Egalisatiereserve afvalstoffenheffing zou kunnen
worden ingezet voor verlaging dan wel minder grote
verhoging van de afvalstoffenheffing. Ook vanuit deze
benadering is de GCP-inzameling aantrekkelijk.
Deze drie invalshoeken zijn niet toevallig in deze volgorde
geplaatst. De zakelijke aspecten zoals in het contract
geregeld: kwaliteit, inpassing in het beleid en kosten
dienen centraal te staan. Het voorop stellen van de
aandeelhoudersrol zou in het uiterste geval kunnen
betekenen, dat de gemeente keuzes maakt die ten koste gaan
van de eerdere aspecten, hetgeen niet aanvaardbaar is. Het
omgekeerde is, in het uiterste geval, wel aanvaardbaar;
niet voor niets heeft de gemeente gekozen voor een
(opzegbare) contractrelatie met Fryslan Miljeu. Maar
natuurlijk gaat het hierbij om uitersten. In veruit de
meeste gevallen zijn de belangen niet strijdig, zo ook
hier. Maar gezien de aangegeven volgorde is het duidelijk,
dat de gemeente in het geval van een eventuele kosten
verlaging bij de GCP-inzameling en bij de extra kosten voor
de GFT-inzameling kiest voor een financiële vertaling via
het contract.
Doorrekening kostenvermindering naar gemeente
Al met al stellen wij ons in de contractonderhandelingen
2002 op het standpunt, dat de gemeente zicht dient te
worden geboden op een toekomstige verlaging van het
aansluitingstarief te beginnen in 2003. De noodzaak om na
een verhoging in 2001 ook in 2002 de tarieven afvalstoffen
heffing fors te verhogen, maakt het belang van een
dergelijke verlaging duidelijk.
Waarom niet al een verlaging per 2-4-2002? Dat zou
onredelijk zijn. Fryslan Miljeu maakt dit jaar en volgend
jaar aanzienlijke kosten voor de stickering van de
containers, de herschikking van de clusterplaatsen en de
voorlichting naar de burger, naar schatting ca. 249.579,-
a 260.924,-). Ook moet het financiële effect van de
verandering nog even afgewacht worden.
Met Fryslan Miljeu is inmiddels overeenstemming bereikt
over de volgende procedure. De omvang van de
tariefverlaging is afhankelijk van de daadwerkelijk te
besparen kosten (dat wordt pas in de loop van 2002
zichtbaar) en wordt in overleg vastgesteld. De gemeente
krijgt daartoe inzicht in de berekening van de bespaarde
kosten, waarbij gewerkt zal worden met peildata en
meetmomenten. Deze procedure wordt vastgelegd via de
prestatieovereenkomst 2002 met Fryslan Miljeu.