Blad 2
De gemeente Leeuwarden subsidieert, net als de meeste
gemeenten in Nederland, het inzamelen van oud papier.
Inzamelende organisaties ontvangen in Leeuwarden in elk
geval 45,38 per ton oud papier. Indien de poortprijs (de
prijs die wordt betaald voor papier dat aan de poort van de
oud papierhandel wordt gebracht) lager is dan 45,38 per
ton vult de gemeente dit bedrag aan tot 45,38 per ton. De
vervoerskosten komen hierbij ten laste van de inzamelaars
zelf
Het oud papier wordt op verschillende manieren ingezameld;
sommige organisaties zamelen het oud papier in met behulp
van een kraakperswagen, anderen maken gebruik van een
container, waarbij de ene organisatie het papier aan huis
ophaalt en de andere organisatie het papier laat brengen.
Elke methode van inzamelen heeft een andere kostprijs.
Het gebruik van kraakperswagens heeft als voordeel dat het
oud papier huis aan huis kan worden opgehaald, maar er toch
relatief weinig vrijwilligers nodig zijn voor de inzame
ling. Inzamelaars die gebruik maken van kraakperswagens
hebben meestal onvoldoende vrijwilligers om het papier op
een andere manier huis aan huis te kunnen ophalen. Als deze
inzamelaars een container huren, maar toch zelf huis aan
huis willen inzamelen hebben zij meer vrijwilligers nodig.
Als deze inzamelaars besluiten om het oud papier te laten
brengen naar een container en het niet meer aan huis
ophalen, dan betekent dit dat de bestaande service in dit
gebied vermindert. Gevolg hiervan kan een lagere inzamel-
respons zijn.
Helaas is de prijs voor het gebruik van vervoermiddelen
inmiddels gestegen. Per 1 januari 2002 kost het gebruik van
een kraakperswagen 45,- per ton. De kosten voor het
gebruik van een container bedragen 15,- per ton. Dit zijn
uniforme tarieven die gelden voor alle gemeentelijk
gesubsidieerde organisaties in Friesland die de vervoer
middelen bij Leo Reitsma inhuren. Reden voor de stijging
van de tarieven voor het vervoer per kraakperswagen is dat
er voor het inzamelen van oud papier in Friesland minder
kraakperswagens beschikbaar zijn, dan in voorgaande jaren.
Dit komt doordat gemeenten voor het inzamelen van huisvuil
overschakelen op andere inzamelsystemen, waarbij wagens
nodig zijn die niet goed geschikt zijn voor het inzamelen
van oud papier. Bovendien is een gedeelte van de kraakpers
wagens verouderd en daardoor niet langer geschikt voor het
inzamelen van oud papier. De vraag naar kraakperswagens is
echter gestegen. Dit betekent dat de kraakperswagens
grotere afstanden moeten afleggen om inzamelaars in
verschillende gemeenten van dienst te zijn. Hierdoor is het
uniforme tarief gestegen.
Blad 3
Daarnaast is vervoer in het algemeen duurder geworden
doordat de kosten voor brandstof zijn gestegen.
Leo Reitsma vult het wagenpark soms aan door wagens in te
huren van andere bedrijven, zoals de NNRD, maar ook deze
particuliere bedrijven hebben maar een beperkt aantal
kraakperswagens beschikbaar. De inzamelaars mogen hun
kraakperswagens wel bij een ander bedrijf inhuren, maar dit
kost de verenigingen tot nu toe meer dan het inhuren van
kraakperswagens bij Leo Reitsma.
De verhoging van de vervoerskosten betekent helaas dat de
inzamelaars steeds minder aan de inzameling van het oud
papier overhouden. Maakt een inzamelaar gebruik van een
kraakperswagen dan zou dit voor 2002 betekenen dat er voor
de organisatie nog maar 0,38 per ton oud papier over
blijft. Verder dient te worden vermeld dat de organisaties
die in 2001 gebruik maakten van kraakperswagens al onte
vreden waren over de netto opbrengsten van de inzameling.
Deze organisaties hielden in 2001 ongeveer 18,15 per ton
ongeveer f 40,- per ton of f 0,04 per kg) over aan de
inzameling. Onder andere de SBO (samenwerkende buurt
organisaties) heeft aangegeven dat deze opbrengst de leden
niet voldoende motiveert om de inzameling te continueren.
Daarom stellen wij voor om de subsidie zo te verhogen dat
de verenigingen hier iets meer aan overhouden.
Voor de gemeente is het aantrekkelijk om de aparte
inzameling van oud papier te subsidiëren omdat het
verwerken van het papier als restafval meer kost dan het
apart verwerken hiervan. De verwerking van restafval kost
namelijk 133,87 per ton.
Teneinde de inzamelaars voldoende gemotiveerd te houden om
het oud papier in te zamelen en om de inzamelaars die
kraakperswagens gebruiken in staat te stellen dit kunnen
blijven doen, stellen wij voor om de subsidie voor het
inzamelen van huishoudelijk oud papier te verhogen naar
68,07 per ton oud papier. Inzamelaars die gebruik maken
van een kraakperswagen houden hier in 2002 dan netto
23,07 per ton aan over ongeveer f 50,- per ton, of
f 0,05 per kg, wat ongeveer f 0,01 meer per kg is dan in
2001)
Deze verhoging van de subsidie zal betekenen dat de kosten
voor de aparte inzameling van papier voor de gemeente
kunnen stijgen. In de begroting voor 2002 wordt uitgegaan
van een ingezamelde hoeveelheid van 5285 ton en een
maximale subsidie van 45,38 per ton. De totale kosten
voor het apart inzamelen van oud papier bedragen dan
maximaal 239.900,-.