Blad 2 De gemeente Leeuwarden subsidieert, net als de meeste gemeenten in Nederland, het inzamelen van oud papier. Inzamelende organisaties ontvangen in Leeuwarden in elk geval 45,38 per ton oud papier. Indien de poortprijs (de prijs die wordt betaald voor papier dat aan de poort van de oud papierhandel wordt gebracht) lager is dan 45,38 per ton vult de gemeente dit bedrag aan tot 45,38 per ton. De vervoerskosten komen hierbij ten laste van de inzamelaars zelf Het oud papier wordt op verschillende manieren ingezameld; sommige organisaties zamelen het oud papier in met behulp van een kraakperswagen, anderen maken gebruik van een container, waarbij de ene organisatie het papier aan huis ophaalt en de andere organisatie het papier laat brengen. Elke methode van inzamelen heeft een andere kostprijs. Het gebruik van kraakperswagens heeft als voordeel dat het oud papier huis aan huis kan worden opgehaald, maar er toch relatief weinig vrijwilligers nodig zijn voor de inzame ling. Inzamelaars die gebruik maken van kraakperswagens hebben meestal onvoldoende vrijwilligers om het papier op een andere manier huis aan huis te kunnen ophalen. Als deze inzamelaars een container huren, maar toch zelf huis aan huis willen inzamelen hebben zij meer vrijwilligers nodig. Als deze inzamelaars besluiten om het oud papier te laten brengen naar een container en het niet meer aan huis ophalen, dan betekent dit dat de bestaande service in dit gebied vermindert. Gevolg hiervan kan een lagere inzamel- respons zijn. Helaas is de prijs voor het gebruik van vervoermiddelen inmiddels gestegen. Per 1 januari 2002 kost het gebruik van een kraakperswagen 45,- per ton. De kosten voor het gebruik van een container bedragen 15,- per ton. Dit zijn uniforme tarieven die gelden voor alle gemeentelijk gesubsidieerde organisaties in Friesland die de vervoer middelen bij Leo Reitsma inhuren. Reden voor de stijging van de tarieven voor het vervoer per kraakperswagen is dat er voor het inzamelen van oud papier in Friesland minder kraakperswagens beschikbaar zijn, dan in voorgaande jaren. Dit komt doordat gemeenten voor het inzamelen van huisvuil overschakelen op andere inzamelsystemen, waarbij wagens nodig zijn die niet goed geschikt zijn voor het inzamelen van oud papier. Bovendien is een gedeelte van de kraakpers wagens verouderd en daardoor niet langer geschikt voor het inzamelen van oud papier. De vraag naar kraakperswagens is echter gestegen. Dit betekent dat de kraakperswagens grotere afstanden moeten afleggen om inzamelaars in verschillende gemeenten van dienst te zijn. Hierdoor is het uniforme tarief gestegen. Blad 3 Daarnaast is vervoer in het algemeen duurder geworden doordat de kosten voor brandstof zijn gestegen. Leo Reitsma vult het wagenpark soms aan door wagens in te huren van andere bedrijven, zoals de NNRD, maar ook deze particuliere bedrijven hebben maar een beperkt aantal kraakperswagens beschikbaar. De inzamelaars mogen hun kraakperswagens wel bij een ander bedrijf inhuren, maar dit kost de verenigingen tot nu toe meer dan het inhuren van kraakperswagens bij Leo Reitsma. De verhoging van de vervoerskosten betekent helaas dat de inzamelaars steeds minder aan de inzameling van het oud papier overhouden. Maakt een inzamelaar gebruik van een kraakperswagen dan zou dit voor 2002 betekenen dat er voor de organisatie nog maar 0,38 per ton oud papier over blijft. Verder dient te worden vermeld dat de organisaties die in 2001 gebruik maakten van kraakperswagens al onte vreden waren over de netto opbrengsten van de inzameling. Deze organisaties hielden in 2001 ongeveer 18,15 per ton ongeveer f 40,- per ton of f 0,04 per kg) over aan de inzameling. Onder andere de SBO (samenwerkende buurt organisaties) heeft aangegeven dat deze opbrengst de leden niet voldoende motiveert om de inzameling te continueren. Daarom stellen wij voor om de subsidie zo te verhogen dat de verenigingen hier iets meer aan overhouden. Voor de gemeente is het aantrekkelijk om de aparte inzameling van oud papier te subsidiëren omdat het verwerken van het papier als restafval meer kost dan het apart verwerken hiervan. De verwerking van restafval kost namelijk 133,87 per ton. Teneinde de inzamelaars voldoende gemotiveerd te houden om het oud papier in te zamelen en om de inzamelaars die kraakperswagens gebruiken in staat te stellen dit kunnen blijven doen, stellen wij voor om de subsidie voor het inzamelen van huishoudelijk oud papier te verhogen naar 68,07 per ton oud papier. Inzamelaars die gebruik maken van een kraakperswagen houden hier in 2002 dan netto 23,07 per ton aan over ongeveer f 50,- per ton, of f 0,05 per kg, wat ongeveer f 0,01 meer per kg is dan in 2001) Deze verhoging van de subsidie zal betekenen dat de kosten voor de aparte inzameling van papier voor de gemeente kunnen stijgen. In de begroting voor 2002 wordt uitgegaan van een ingezamelde hoeveelheid van 5285 ton en een maximale subsidie van 45,38 per ton. De totale kosten voor het apart inzamelen van oud papier bedragen dan maximaal 239.900,-.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 409