Blad 4
1.2. Meerjaren programma infrastructuur (MPI)
In eerdere jaren werd het MPI middels een apart
raadsbesluit vastgesteld. Vanwege de integraliteit van de
projecten is besloten een samenhangend MIP te maken, waar
het meerjaren programma infrastructuur deel van uitmaakt.
Dit jaar is voor de eerste keer het MPI ingeweven in het
diensten-MIP van SOB en Welzijn (bijlage I)
Leeuwarden kent een aantal stevige infrastructurele
knelpunten, waardoor ook de investeringen hier onder druk
komen. De vele ontwikkelingen die thans plaatsvinden
(mobiliteitsbeleid, bedrijventerreinen, nieuwe
woongebieden), nopen tot een herbezinning op de wijze
waarop Leeuwarden is en wordt ontsloten.
Vanuit de (nog te vormen) stadsvisie zal mede een antwoord
op dit vraagstuk moeten worden gegeven. De maatregelen die
in het huidige programma worden genoemd, zullen voordat ze
daadwerkelijk ten uitvoer komen, worden getoetst aan de
stadsvisie en het GW?.
In het Programma Infrastructuur 2002 wordt voorgesteld voor
de komende jaren financiële middelen te reserveren voor de
uitvoering van het Gemeentelijk Verkeer- en VervoerPlan
(GVVP)Dit GVVP verkeert momenteel in de fase van
opstelling. Vanwege afstemming met de stadsvisie is het
planproces van het GVVP vertraagd. Het is daarom op dit
moment niet mogelijk om aan te geven welke infrastructurele
werkzaamheden de komende jaren op grond van het GVVP dienen
te worden uitgevoerd. Wel is duidelijk dat het zal gaan om
zowel kleine als grote ingrepen in de bestaande
weginfrastructuur voor auto, fiets en openbaar vervoer. De
daarmee samenhangende investeringen zijn naar evenredigheid
klein of groot. Bij grote investeringen zal veelal nog een
dekking gezocht moeten worden, dan wel verloopt de dekking
deels/geheel buiten het programma infrastructuur om. Bij de
(relatief) kleine investeringen zal de gemeentelijke
bijdrage in de uitvoeringskosten in principe uit de
stelpost infrastructuur moeten komen. Om de komende jaren
toch financiële ruimte te hebben voor de uitvoering van de
maatregelen uit het GVVP is gekeken naar mogelijkheden om
binnen de bestaande middelen hiervoor ruimte te creëren.
1.2.1. Reservering middelen voor interne hoofdinfra
structuur Zuiderburen in MPI
In de grondexploitatie Zuiderburen wordt rekening gehouden
met een bijdrage uit de stelpost infrastructuur ten behoeve
van de interne hoofdinfrastructuur van Zuiderburen. In
totaal gaat het om een bedrag van 1,475 min uit de
stelpost waarvan inmiddels 0,227 min is bijgedragen. Het
resterende bedrag was in het meerjarenprogramma
infrastructuur 2001 t/m 2004 opgenomen voor de jaren 2002
t/m 2004
Blad 5
Tegenover de bijdrage uit de stelpost infrastructuur aan de
grondexploitatie Zuiderburen staat een reservering, binnen
deze exploitatie, van 2,587 min ten behoeve van de
realisatie van bovenwijkse voorzieningen voor de periode na
2005. Het betreft hier de tweede fase van de reconstructie
van de Drachtsterweg (ongelijkvloerse kruising bij
aansluiting Zuiderburen/Goutum en verdubbeling
Drachtsterbrug)In het MIP 2002 maken deze maatregelen
onderdeel uit van het bij Hoofdinfrastructuur opgenomen
DrachtstercomplexHiervoor is vooreerst een
investeringsbedrag van 34,034 min geraamd.
Het afzien van de nog openstaande bijdrage vanuit de
stelpost infrastructuur van 1,225 min in de komende jaren
heeft gevolgen voor de reservering in de grondexploitatie
Zuiderburen voor de bijdrage hoofdinfrastructuur na 2005.
Vooralsnog wordt er van uitgegaan dat deze reservering dan
met een zelfde bedrag wordt verlaagd.
Door af te zien van de bijdrage op korte termijn vanuit de
stelpost infrastructuur aan het grondcomplex Zuiderburen
ontstaat de mogelijkheid middelen te reserveren voor de
uitvoering van het GVVP. Gezien de fase waarin het GVVP
momenteel verkeert, is het nu nog niet mogelijk concreet al
de maatregelen te benoemen die uitgevoerd dienen te worden.
Wel wordt door de reservering voorkomen dat 2002 voor het
nemen van verkeersmaatregelen op basis van het GVVP een
'verloren' jaar wordt.
Indien conform voorstel gekozen wordt voor een reservering
van gelden uit de stelpost infrastructuur voor uitvoering
GVVP zal pas tot daadwerkelijke aanwending van deze
middelen kunnen worden overgegaan nadat het GVVP is
vastgesteld en de maatregelen zijn geprioriteerd
Reservering van middelen houdt zeker niet in dat hierdoor
een vrijbrief wordt verleend voor de besteding er van.
1.2.2. Kosten indexatie verdubbeling RW 31
In 2002 zal de bijdrage van de gemeente Leeuwarden in de
kosten van de verdubbeling van RW 31 worden betaald. Voor
deze bijdrage is al in 1995 een krediet beschikbaar gesteld
als onderdeel van de raamkredietverlening van het programma
infrastructuur voor dat jaar. Omdat de uitvoering van dit
werk ernstig is vertraagd, is de overeengekomen bijdrage
nog steeds niet voldaan. Hierdoor is jaarlijks sprake van
een bedrag aan onderuitputting kapitaallasten investeringen
ten gunste van de algemene middelen. Keerzijde van een en
ander is wel dat de gemeentelijke bijdrage die in 2002 zal
worden betaald, hoger uitvalt vanwege de overeengekomen
indexatie van dit bedrag. Omdat de jaarlijkse meevaller ten
gevolge van de uitgestelde betaling ten gunste is gekomen
van de algemene middelen, ligt het in de rede de kosten die
voortvloeien uit de indexatie ten laste te brengen van de
algemene reserve. Het betreft een bedrag van waarschijnlijk
199.663,-. De werkelijke hoogte van dit bedrag is