Blad 4 1.2. Meerjaren programma infrastructuur (MPI) In eerdere jaren werd het MPI middels een apart raadsbesluit vastgesteld. Vanwege de integraliteit van de projecten is besloten een samenhangend MIP te maken, waar het meerjaren programma infrastructuur deel van uitmaakt. Dit jaar is voor de eerste keer het MPI ingeweven in het diensten-MIP van SOB en Welzijn (bijlage I) Leeuwarden kent een aantal stevige infrastructurele knelpunten, waardoor ook de investeringen hier onder druk komen. De vele ontwikkelingen die thans plaatsvinden (mobiliteitsbeleid, bedrijventerreinen, nieuwe woongebieden), nopen tot een herbezinning op de wijze waarop Leeuwarden is en wordt ontsloten. Vanuit de (nog te vormen) stadsvisie zal mede een antwoord op dit vraagstuk moeten worden gegeven. De maatregelen die in het huidige programma worden genoemd, zullen voordat ze daadwerkelijk ten uitvoer komen, worden getoetst aan de stadsvisie en het GW?. In het Programma Infrastructuur 2002 wordt voorgesteld voor de komende jaren financiële middelen te reserveren voor de uitvoering van het Gemeentelijk Verkeer- en VervoerPlan (GVVP)Dit GVVP verkeert momenteel in de fase van opstelling. Vanwege afstemming met de stadsvisie is het planproces van het GVVP vertraagd. Het is daarom op dit moment niet mogelijk om aan te geven welke infrastructurele werkzaamheden de komende jaren op grond van het GVVP dienen te worden uitgevoerd. Wel is duidelijk dat het zal gaan om zowel kleine als grote ingrepen in de bestaande weginfrastructuur voor auto, fiets en openbaar vervoer. De daarmee samenhangende investeringen zijn naar evenredigheid klein of groot. Bij grote investeringen zal veelal nog een dekking gezocht moeten worden, dan wel verloopt de dekking deels/geheel buiten het programma infrastructuur om. Bij de (relatief) kleine investeringen zal de gemeentelijke bijdrage in de uitvoeringskosten in principe uit de stelpost infrastructuur moeten komen. Om de komende jaren toch financiële ruimte te hebben voor de uitvoering van de maatregelen uit het GVVP is gekeken naar mogelijkheden om binnen de bestaande middelen hiervoor ruimte te creëren. 1.2.1. Reservering middelen voor interne hoofdinfra structuur Zuiderburen in MPI In de grondexploitatie Zuiderburen wordt rekening gehouden met een bijdrage uit de stelpost infrastructuur ten behoeve van de interne hoofdinfrastructuur van Zuiderburen. In totaal gaat het om een bedrag van 1,475 min uit de stelpost waarvan inmiddels 0,227 min is bijgedragen. Het resterende bedrag was in het meerjarenprogramma infrastructuur 2001 t/m 2004 opgenomen voor de jaren 2002 t/m 2004 Blad 5 Tegenover de bijdrage uit de stelpost infrastructuur aan de grondexploitatie Zuiderburen staat een reservering, binnen deze exploitatie, van 2,587 min ten behoeve van de realisatie van bovenwijkse voorzieningen voor de periode na 2005. Het betreft hier de tweede fase van de reconstructie van de Drachtsterweg (ongelijkvloerse kruising bij aansluiting Zuiderburen/Goutum en verdubbeling Drachtsterbrug)In het MIP 2002 maken deze maatregelen onderdeel uit van het bij Hoofdinfrastructuur opgenomen DrachtstercomplexHiervoor is vooreerst een investeringsbedrag van 34,034 min geraamd. Het afzien van de nog openstaande bijdrage vanuit de stelpost infrastructuur van 1,225 min in de komende jaren heeft gevolgen voor de reservering in de grondexploitatie Zuiderburen voor de bijdrage hoofdinfrastructuur na 2005. Vooralsnog wordt er van uitgegaan dat deze reservering dan met een zelfde bedrag wordt verlaagd. Door af te zien van de bijdrage op korte termijn vanuit de stelpost infrastructuur aan het grondcomplex Zuiderburen ontstaat de mogelijkheid middelen te reserveren voor de uitvoering van het GVVP. Gezien de fase waarin het GVVP momenteel verkeert, is het nu nog niet mogelijk concreet al de maatregelen te benoemen die uitgevoerd dienen te worden. Wel wordt door de reservering voorkomen dat 2002 voor het nemen van verkeersmaatregelen op basis van het GVVP een 'verloren' jaar wordt. Indien conform voorstel gekozen wordt voor een reservering van gelden uit de stelpost infrastructuur voor uitvoering GVVP zal pas tot daadwerkelijke aanwending van deze middelen kunnen worden overgegaan nadat het GVVP is vastgesteld en de maatregelen zijn geprioriteerd Reservering van middelen houdt zeker niet in dat hierdoor een vrijbrief wordt verleend voor de besteding er van. 1.2.2. Kosten indexatie verdubbeling RW 31 In 2002 zal de bijdrage van de gemeente Leeuwarden in de kosten van de verdubbeling van RW 31 worden betaald. Voor deze bijdrage is al in 1995 een krediet beschikbaar gesteld als onderdeel van de raamkredietverlening van het programma infrastructuur voor dat jaar. Omdat de uitvoering van dit werk ernstig is vertraagd, is de overeengekomen bijdrage nog steeds niet voldaan. Hierdoor is jaarlijks sprake van een bedrag aan onderuitputting kapitaallasten investeringen ten gunste van de algemene middelen. Keerzijde van een en ander is wel dat de gemeentelijke bijdrage die in 2002 zal worden betaald, hoger uitvalt vanwege de overeengekomen indexatie van dit bedrag. Omdat de jaarlijkse meevaller ten gevolge van de uitgestelde betaling ten gunste is gekomen van de algemene middelen, ligt het in de rede de kosten die voortvloeien uit de indexatie ten laste te brengen van de algemene reserve. Het betreft een bedrag van waarschijnlijk 199.663,-. De werkelijke hoogte van dit bedrag is

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 41