Blad 16
De SAOZ-adviezen gaan niet op al deze punten in, en zijn
vooral met betrekking tot deze aspecten nog eens kritisch
tegen het licht gehouden.
Het gebied aan de overzijde van het kanaal had onder het
oude planologische regime niet louter een agrarische
bestemming
Het is van belang, dat de SAOZ, naar onze mening, onvol
doende rekening heeft gehouden met het feit, dat het gebied
aan de overkant van het Van Harinxmakanaalwaar nu de
stadswijk Zuiderburen in aanbouw is, niet een volledig
zuivere agrarische bestemming had. Volgens het oude bestem
mingsplan "Buitengebied" (1973) was immers een strook van
ruim 100 m aan de zuidzijde van het kanaal bestemd voor
recreatieve voorzieningen en een belangrijke wegverbinding.
Zo kon aan die zijde van het kanaal onder andere een
belangrijke verkeersvoorziening worden aangelegd - de zgn.
"verlengde Zuidtangent". Aangezien dit een belangrijke
verkeersverbinding zou zijn geworden, zou het gebied, bij
realisering daarvan, in sterke mate bij de infrastructuur
van de stad zijn getrokken, en dus deel zijn gaan uitmaken
van het verstedelijkte gebied. Het gebied zou geen zuiver
agrarisch gebied zijn gebleven.
Bovendien zou, omdat in de eerste 50 m van het gebied aan
de overzijde van het kanaal recreatieve voorzieningen
konden worden aangelegd, het vrije uitzicht van de
verzoekers over het agrarische gebied, bij realisatie
daarvan, voor een groot deel zijn verdwenen.
Deze aspecten worden in de SAOZ-rapporten wel genoemd, maar
ons inziens onvoldoende meegewogen.
Zorgvuldige planvorming bij het uitbreidingsplan
Zuiderburen de bijzondere situatie van de woningbouw
langs het Van Harinxmakanaal
Er moet worden opgemerkt, dat de nieuwe stadsuitbreiding
Zuiderburen met grote zorgvuldigheid is ontworpen, en met
dezelfde zorgvuldigheid wordt uitgevoerd.
De stadswijk Zuiderburen is bijvoorbeeld op een aanvaard
bare, ruime afstand van de bestaande woonwijk Aldlan
gepland. Bij het ontwerp is gebruik gemaakt van de
"natuurlijke" barrière van het Van Harinxmakanaal. Dit
kanaal, dat tussen de bestaande woonwijk Aldlan en de
nieuwe stadsuitbreiding is gelegen, is een belangrijke
vaarroute en een tamelijk breed kanaal.
Het komt ons in dit geval ongewenst en niet in overeen
stemming met een juiste interpretatie van artikel 4 9 van de
Wet op de Ruimtelijke Ordening voor, dat de gemeentelijke
overheid bij deze noodzakelijke stadsuitbreiding, na
bedoelde zorgvuldige planologische afwegingen, gehouden zou
zijn om schadevergoedingen te betalen.
Blad 17
Ook is het van belang, dat er bij de woongebouwen, die in
de strook langs het kanaal zijn gepland, zorgvuldig
rekening is gehouden met de belangen van de bewoners in
Aldlan. Zo werd er in de ontwerpfase van het plan uitvoerig
vooroverleg gepleegd met bewoners van de wijk Aldlan. Naar
aanleiding van deze gesprekken zijn de plannen van
Zuiderburen, met name wat betreft deze woongebouwen
aangepast. Vastgesteld is (naar aanleiding van dit
overleg)dat de woongebouwen langs het kanaal niet meer
dan drie bouwlagen mogen bevatten. Wij verwijzen hiervoor
naar het raadsvoorstel waarbij het bestemmingsplan
Hempens-Teerns" ter vaststelling aan u is aangeboden (21
oktober 1996)In de betreffende raadsvergadering is
uitgebreid van gedachten gewisseld over aspecten van het
bestemmingsplan die te maken hebben met de belangen van de
bewoners van de wijk Aldlan.
Bij de planontwikkeling voor de nieuwe woonwijk Zuiderburen
is ook een bijna ideale afstand, gemeten vanaf de nieuwe
woonwijk ten zuiden van het kanaal, ten opzichte van de
bestaande woonwijk Aldlan in acht genomen. Deze afstand is
circa 100 m.
Er is zuidelijk van het kanaal ook niet vlak langs het
kanaal gebouwd. Langs het kanaal is een brede strook grond
vrijgehouden. Op deze gronden langs het kanaal moest met
name rekening worden gehouden met veiligheidsvoorschriften
van de provincie met betrekking tot de scheepvaart door het
Van Harinxmakanaal. Er moest een veiligheidsafstand van
20 m in acht worden genomen.
Verder is het zo, dat langs het kanaal een strook met een
breedte van 10 m is gereserveerd voor een toekomstige
verbreding van het kanaal in verband met een eventuele
opwaardering tot een Klasse V-kanaal. Daardoor is er een
afstand van 20 m plus 10 m, dus in totaal 30 m vrij gelaten
vanaf de zuidelijke rand van het kanaal tot de nieuwe
woonwij k
Hierdoor zijn de woningen verder van het kanaal af gebouwd
dan vanuit het gezichtspunt van een goede ruimtelijke
ordening gezien sec nodig was.
In verband met deze factoren zijn er grote afstanden in
acht genomen bij de woningbouw aan de overkant van het
kanaal ten opzichte van de woningen in de wijk Aldlan. De
SAOZ-adviezen houden ons inziens hiermee onvoldoende
rekening
Compensatie/Voordeelstoerekening
Ook moet naar onze mening de vraag aan de orde komen of de
geleden schade wel zo groot is als door de verzoekers wordt
gesteld. Naar onze mening is bij de beoordeling van deze
planschadeclaims onvoldoende rekening gehouden met een
(gedeeltelijke) compensatie/voordeelstoerekening door de