Blad 16 De SAOZ-adviezen gaan niet op al deze punten in, en zijn vooral met betrekking tot deze aspecten nog eens kritisch tegen het licht gehouden. Het gebied aan de overzijde van het kanaal had onder het oude planologische regime niet louter een agrarische bestemming Het is van belang, dat de SAOZ, naar onze mening, onvol doende rekening heeft gehouden met het feit, dat het gebied aan de overkant van het Van Harinxmakanaalwaar nu de stadswijk Zuiderburen in aanbouw is, niet een volledig zuivere agrarische bestemming had. Volgens het oude bestem mingsplan "Buitengebied" (1973) was immers een strook van ruim 100 m aan de zuidzijde van het kanaal bestemd voor recreatieve voorzieningen en een belangrijke wegverbinding. Zo kon aan die zijde van het kanaal onder andere een belangrijke verkeersvoorziening worden aangelegd - de zgn. "verlengde Zuidtangent". Aangezien dit een belangrijke verkeersverbinding zou zijn geworden, zou het gebied, bij realisering daarvan, in sterke mate bij de infrastructuur van de stad zijn getrokken, en dus deel zijn gaan uitmaken van het verstedelijkte gebied. Het gebied zou geen zuiver agrarisch gebied zijn gebleven. Bovendien zou, omdat in de eerste 50 m van het gebied aan de overzijde van het kanaal recreatieve voorzieningen konden worden aangelegd, het vrije uitzicht van de verzoekers over het agrarische gebied, bij realisatie daarvan, voor een groot deel zijn verdwenen. Deze aspecten worden in de SAOZ-rapporten wel genoemd, maar ons inziens onvoldoende meegewogen. Zorgvuldige planvorming bij het uitbreidingsplan Zuiderburen de bijzondere situatie van de woningbouw langs het Van Harinxmakanaal Er moet worden opgemerkt, dat de nieuwe stadsuitbreiding Zuiderburen met grote zorgvuldigheid is ontworpen, en met dezelfde zorgvuldigheid wordt uitgevoerd. De stadswijk Zuiderburen is bijvoorbeeld op een aanvaard bare, ruime afstand van de bestaande woonwijk Aldlan gepland. Bij het ontwerp is gebruik gemaakt van de "natuurlijke" barrière van het Van Harinxmakanaal. Dit kanaal, dat tussen de bestaande woonwijk Aldlan en de nieuwe stadsuitbreiding is gelegen, is een belangrijke vaarroute en een tamelijk breed kanaal. Het komt ons in dit geval ongewenst en niet in overeen stemming met een juiste interpretatie van artikel 4 9 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening voor, dat de gemeentelijke overheid bij deze noodzakelijke stadsuitbreiding, na bedoelde zorgvuldige planologische afwegingen, gehouden zou zijn om schadevergoedingen te betalen. Blad 17 Ook is het van belang, dat er bij de woongebouwen, die in de strook langs het kanaal zijn gepland, zorgvuldig rekening is gehouden met de belangen van de bewoners in Aldlan. Zo werd er in de ontwerpfase van het plan uitvoerig vooroverleg gepleegd met bewoners van de wijk Aldlan. Naar aanleiding van deze gesprekken zijn de plannen van Zuiderburen, met name wat betreft deze woongebouwen aangepast. Vastgesteld is (naar aanleiding van dit overleg)dat de woongebouwen langs het kanaal niet meer dan drie bouwlagen mogen bevatten. Wij verwijzen hiervoor naar het raadsvoorstel waarbij het bestemmingsplan Hempens-Teerns" ter vaststelling aan u is aangeboden (21 oktober 1996)In de betreffende raadsvergadering is uitgebreid van gedachten gewisseld over aspecten van het bestemmingsplan die te maken hebben met de belangen van de bewoners van de wijk Aldlan. Bij de planontwikkeling voor de nieuwe woonwijk Zuiderburen is ook een bijna ideale afstand, gemeten vanaf de nieuwe woonwijk ten zuiden van het kanaal, ten opzichte van de bestaande woonwijk Aldlan in acht genomen. Deze afstand is circa 100 m. Er is zuidelijk van het kanaal ook niet vlak langs het kanaal gebouwd. Langs het kanaal is een brede strook grond vrijgehouden. Op deze gronden langs het kanaal moest met name rekening worden gehouden met veiligheidsvoorschriften van de provincie met betrekking tot de scheepvaart door het Van Harinxmakanaal. Er moest een veiligheidsafstand van 20 m in acht worden genomen. Verder is het zo, dat langs het kanaal een strook met een breedte van 10 m is gereserveerd voor een toekomstige verbreding van het kanaal in verband met een eventuele opwaardering tot een Klasse V-kanaal. Daardoor is er een afstand van 20 m plus 10 m, dus in totaal 30 m vrij gelaten vanaf de zuidelijke rand van het kanaal tot de nieuwe woonwij k Hierdoor zijn de woningen verder van het kanaal af gebouwd dan vanuit het gezichtspunt van een goede ruimtelijke ordening gezien sec nodig was. In verband met deze factoren zijn er grote afstanden in acht genomen bij de woningbouw aan de overkant van het kanaal ten opzichte van de woningen in de wijk Aldlan. De SAOZ-adviezen houden ons inziens hiermee onvoldoende rekening Compensatie/Voordeelstoerekening Ook moet naar onze mening de vraag aan de orde komen of de geleden schade wel zo groot is als door de verzoekers wordt gesteld. Naar onze mening is bij de beoordeling van deze planschadeclaims onvoldoende rekening gehouden met een (gedeeltelijke) compensatie/voordeelstoerekening door de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 420