Blad 18 meerwaarde die het gebied Zuiderburen oplevert voor de waarde van de woningen van verzoekers vanwege de hoog waardige recreatieve voorzieningen, die in dit gebied worden gerealiseerd. Deze recreatieve voorzieningen zullen ook voor de wijk Aldlan goed bereikbaar worden gemaakt. Het is n.l. de bedoeling dat er in de toekomst een pontje gaat varen tussen Zuiderburen, (aanlanden ter weerszijden van de Nauwe Greuns), Frokepölle en Aldlan. Verder zijn er uiter aard de bruggen over het kanaal. Wij hebben Dijkstra Makelaars te Leeuwarden verzocht een taxatierapport te willen opstellen, waarin een antwoord wordt gegeven op de vraag of, indien er al sprake zou zijn van waardevermindering, deze geheel of gedeeltelijk wordt gecompenseerd door de aanleg van recreatiegebieden/- recreatievoorzieningen, die er voorheen niet waren. In het algemeen is het immers zo, dat bij het beoordelen van de schade niet alleen wordt gelet op de nadelen die uit het bestemmingsplan voortvloeien, maar ook op de eventueel compenserende voordelen. Het makelaarskantoor heeft getaxeerd wat de positieve effecten van het recreatiegebied zijn, dat volgens het nieuwe bestemmingsplan Hempens-Teerns" kan worden gerealiseerd. Het bedrag van deze compensatie/voordeels- toerekening wordt volgens het rapport van Dijkstra Makelaars van 10 december 2001 geschat op 2.268,90. Hieruit volgt, dat eventuele door de gemeente uit te keren planschadevergoedingen in elk geval met een bedrag van 2.268,90 zouden moeten worden verlaagd. Specifieke situatie van een stadsuitbreiding bij een (middel)grote stad als Leeuwarden - "normale maatschappe lijke ontwikkeling". Ook is het opvallend, dat de rapporten van de SAOZ voor deze 41 planschadeclaims niet ingaan op de vraag of de door verzoekers geleden planschade al dan niet aan de gemeente lijke overheid kan worden toegerekend. Dit aspect maakt echter uitdrukkelijk deel uit van het systeem van artikel 49 WRO. Dit element van het wetsartikel is belangrijker dan uit de SAOZ-rapporten blijkt. Het gaat in dit geval om een gebied bij Leeuwarden waarvan redelijkerwijs te verwachten was, dat zich hier stadsuit breiding zou kunnen voordoen. Dit vanwege de "structuur van de omgeving"Gezien de ligging van het gebied Zuiderburen aan de rand van een (middelgrote stad, kan de plaats van deze stadsuitbreiding logisch worden genoemd. Dit temeer, omdat het voor de stad Leeuwarden voor de hand ligt, dat de stad zich in zuidelijke richting zal uitbreiden. Gezien de ruimtelijke omgeving van de stad heeft het noorden en het westen van de stad in verband met de Vliegbasis weinig uitbreidingsmogelijkheden. Ook is het oosten van de stad Blad 19 door het recreatiegebied De Groene Ster en het natuurgebied de Grote Wielen minder geschikt voor stadsuitbreidingen. De beste oplossing voor uitbreiding van de stad Leeuwarden is in zuidelijke richting. Dit blijkt niet alleen uit het feit dat gekozen is voor een stadsuitbreiding bij "Hempens-Teerns" (Zuiderburen), maar ook uit de nieuwste plannen voor de stadsuitbreiding "Leeuwarden-Zuid", die op dit moment in ontwikkeling zijn. In het vervolg van dit raadsvoorstel wordt daarom nagegaan of de verzoekers, vóór de verandering van het planologische regime, op het moment dat zij eigenaar werden van hun onroerende zaken, de planologische verandering die de woningbouw "aan de overzijde" van het kanaal mogelijk maakte, als een "normale maatschappelijke ontwikkeling" konden voorzien. In de SAOZ-rapporten wordt te snel geconcludeerd, dat de eventuele schade, die verzoekers hebben geleden in verband met een aantasting van het woongenot vanwege uitzicht- schade, voor rekening van de gemeente Leeuwarden dient te komen. Deze conclusie is waarschijnlijk getrokken onder invloed van de stand van zaken van de jurisprudentie tot nu toe. In de jurisprudentie speelt het begrip "normale maatschappelijke ontwikkeling" een zekere rol. Enkele voorbeelden van uitspraken liggen voor u bij de stukken ter inzage. Verschillende uitspraken hebben er evenwel aan bijgedragen, dat het begrip "normale maatschappelijke ontwikkeling" in de jurisprudentie een ondergeschikte rol is gaan spelen, en eigenlijk is verdwenen. Het gebruik van het element "normale maatschappelijke ontwikkelingen" hangt dus blijkens de jurisprudentie sterk af van de omstandigheden van het geval. De jurisprudentie met betrekking tot het begrip "normale maatschappelijke ontwikkelingen" wordt daarom wel casuïstisch genoemd [zie J. Struiksma, Het systeem van het ruimtelijke ordenings recht (Nijmegen 2000), blz. 328.] Van belang is, om hier vast te stellen, dat de juris prudentie van de laatste jaren, waarin het begrip "normale maatschappelijke ontwikkelingen" aan de orde komt, vooral gaat over uitbreidingen van dorpen en inbreidingsplannen in (kleinere) steden. De onderhavige planschadeclaims gaan echter over een uitbreiding bij een (middel)grote stad. Bij bedoelde uitspraken konden de betreffende gemeenten geen beroep doen op het begrip "normale maatschappelijke ontwikkelingen". Deze casussen zijn echter niet vergelijk baar met een geval als het onderhavige, van een stadsuit breiding aan de rand van een (middelgrote stad op een specifieke plaats, zoals hier bij "Hempens-Teerns" te Leeuwarden

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 421