Blad 6 afhankelijk van de ontwikkeling van het prijsindexcijfer van de wegenbouw in 2001. Voorgesteld wordt: de kosten ca. 199.663,-, die voortvloeien uit de indexatie van de gemeentelijke bijdrage aan de verdubbeling van RW 31, ten laste te brengen van de algemene reserve; het meerjarenprogramma infrastructuur (MPI), in de diensten-MIP van de dienst Stadsontwikkeling en -beheer en Welzijn (bijlage I), vast te stellen, met als kanttekening dat voor uitvoering, de projecten zullen worden getoetst aan het GVVP; de reservering van 1,248 min die in het huidige MPI is opgenomen, ten behoeve van de hoofdinfrastructuur Zuiderburen (2e fase Drachtsterweg/-brug) in te leveren ten gunste van de uitvoeringsmaatregelen van het GVVP, zoals verwoord in het MPI (bijlage I). 1.3. SIOF Uitvoeringsdeei In dit deel worden de projecten benoemd, waarvoor het niet mogelijk is de besluitvorming uit te stellen, omdat op korte termijn door de gemeente afspraken met derden moeten worden gemaakt over de uitvoering. 1.3.1. Randweg Leeuwarden (Haak) Ten behoeve van de Randweg Leeuwarden (Haak) wordt duidelijk dat de bijdrage ongeveer 18,151 min zal worden, willen we kans maken dat de Haak vroegtijdig wordt gerealiseerd. Dit betekent dat de gemeente naast de bijdrage vanuit Leeuwarden Zuid 11,345 min een aanvullende financiering van 6,807 min moet reserveren. Op de korte termijn zijn al middelen nodig ten behoeve van de voorbereiding. Teneinde de afspraken met de partners te kunnen maken, wordt voorgesteld: uit het SIOF een extra bedrag van 3,403 min te reserveren specifiek ten behoeve van de randweg (in het SIOF is voor hoofdinfrastructuur reeds 3,403 min gereserveerd). Bij de Perspectiefnota 2003-2006 kan een door de dienst SOB noodzakelijk geachte nieuwe reservering voor hoofdinfrastructuur, gerelateerd aan de uitwerking van de Stadsvisie en GVVP, integraal meegenomen en beoordeeld worden. Duidelijk is wel dat volgend jaar een aanzienlijke reservering in het SIOF gevraagd zal worden voor hoofdinfrastructuur. Hierbij kan o.a. gedacht worden aan projecten als het opwaarderen rondweg, Westelijke invalsweg, Stadsas, en Drachtsterweg (inclusief aanpassing Drachtsterbrug Voorgesteld wordt, vooruitlopend op Perspectief 2003-2006, geen besluit te nemen voor een extra reservering in het SIOF voor hoofdinfrastructuur. twnnnnnnif| Blad 7 1.3.2. Middelseerüte en uitbreiding en kwaliteits verbetering toeristische infrastructuur Voor watergebonden projecten, alsmede voor het saneren van waterbodems, bestaat vanuit milieuhygiënische en toeristische motieven, bij derden zoals de provincie en waterschap(pen) de bereidheid om te participeren in kansrijke initiatieven. Vanuit dat besef wordt het verbeteren van de waterkwaliteit gekoppeld aan een verbetering van de toeristische voorzieningen en mogelijkheden in Leeuwarden. Uiteraard wordt ook Leeuwarden voor haar deel aangesproken in de gezamenlijkheid met andere partners. Dit geldt voor de Middelseerüte, maar feitelijk ook voor de aanvraag voor uitbreiding en kwaliteitsverbetering van de toeristische infrastructuur die de initiatieven m.b.t. de verbetering van de waterbodems rond de binnenstad versterkt. Door in een totaal project te participeren ontstaan er mogelijkheden om samen met derden de investeringen zodanig te benutten dat dit leidt tot een maximale spin-off. Het project Middelseerüte is volgens het MIP-formulier financieel rond behoudens een belangrijke beschikking van een KompasaanvraagBij het Bestuurlijk Overleg Stadsregio Leeuwarden (BOSL) is een subsidieverzoek ingediend voor dit project. T.z.t. zal duidelijk worden welke bijdrage de gemeente kan verwachten uit het Fonds Stadsregio Leeuwarden (FSL)Deze bijdrage zal gestort worden in het SIOF. Voorgesteld wordt voor de Middelseerüte de gewenste bijdrage uit het SIOF 254.570,-) te reserveren. Voor het project "uitbreiding en kwaliteitsverbetering van de toeristische infrastructuur" heeft de gemeente een projectaanvraag ingediend voor een bijdrage uit Kompas middelen. Als deze wordt gehonoreerd, volgt tevens automatisch een bijdrage van de provincie. De aanvraag lijkt goed te vallen, juist vanwege het integrale karakter van de aanpak. Het is daardoor meer dan de som der delen, die ieder op zich niet zouden scoren. Het voorstel dat is ingediend, is het projectvoorstel "Leeuwarden, Stad van Water en Cultuur". In deze aanvraag is ook rekening gehouden met toeristisch/culturele activiteiten. Het gaat daarbij om o.a. een museumhaven, de bruine vloot, aanleg faciliteiten en sanitaire voorzieningen voor passerende boten. De gemeente zal door derden worden aangesproken op haar bijdrage in het totaal van het project. Aangezien de aanvraag is ingediend en partijen serieus met elkaar om de tafel zitten en bereid lijken te zijn zelf ook substantiële bijdragen te leveren met Leeuwarden als initiatiefnemer, is het uitermate wenselijk de verantwoordelijke portefeuillehouders enige armslag te geven. Zij moeten kunnen afdealen wat de gemeentelijke bijdrage zal zijn.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 42