Blad 6
afhankelijk van de ontwikkeling van het prijsindexcijfer
van de wegenbouw in 2001.
Voorgesteld wordt:
de kosten ca. 199.663,-, die voortvloeien uit de
indexatie van de gemeentelijke bijdrage aan de
verdubbeling van RW 31, ten laste te brengen van de
algemene reserve;
het meerjarenprogramma infrastructuur (MPI), in de
diensten-MIP van de dienst Stadsontwikkeling en -beheer
en Welzijn (bijlage I), vast te stellen, met als
kanttekening dat voor uitvoering, de projecten zullen
worden getoetst aan het GVVP;
de reservering van 1,248 min die in het huidige MPI is
opgenomen, ten behoeve van de hoofdinfrastructuur
Zuiderburen (2e fase Drachtsterweg/-brug) in te leveren
ten gunste van de uitvoeringsmaatregelen van het GVVP,
zoals verwoord in het MPI (bijlage I).
1.3. SIOF Uitvoeringsdeei
In dit deel worden de projecten benoemd, waarvoor het niet
mogelijk is de besluitvorming uit te stellen, omdat op
korte termijn door de gemeente afspraken met derden moeten
worden gemaakt over de uitvoering.
1.3.1. Randweg Leeuwarden (Haak)
Ten behoeve van de Randweg Leeuwarden (Haak) wordt
duidelijk dat de bijdrage ongeveer 18,151 min zal worden,
willen we kans maken dat de Haak vroegtijdig wordt
gerealiseerd. Dit betekent dat de gemeente naast de
bijdrage vanuit Leeuwarden Zuid 11,345 min een
aanvullende financiering van 6,807 min moet reserveren.
Op de korte termijn zijn al middelen nodig ten behoeve van
de voorbereiding. Teneinde de afspraken met de partners te
kunnen maken, wordt voorgesteld:
uit het SIOF een extra bedrag van 3,403 min te reserveren
specifiek ten behoeve van de randweg (in het SIOF is voor
hoofdinfrastructuur reeds 3,403 min gereserveerd).
Bij de Perspectiefnota 2003-2006 kan een door de dienst SOB
noodzakelijk geachte nieuwe reservering voor
hoofdinfrastructuur, gerelateerd aan de uitwerking van de
Stadsvisie en GVVP, integraal meegenomen en beoordeeld
worden. Duidelijk is wel dat volgend jaar een aanzienlijke
reservering in het SIOF gevraagd zal worden voor
hoofdinfrastructuur. Hierbij kan o.a. gedacht worden aan
projecten als het opwaarderen rondweg, Westelijke
invalsweg, Stadsas, en Drachtsterweg (inclusief aanpassing
Drachtsterbrug
Voorgesteld wordt, vooruitlopend op Perspectief 2003-2006,
geen besluit te nemen voor een extra reservering in het
SIOF voor hoofdinfrastructuur.
twnnnnnnif|
Blad 7
1.3.2. Middelseerüte en uitbreiding en kwaliteits
verbetering toeristische infrastructuur
Voor watergebonden projecten, alsmede voor het saneren van
waterbodems, bestaat vanuit milieuhygiënische en
toeristische motieven, bij derden zoals de provincie en
waterschap(pen) de bereidheid om te participeren in
kansrijke initiatieven. Vanuit dat besef wordt het
verbeteren van de waterkwaliteit gekoppeld aan een
verbetering van de toeristische voorzieningen en
mogelijkheden in Leeuwarden. Uiteraard wordt ook Leeuwarden
voor haar deel aangesproken in de gezamenlijkheid met
andere partners. Dit geldt voor de Middelseerüte, maar
feitelijk ook voor de aanvraag voor uitbreiding en
kwaliteitsverbetering van de toeristische infrastructuur
die de initiatieven m.b.t. de verbetering van de
waterbodems rond de binnenstad versterkt. Door in een
totaal project te participeren ontstaan er mogelijkheden om
samen met derden de investeringen zodanig te benutten dat
dit leidt tot een maximale spin-off.
Het project Middelseerüte is volgens het MIP-formulier
financieel rond behoudens een belangrijke beschikking van
een KompasaanvraagBij het Bestuurlijk Overleg Stadsregio
Leeuwarden (BOSL) is een subsidieverzoek ingediend voor dit
project. T.z.t. zal duidelijk worden welke bijdrage de
gemeente kan verwachten uit het Fonds Stadsregio Leeuwarden
(FSL)Deze bijdrage zal gestort worden in het SIOF.
Voorgesteld wordt voor de Middelseerüte de gewenste
bijdrage uit het SIOF 254.570,-) te reserveren.
Voor het project "uitbreiding en kwaliteitsverbetering van
de toeristische infrastructuur" heeft de gemeente een
projectaanvraag ingediend voor een bijdrage uit Kompas
middelen. Als deze wordt gehonoreerd, volgt tevens
automatisch een bijdrage van de provincie.
De aanvraag lijkt goed te vallen, juist vanwege het
integrale karakter van de aanpak. Het is daardoor meer dan
de som der delen, die ieder op zich niet zouden scoren. Het
voorstel dat is ingediend, is het projectvoorstel
"Leeuwarden, Stad van Water en Cultuur". In deze aanvraag
is ook rekening gehouden met toeristisch/culturele
activiteiten. Het gaat daarbij om o.a. een museumhaven, de
bruine vloot, aanleg faciliteiten en sanitaire
voorzieningen voor passerende boten.
De gemeente zal door derden worden aangesproken op haar
bijdrage in het totaal van het project. Aangezien de
aanvraag is ingediend en partijen serieus met elkaar om de
tafel zitten en bereid lijken te zijn zelf ook substantiële
bijdragen te leveren met Leeuwarden als initiatiefnemer, is
het uitermate wenselijk de verantwoordelijke
portefeuillehouders enige armslag te geven. Zij moeten
kunnen afdealen wat de gemeentelijke bijdrage zal zijn.