Blad 20 De verzoekers hadden dan ook op het moment van het in eigendom verkrijgen van hun woningen aan de Sleutelbloem kunnen weten dat het onderhavige gebied aan de overkant van het Van Harinxmakanaal door de gemeente Leeuwarden bij uitstek geschikt zou kunnen worden geacht om aldaar een nieuwe woonwijk te ontwikkelen. Van belang is, om hier vast te stellen, dat het in de jurisprudentie van de laatste jaren (indien het begrip "normale maatschappelijke ontwikkeling" een rol speelt) vooral gaat over uitbreidingen van dorpen en inbrei- dingsplannen in (kleinere) steden. In de huidige juris prudentie, waarbij dit begrip een rol speelt, is geen sprake van een stadsuitbreiding bij een stad als Leeuwarden in een gebied aan de rand van de stad, zoals hier bij Zuiderburen. Deze gevallen van planschadeclaims met betrekking tot de stadsuitbreiding bij Zuiderburen zijn niet vergelijkbaar met casusposities uit de jurisprudentie van de laatste jaren. Volgens de second opinion van prof. Lubach moet de structuur van het te bebouwen gebied bij de bepaling van de voorzienbaarheid van planologische veranderingen wel degelijk een rol spelen. Het ontbreken van concrete plannen op het moment van de eigendomsverkrijging is niet altijd doorslaggevend. Van risicoaanvaarding kan ook sprake zijn, wanneer men een onroerende zaak in eigendom verkrijgt die gelegen is in een gebied waarin planologische wijzigingen gelet op de structuur van het geheel niet onwaarschijnlijk zijn. Landelijk gebied aan de rand van een (middelgrote stad als Leeuwarden is in beginsel niet gevrijwaard van bebouwing. Vooral in die zin is verlies van uitzicht ook niet onvoorzienbaar. Gelet op de structuur van de landelijke gebieden, die Leeuwarden omringen, ligt een eventuele stadsuitbreiding in zuidelijke richting in de rede. De mogelijkheid van woning bouw aan de noord- en de westkant van de stad is beperkt door de ligging van de vliegbasis. De oostkant van de stad grenst aan recreatie- en natuurgebieden (recreatiegebied de Groene Ster en de Grote Wielen) Het ten zuiden van Leeuwarden gelegen agrarische gebied kent geen bijzonder beschermingsregime en is met de al bestaande infrastructuur (door met name de toegangsweg naar de N 31) goed ontsloten. Blad 21 Wij zijn van mening, dat de vermeende schade van de drie verzoekers niet aan de gemeente kan worden toegerekend, omdat het planologisch mogelijk maken van de nieuwe woon wijk Zuiderburen een "normale maatschappelijke ontwikke ling" was, die, vanwege de structuur van het gebied, voor de indieners van de onderhavige schadeclaims voorzienbaar was. Wij concluderen dan ook dat de onderhavige drie planschadeclaims moeten worden afgewezen. Dit voorstel is behandeld tijdens de op 20 maart 2002 gehouden vergadering van de Commissie Bestuur en Middelen. De meerderheid van de commissie stemt in met het voorstel, de fracties van het CDA en de VVD hebben een voorbehoud gemaakt, terwijl de fractie van de NLP zich tegen het voorstel heeft uitgesproken. Wij stellen u voor te besluiten overeenkomstig bijgevoegd ontwerp-besluit Leeuwarden, 28 maart 2002. Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, M. de Boer, burgemeester, dr. A.J. Hofman, secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 438