Blad 2 Om het project beheers- en bestuursbaar te houden is gekozen voor een experimenteerfaseTijdens deze fase zal de concept-monitor, opgesteld door de projectgroep, op scholen in het gebied van Huizum West en Nijlan op zijn bruikbaarheid worden uitgeprobeerd en getoetst. De schoolbesturen hebben zich tijdens het besturenoverleg van 27 november jl. akkoord verklaard met het projectplan Zorgmonitor 3. Het doel van een zorgmonitor Het doel van de zorgmonitor kan kortweg omschreven worden als het voorkomen van voortijdig schoolverlaten d.m.v. een samenwerkingssysteem met alle relevante partijen dat zorg en risicoleerlingen/jongeren vroegtijdig signaleert en waarmee het bieden van samenhangende hulp beter mogelijk is Met een zorgmonitor is het mogelijk: Risicoleerlingen vroegtijdig te signaleren en te volgen. Groepen leerlingen in kaart te brengen. De overdracht van informatie te standaardiseren. De uitvoering van (be)handelingsplannen te volgen. Zorginformatie af te stemmen tussen scholen en de verschillende betrokken instanties. Geanonimiseerde data aan te leveren voor een gemeentelijke beleidsmonitor De Zorgmonitor maakt gebruik van de elementen van bestaande informatiesystemen en komt voor een groot deel tot stand door uitbouw van die elementen. Dit impliceert dat de Zorgmonitor aansluit bij de bestaande praktijk en opgebouwde deskundigheid in de Samenwerkingsverbanden en bij betrokken instellingen en instanties. De Zorgmonitor is een instrument om binnen het Lokaal Sociaal Beleid de doorgaande lijn van 0-23 jaar te bewaken en met name jongeren met (meervoudige) problemen vroeg tijdig te signaleren en te volgen. Effectmeting: Criteria voor de effecten van de Zorgmonitor staan vermeld op blz. 5 van het bijgevoegde projectplan Zorgmonitor. 4Financiering In maart 1999 heeft het College besloten ten behoeve van de uitvoering van de discussienota "Sturen op kwaliteit in het onderwijs", de benodigde financiële middelen via een voorstel voor Nieuw Beleid te betrekken bij de behandeling van de Perspectiefnota 2000-2003. Blad 3 In de jaren 1999, 2000 en 2001 is door uw raad per jaar een bedrag van 125.606,- beschikbaar gesteld. Dit totale budget is nog niet in zijn geheel besteed; er resteert nog een bedrag van 207.728,21. Vanaf 2002 wordt structureel een bedrag van 102.917,- in de begroting opgenomen. Budget Zorg- en risicoleerlingen (StOK) 2002: 207.728,- 102.917,- 310.645,- Verplichtingen 2002: Platform PO-VO Zorgmonitor (voorbereidende en experimenteerfase projectleider leden projectgroep PR communicatie 45.378,- 69.600, 4.500,' 2.000,- (implementatiefase sept.-dec. '02) projectleider 31. speciale expertise 12. Budget Zorg- en risicoleerlingen (StOK) 2003: 320, 000, 145.847,- 107.274,- Verplichtingen 2003: 253.121,- Platform PO-VO 45.378,- Zorgmonitor (implementatiefase) proj ectleider 69.600,- leden projectgroep 8.000,- PR communicatie e 4000,- Speciale expertise 24000,- Budget Zorg- en risicoleerlingen (StOK) 2004: 102.143,- 107.274,- 209.417,- Verplichtingen 2004 Platform PO-VO Zorgmonitor (implementatiefase tot juli 2004) proj eetleider leden projectgroep PR communicatie Speciale expertise 14000, 38. 3. 2. 10. 280, 000, 000, 000, (Borgingsfase aug. 2004 projectleider PR communicatie dec. 2004) 34 2. 800,' 500, De totale kosten van het project zijn 315.600, Het restant binnen deze post bedraagt 104.837,

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 445