INHOUD SAMENVATTING HOOFDSTUK 1 HOOFDSTUK 2 SAMENVATTING INLEIDING 2.1 Aanleiding tot het project zorgmonitor 2.2 Doel van het project 2.3 Effect meting 2.4 Totstandkoming van het projectplan 2.5 Projectpartners 2.6 Relevante beleidsontwikkelingen 2.7 Literatuur HOOFDSTUK 3 HOOFDSTUK 4 DOELEN EN ACTIVITEITEN 3.1 Wat is een Zorgmonitor 3.2 Waarom een zorgmonitor? 3.3 Visie op de aanpak 3.4 Overzicht activiteiten en tijdsplanning 3.5 Beschrijving activiteiten en producten per fase PROJECTORGANISATIE 4.1 Opdrachtgever 4.2 Opdrachtnemer/projectleiding 4.3 Organisatiestructuur 4.4 Taken en bevoegdheden 4.5 Inzet mensen en middelen HOOFDSTUK 5 HOOFDSTUK 6 OVERIGE RANDVOORWAARDEN 5.1 Financiële aspecten/het budget 5.2 Juridische aspecten 5.3 Faciliteiten 5.4 Kwaliteitsbeheersing COMMUNICATIE 6.1 Rapportage 6.2 Frekwentie 6.3 Communicatie- en overlegstructuur BIJLAGE: TIJDPAD BESLUITVORMING 1 Het doel van het project Zorgmonitor gemeente Leeuwarden is: het ontwikkelen en imple menteren van een Zorgmonitor voor de leeftijdsgroep van 0 tot 23 jaar. Het project beoogt in eerste instantie een zodanige samenwerking tussen alle relev ante partijen tot stand te brengen, dat zorg- en risicoleerlingen/ jongeren vroegtijdig worden gesignaleerd en op een gecoördineerde wijze hulp (oplopend tot intensieve hulp) ontvangen. Om meer concrete inhoud aan deze samenwerking te kunnen geven, moeten partijen kunnen beschikken over betrouwbare, eenduidige informatie. De Zorgmonitor voorziet in deze behoefte aan gestandaardiseerde informatie over zorg- en risicolcerlingen. Het project Zorgmonitor is een gemeenschappelijk initiatief van het scholenveld en de gemeente Leeuwarden. Ook instellingen uit de welzijnssector participeren in het project. Dit betreft met name instellingen die in de voorschoolse periode opereren en instellingen die nauw samenwerken met de samenwerkingsverbanden WSNS en VO/SVO. Het projectplan is geschreven door een voorbereidingsgroep bestaande uit een vertegen woordiging van het scholenveld en de sector Onderwijs van de gemeente. Het project is onderverdeeld in 4 fasen en beslaat een periode van 4 jaar. Elke fase wordt afgesloten met een rapportage over de bereikte resultaten. De Zorgmonitor wordt stapsgewijze ingevoerd, te beginnen met experiment op twee scholen voor voortgezet onderwijs in Leeuwarden Zuid. De resultaten van en leerervaringen met hel experiment zijn bepalend voor de invulling van de vervolgstappen. Bij de opbouw en invoering van de Zorgmonitor wordt direct aangesloten bij wat reeds ontwikkeld is binnen de samenwerkingsverbanden of door de scholen zelf. Aan het eind van liet traject wordt een Zorgmonitor van 0 tot 23 jaar opgeleverd en overge dragen aan een regieteam Zorgmonitor Het projectplan beschrijft naast de noodzakelijke formaliteiten, de inhoud van de activiteiten per fase. de organisatie en de noodzakelijke randvoorwaarden waar onder de bekostiging, de bemensing en de communicatie. Het project valt binnen het gemeentelijke onderwijsachterstandenbeleid en het beleid in het kader van het OnderwijsKansenPlan. Het project heeft ook relaties met het plan van aanpak Voortijdig Schoolverlaten en het beleid ten aanzien van Voor- en Vroegschoolse Educatie.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 449