INHOUD
SAMENVATTING
HOOFDSTUK 1
HOOFDSTUK 2
SAMENVATTING
INLEIDING
2.1 Aanleiding tot het project zorgmonitor
2.2 Doel van het project
2.3 Effect meting
2.4 Totstandkoming van het projectplan
2.5 Projectpartners
2.6 Relevante beleidsontwikkelingen
2.7 Literatuur
HOOFDSTUK 3
HOOFDSTUK 4
DOELEN EN ACTIVITEITEN
3.1 Wat is een Zorgmonitor
3.2 Waarom een zorgmonitor?
3.3 Visie op de aanpak
3.4 Overzicht activiteiten en tijdsplanning
3.5 Beschrijving activiteiten en producten per fase
PROJECTORGANISATIE
4.1 Opdrachtgever
4.2 Opdrachtnemer/projectleiding
4.3 Organisatiestructuur
4.4 Taken en bevoegdheden
4.5 Inzet mensen en middelen
HOOFDSTUK 5
HOOFDSTUK 6
OVERIGE RANDVOORWAARDEN
5.1 Financiële aspecten/het budget
5.2 Juridische aspecten
5.3 Faciliteiten
5.4 Kwaliteitsbeheersing
COMMUNICATIE
6.1 Rapportage
6.2 Frekwentie
6.3 Communicatie- en overlegstructuur
BIJLAGE:
TIJDPAD BESLUITVORMING
1
Het doel van het project Zorgmonitor gemeente Leeuwarden is: het ontwikkelen en imple
menteren van een Zorgmonitor voor de leeftijdsgroep van 0 tot 23 jaar.
Het project beoogt in eerste instantie een zodanige samenwerking tussen alle relev ante partijen
tot stand te brengen, dat zorg- en risicoleerlingen/ jongeren vroegtijdig worden gesignaleerd en
op een gecoördineerde wijze hulp (oplopend tot intensieve hulp) ontvangen.
Om meer concrete inhoud aan deze samenwerking te kunnen geven, moeten partijen kunnen
beschikken over betrouwbare, eenduidige informatie. De Zorgmonitor voorziet in deze
behoefte aan gestandaardiseerde informatie over zorg- en risicolcerlingen.
Het project Zorgmonitor is een gemeenschappelijk initiatief van het scholenveld en de
gemeente Leeuwarden. Ook instellingen uit de welzijnssector participeren in het project. Dit
betreft met name instellingen die in de voorschoolse periode opereren en instellingen die nauw
samenwerken met de samenwerkingsverbanden WSNS en VO/SVO.
Het projectplan is geschreven door een voorbereidingsgroep bestaande uit een vertegen
woordiging van het scholenveld en de sector Onderwijs van de gemeente.
Het project is onderverdeeld in 4 fasen en beslaat een periode van 4 jaar. Elke fase wordt
afgesloten met een rapportage over de bereikte resultaten. De Zorgmonitor wordt stapsgewijze
ingevoerd, te beginnen met experiment op twee scholen voor voortgezet onderwijs in
Leeuwarden Zuid. De resultaten van en leerervaringen met hel experiment zijn bepalend voor
de invulling van de vervolgstappen. Bij de opbouw en invoering van de Zorgmonitor wordt
direct aangesloten bij wat reeds ontwikkeld is binnen de samenwerkingsverbanden of door de
scholen zelf.
Aan het eind van liet traject wordt een Zorgmonitor van 0 tot 23 jaar opgeleverd en overge
dragen aan een regieteam Zorgmonitor Het projectplan beschrijft naast de noodzakelijke
formaliteiten, de inhoud van de activiteiten per fase. de organisatie en de noodzakelijke
randvoorwaarden waar onder de bekostiging, de bemensing en de communicatie. Het project
valt binnen het gemeentelijke onderwijsachterstandenbeleid en het beleid in het kader van het
OnderwijsKansenPlan. Het project heeft ook relaties met het plan van aanpak Voortijdig
Schoolverlaten en het beleid ten aanzien van Voor- en Vroegschoolse Educatie.